Gå til innhold
  • Bli medlem

Mount Erciyes (3916m) i Tyrkia


Anbefalte innlegg

Mount Erciyes (Høyde 3916m) er en vulkan i Cappadocia (Tyrkia), og ruver majestetisk over millionbyen Kayseri og resten av landskapet (PF 2420m). I motsetning til de mer turistifiserte stedene i Cappadocia (eksempelsvis Göreme som nærmest renner over av vestlig turisme), er det svært lite turister å se i Kayseri. Om dette har sammenheng med at Kayseri er regnet som den mest islamske og konservative byen i Tyrkia etter Konya vites ikke.

Det tok meg vel en time med buss fra Göreme til Kayseri (10 lire). På buss-stasjonen utenfor Kayseri krysser man bare hovedveien og flagger ned en Otobus i retning sentrum (1.25 lire). Gi sjåføren beskjed om å stoppe der det går minibusser videre til Erciyes. Jeg fant fort frem til disse hvite minibussene, som går så snart de fylles opp. Her er det ikke lange ventetiden, for bussene fylles raskt opp. Jeg anslår at de går minst hvert 15.minutt på høylys dag. Prislappen for å sitte på de ca 25 km opp til Erciyes i 2200 meters høyde er også svært beskjeden (5 lire).

Jeg hadde ikke handlet inn proviant i Kayseri. Det var ren gambling, men heldigvis viste det seg at skistedet Erciyes hadde flere åpne kafeer også i sommersesongen. Et par hoteller var også åpne (bl.a det helårs-åpne Otel Bülent med en rompris på 50 lire). Og det beste av alt, både hoteller og kafeer hadde Wifi. Man kan også sette opp teltet nærmest hvor som helst her, spesielt på andre siden av elven finnes det mange flotte (men litt forsøplete) plasser.

Det første man bør gjøre når man har sjekket inn i Erciyes er å ta turen innom Forsvaret (Gendarme), hvor man får utstedt en klatretillatelse og servert en kopp med te, begge deler helt gratis. Svært så hyggelige offiserer der, jeg satt og pratet i en god halvtime med dem. Passet må legges igjen, og kan først hentes når man er vel nede igjen fra fjellet. Gendarme stasjonen har også en svært billig kiosk som er åpen til kl 21. Jeg handlet brus, sjokalade og masse kjeks til en latterlig pris av 5 lire. Denne kiosken var nok mest myntet på de utstasjonerte soldatene, og derfor nettopriser uten fortjeneste. Forøvrig spiste jeg mest på den kafeen like ved stolheisen, som serverte kebab til 7 lire og en god frokost med omelett til 6 lire.

Etter en natt på Bülent, hvor jeg omtrent var eneste gjest, vandret jeg bort til stolheisen. Der spiste jeg en god frokost på kafeen og ventet helt til kl.10 før stolheisen begynte å gå. Dessverre viste det seg at den øverste stolheisen var defekt og derfor ikke gikk idag. Litt irriterende å vite at jeg hadde ventet helt til kl. 10 bare for å bli fraktet stusselige 250 høydemetere fra 2200 meters høyde til 2450 meter. Denne etappen kostet 12 lire retur. Jeg hadde derfor en lang dag i vente, 1500 høydemetere og uaklimmatisert. Så jeg tok det helt med ro. Jeg gikk direkte oppover traseen langs stolheis nr 2 helt til jeg kom til endepunktet. Herfra var det 20 minutters gange til Highcamp, et område godt egnet for telting. Men det var ikke vann eller snø her (som Summitpost.org hevder finnes året rundt). Nærmeste snøklatt var minst 20-30 minutter unna og opp en bratt kneik, bortimot 200 høydemetere vil jeg anslå. Og den snøklatten var langt fra hvit, bare som en liten advarsel.

Fra Highcamp kan man enten gå i retning av østryggen, alternativt velge en mer direkte rute opp en av flere av snørenner. Men disse snørennene var avsmeltet i nedre deler, og det så ut til å være masse løsgods i dem. Ikke så fristende terreng så sent på sommeren. Så jeg valgte østryggen. Ryggen følges enkelt, men det er langt oppover, og på ett punkt mister man også 60 meters høyde. Først i ca 3700 meters høyde, blir ryggen avbrutt av et svært tårn med det slående navnet Camel Hump Rock. Dette kan klatres direkte (III) eller omgås på høyresiden i en helning som ofte er dekket av snø. Jeg tok veien over snøen, og så sent på dagen hadde snøen myknet og det gikk helt greit uten stegjern.

Tilbake på ryggen var det kort vei igjen til Østtoppen. Da hadde jeg brukt nesten 4 timer. Det siste stykket hadde jeg følge av en lærer og en doktor fra Kayseri. De måtte ha brukt enormt med tid for jeg så dem langt foran meg tidligere på dagen. Forøvrig var vi de eneste på fjellet. Vi signerte logg-boken, som viste at denne toppen var ganske flittig besøkt, deretter satte vi kursen mot den noe høyere Vesttoppen (true summit). Det siste stykket opp denne er en krevende pinnakkel på 17 meter med loddrette stup på alle kanter, og det meget råtne fjellet gjør dette til en risikabel affære. Den tyrkiske læreren beveget seg ut på en eksponert hylle og klatret usikret opp passasjen på IV-. Han sendte ned både tau og taustige til doktoren, som måtte ha en betenkningspause etter å ha studert det eksponerte opptaket i flere minutter. Jeg var rask til å melde meg frivillig, og med en løkke rundt brystkassen klatret jeg enkelt opp. Men aldri om jeg hadde gjort dette usikret som denne tyrkiske apekatten, uten et snev av høydefølelse. Doktoren ble sittende igjen ved foten av tårnet, han hadde bestemt seg for å gi opp.

Loggboken på Vesttoppen hadde ikke vært signert på mer enn ett år. Så det var tydelig at dette var en svært så eksklusiv topp, i motsetning til Østtoppen. Jeg ble sikret ned pinnakkelen, før jeg tok farvel med de to tyrkerne i vel forvisning om at de kom til å sinke meg betraktelig hvis vi skulle holde følge helt ned igjen. Med unntak av de 60 høydemetrene jeg måtte opp igjen, var det grei skuring nedover langs samme rute. Den øverste stolheisen var nå åpnet, så jeg avtalte en pris på 6 lire for å sitte på ned igjen. Jeg var nede igjen 17:30, såpass sent at jeg valgte å bli en natt til i Erciyes, men nå i telt for å spare litt penger. Jeg fikk også hentet passet mitt, og ble sittende nok en halvtime og prate med offiserene over en varm kopp med te. Sjefen hadde tydelig en sko-fetisj, for han noterte ned skomerke på alle som klatret Mount Erciyes. Garmont hadde han ikke i listen sin....

(1 tyrkisk lire er ca 4 norske kroner per august 2009)

Noen utvalgte bilder nedenfor. Se alle bilder her:

http://picasaweb.google.com/lyngve/0395Cappadocia

http://picasaweb.google.com/lyngve/0397MountErciyes

post-230-133474645845_thumb.jpg

post-230-133474645849_thumb.jpg

post-230-133474645851_thumb.jpg

post-230-133474645854_thumb.jpg

post-230-133474645856_thumb.jpg

post-230-133474645858_thumb.jpg

post-230-133474645861_thumb.jpg

post-230-133474645865_thumb.jpg

post-230-133474645869_thumb.jpg

post-230-133474645872_thumb.jpg

post-230-133474645875_thumb.jpg

post-230-133474645878_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.