Gå til innhold
  • Bli medlem

På fjellski en måned - vinteren 2010


CN

Anbefalte innlegg

Hej

Jeg lurer på at tage en måned på fjellski i vinteren 2010 (januar/februar) - og har derfor brug for nogle gode råd og fif.

Jeg overvejer at tage turen fra Gaustablikk mod nord, ind over Hardangervidder og videre mod nord til Tyinkrysset. Jeg har løseligt målt denne tur til omkring 250 - 300 km.

Jeg er lidt i tvivl om hvor langt jeg kan regne med at gå i gennemsnit på en hel måned. Jeg er i god fysisk form og erfaren på ski med rygsæk. Tænker dere at det er rigtigt at satse på ca. 10 km pr. dag?

Derudover overvejer jeg om jeg skal gå med pulk og dermed have det meste af madrationer med fra start eller om jeg skal gå med rygsæk og proviantere under vejs. Jeg er ikke så erfaren med at gå med pulk så umiddelbart vil jeg helst gå med rygsæk.

Jeg overvejer at anskaffe mig enten et Hilleberg Nallo GT 2 eller Helsport Fjellheimen camp 2. Er der nogen af dere som har for-og-imod-råd til disse to telte som vintertelte?

Gode råd og fif modtages gerne.

Venligst

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow. Du skal på langtur?

Jeg har ikke gått så langt og så lenge noen gang, så andre har sikkert mer erfaring. Men jeg har likevel gått en del på ski, både med og uten pulk. Pulk har den fordelen at du ikke bærer, men drar. Dessuten får du med deg mye mer i en stor pulk. Det er nok mulig å leie en pulk for ditt bruk, for et kjøp kan bli dyrt.

10 km høres sikkert fornuftig ut, men det kan hende du går litt lenger i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg pulk. Vidda på den tiden av året du tenker på kan by på utfordrende vær; storm og temperaturer ned til -35 bør du være bud på. Det er relativt mye utstyr du bør ha med deg, spesielt når du tenker på å være borte en måned. Du burde provianere på hyttene, men f.eks. bensin til brenner må du ta med. Du kan enten leie en vanlig pulk eller kjøpe en Parispulk f.eks. fra www.sportsnett.no (det er mange tråder her på Fjellforum om hvordan du kan lage drag til Parispulken). Parispulkene egner seg best i relativt flatt terreng som Hardangervidda vest.

Jeg har selv ofte benyttet Nallo 2 om vinteren. Jeg har følt meg trygg i teltet selv i liten storm på vidda. Likevel vil jeg anbefale deg å kjøpe et bedre telt (kritikk mot Nallo gjelder også Fjellheimen). Teltet er lavt (2 mannsutgavene). Du ligger i "romerstilling". Det blir mange timer i teltet midtvinters. Det kommer selvfølgelig ann på din egen høyde, men vurder et tremannstelt eller et høyt tomannstelt. Luftingen er ikke optimal til å være vintertelt (lav lufteluke, som lett blåser igjen). Disse teltene er heller ikke blant de beste hvis det blir mye vind. Velg et telt som er enkelt å slå opp alene i mye vind (Nallo er bra).

Det er nesten umulig å si hvor langt en kan gå på en dag. Vasser du til livet i nysnø er 0,5 mil bra. Med godt føre burde du klare 3 mil, hvis du har stått opp med dagslyset. Tipper du går lengre enn 1 mil, 1,5-2 mil om dagen kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Jeg har en Parispulk men har dog ikke lavet træksystem endnu - derudover har jeg kanskje mulighed for en Fjellpulken som jeg tænker nok er at foretrække pga. det faste træksystem.

Ja - terrænnet rundt Hardangervidder er jævnt men dog kommer der noget kupert terræn ved Hardangerjøkul og det jeg synes der taler imod pulk er bagglid på ski ved stigninger og de store zig-zag-ture man må gå op ad stigninger for at pulken ikke vælter.

Angående telt så tænker jeg at det vejrmæssigt må være en fordel med en lavt telt på Hardangervidder da den så er mindre vindfølsom. Jeg er ikke veldig stor så jeg kræver ikke så meget plads som - men det er jo selvfølgelig altid dejligt med meget plads i telte.

Tænker dere at det vil være bedre at se efter et kuppeltelt frem for et tunneltelt jf. vindfølsomhed.

Angående proviant - vil jeg så vidt det er muligt helst undgå at købe mad i DNT-hytterne - jeg har hørt at det er dyrt. Det kan selvfølge være jeg bliver nødt til at ændre denne holdning for at det bliver realistisk at gå så lang en tur.:?

Mange tak for svarene og råd. - Keep em coming.

Vh

CN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, før jeg roter meg helt bort, må jeg si jeg overhodet ikke kjenner terrenget, og at mine synspunkter dermed er på et noenlunde svakt grunnlag.

Ting som taler for pulk:

Mat for 30 dager= minimum 30Kg

Brennstoff for samme periode= 5-15 liter avhengig av hvor mye kosefyring du skal ha.

Du vil dermed få ei bør på uhyrlig mange kilo.

Bruk skifeller, så går pulkdraginga straks bedre opp bakkene.

På min egen pulk, snerten, har jeg gått av skaftet med glider under.

Dette gjorde pulken bedre å dra.

Den er utover det, en notorisk påskråkjører (ser ut som seilbåt i medvind)

Har forsøkt omtrent alt for å få den til å være i vater, uten hell.

Den er uansett rimelig lett å gå med.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - terrænnet rundt Hardangervidder er jævnt men dog kommer der noget kupert terræn ved Hardangerjøkul og det jeg synes der taler imod pulk er bagglid på ski ved stigninger og de store zig-zag-ture man må gå op ad stigninger for at pulken ikke vælter.

...

Tænker dere at det vil være bedre at se efter et kuppeltelt frem for et tunneltelt jf. vindfølsomhed.

Med feller, er det ingen problem å dra pulken rett opp dei fleste bakkane. Sjølv har eg gode erferingar med å bruke moderne trugar, med gode klør, til dei brattaste bakkane. Då har eg også ei sikkerheit dersom ei ski vert øydelagt. Personleg ville eg ikkje anbefale å bare bruke sekk på ein så lang tur.

Når det gjeld kuppeltelt eller tunneltelt, er det mange meiningar om det. Telt som er laga for heilårsbruk, tålar påkjenningane uavhengig om det er tunnel- eller kuppel-form. Tunneltelt bråkar gjerne noko meir i vinden. Tunneltelt er veldig greie og svært raske å setje opp i sterk vind, det er ikkje tilfelle for alle kuppeltelt! Eit telt som du ikkje greier å setje opp i vinden, er ikkje noko du vil ha med på ein slik tur. Hilleberg si teltstangkrokløysing på kuppeltelta fungerer godt på den måten at ein får opp teltet uansett vind, men i forhold til tunneltelt, tar det lang tid å setje opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff tur. Hardangervidda er tøff på den tiden av året. Har tenkt på muligheten til å ta et lite skiseil? Veier ca 1.5 kilo, og er en grei avveksling fra labbing på ski. Jeg brukte selv et for å komme meg trygt til finse i 17 m/s: flere av de på ski måtte hentes. Skiseil er mye tryggere enn en kite, og tar mindre plass. Har selv Nasa seilet, som fungerer bra også med fjellski.

Vedr. tunnel eller kuppeltelt så har jeg ikke så sterke meninger. Det du bør tenke på er som noen andre sa - at teltet er lett å sette opp alene i sterk vind når det er kaldt. Et lite telt blir raskere varmt enn et stort, og er lettere å sette opp. Jeg har selv Bergans Cho Oyo (ett-duks "kuppeltelt"), som jeg er fornøyd med: lett å sette opp, nok takhøyde, kondensfritt....men jeg ser at et fortelt kan være kjekt å ha når man risikerer å ligge værfast en uke. (Er selv bare på 2-3 dagers turer).

En paris-pulk kan du vel også feste på sekken hvis det blir bratt? Litt tyngre, men pulk i bakker er noe pes - både opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken... Jeg ville definitivt unngått pulk fordi det ødelegger skigleden og bremser farten. Jeg gikk selv 14 dager alene i vinter i Dovre og Jotunheimområdet. Hadde mat for 5 dager på det meste og sekken var aldri tyngre enn 21 kg. Lå i et Hilleberg Soulo, men hadde også noen netter på selvbetjent. Handlet en del mat og drivstoff underveis. 10 km om dager er veldig lite ambisiøst hvis du går med sekk, men du må regne med å ligge værfast i ny og ne, så hvordan snittet ditt blir er avhengig av vær og føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter alle som trekker frem kombinasjonen pulk - feller! Mye mer behagelig, og dersom du går over områder med fokksnø kan jeg garantere at du angrer når du står til hofta i snø med sekken på ryggen. Siden du skal på vidda kan jeg egentlig ikke se noen fordel med å gå med sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Paris-pulken og Fjellpulken-drag, kan du fint feste et slikt drag på en paris. Men da er det best å nagle den fast med de originale naglefestene fra Fjellpulken. Du må være nøyaktig, slik at det blir bent og rett. Du trenger da en nagletang. Selges på Biltema for ca 80 kr.

En Paris-pulk er langt lettere og langt billigere enn en fra Fjellpulken. Men draget er bra. Kjøpte kryssbandolær fra et forsvarsrest-utsalg. Kr 100. Fungerte meget bra som trekksele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var på denali så satte vi fast pulken i sekken. da trekker du med hele overkroppen i stedent for kun høftene.

stta en klattringsslynge rundt hele sekken(innenfor bæreremmene), karabiner i slynga og festet den til pulkens trekkslynge.

ett litet tips bare

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@geilomg

Ja, det kunne være en løsning med træksystemet fæstet i rygsækken. Men var der ingen ulemper ved både at skulle bære rygsæk(forventer at den var meget let pakket) og samtidig at trække slæden.

Har du evt. et billede hvor man kan se din løsning til denne metode - for jeg er ikke sikker på hvor/hvordan du præcis mener slyngen skal sidde.

Vh

CN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denali er en helt anerledes tur enn vidda slik att vi hadde mye i sekken hvis pulken skulle bli mistet i en sprekk. ca 25 kg i sekk og ca 15 kg i pulk

i sekken hadde vi : mat og brensel før 7 dager, dun klær, ekstra klær,sovepose, telt og liggunderlag.

i pulk: mer mat, mer bresel, cmc, ekstra snop(tørket frukt og sjokolade) , søppel og annet dilldall.

det blir helt klart mer behaglig å trekke pulken hvis du har litt volum og vekt i sekken. ellers blir det slapt.

har dessverre ikke noen bilder på systemet men skal prøve og førklare hvordan jeg gjorde:

du trenger: en klattringslynge på 120 cm ( de er sterke!)samt en skruvkarabiner(ikke vanlig da det kan skje att den losner)

1: ta loss skulder remmene på ryggsekken.

2: tre slyngen rundt sekken.

3: sett fast skulderremmene igen

4: slå en knut på slynga ca 10 cm fra enden, dvs du strekker slyngen bakåt og slår en knut slik att du får en øgle att sette karabinern i.

5: sett i karabinern

6: fest karabinern i trekkordningen fra pulken.

dette system kan skiftes ut med en kjøpt trekkanordning fra feks fjellpulken men da har du ikke noen sekk å ha ting i som du vil ha tak i raskt.

du slipper å rote i pulken før hvert stopp.

håper att du ble litt klokkere.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, støtter forslaget med sekk og pulk! bra løsning og null stress om du har feller på ski! Har noen kilometer med Norrøna Reconpack (som har pulkdragfester i hoftebeltet) og pulk etterhvert. Ville ikke dratt på så lang tur uten, personlig.

Ang. telt finnes det en hel del varianter, jeg har selv et Hilleberg Staika, men det blir i underkant hva størrelse på fortelt angår når\hvis du blir liggende værfast.. Min erfaring er i hvertfall at forteltet på kuppeltelt ofte er litt knappt. Kjøpte nettop et Nanok domustrio telt som jeg gleder meg til å prøve, til nå virker det meget bra, og jeg har tro på det som vintertelt! Du forstår sikkert at jeg liker tunneltelt eller hybridversioner (som f.eks. helsport svalbard, som er et tunneltelt, men noen av stengene krysser slik at det blir mer stabile greier) bedre en kuppeltelt, pga. forteltet er større.

Et minus med hillebergteltene er at de ikke har stormmatter, har ikke fått prøvd hvordan dette er, siden jeg fikk sydd på stormmatter på mitt Staika av Hilleberg. OT: Det finnes en del bra telt på bruktmarkedet på dette forumet (bla. mitt Staika)

Egenerfaring viser at 10km som dagsmarsj er bra og planlegge med på lengre vinterturer, fordi den distansen du går ekstra på bra føre, kan du miste pga. dårlig føre dagen etterpå eller dårlig vær som gjør at du ligger værfast, ingenting er bedre en at du tar inn så pass mye slingring at du kan legge deg på en ekstra hviledag eller en avstikker til en fin topp e.l. Men jeg hadde regnet omtrent 10 km pr dag, i snitt.. Litt kronglete forklart kanskje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kunne være en løsning med træksystemet fæstet i rygsækken. Men var der ingen ulemper ved både at skulle bære rygsæk(forventer at den var meget let pakket) og samtidig at trække slæden.

Sjølv har eg sekk med D-ringar på hoftebeltet, slik at eg brukar sekken som trekksele. Eg pakkar sekken som ein lett dagstursekk, altså alt eg treng for ein liten dagstur. Då er det bare å hekte av meg pulken for å ta ein topptur, utan å bruke så mykje som eit halvminutt til å pakke om. Ein har også moglegheit for å lette pulken litt dersom forholda gjer at det er gunstig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.