Gå til innhold
  • Bli medlem

Seljebottinden (1531 moh) ved Valldal

Kim

Anbefalte innlegg

Annonse

Har bare vært på Seljebottinden vinterstid. Da gikk vi fra Seljebotn i Stordal. Turen gikk på ski innunder nordryggen. Opp nordryggen gikk turen greitt med stegjern og isøks. Litt klyving på slutten. Vil tro at denne rutevarianten er OK på barmark også; muligens ganske myrlendt i Seljebotn (jfr. kartet).

Fra Valldalsida er det ei ganske bratt bjørkeli. Kjenner ikke til gode veger opp denne, men det finnes kanskje ?

Et alternativ kan jo være SØ-ryggen fra Heimsetra, over Myklebusthornet og Valldalsheia. Aner ikke hvor vanskelig den er.

Vinterstid ser det ut til å være ei fin skirute opp botnen på østsida av fjellet. Utfordringa blir da å finne vegen til topps.

På kartet ser det ikke umulig ut via SØ-ryggen .

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker nærmere etter trur jeg vi gikk opp mer i NV-flanken. Litt slakere der, og mindre avblåst enn på nordryggen. Det var forøvrig fast snø og ypperlig stegjernsføre den gangen.

Mot toppen gikk vi ut på nordryggen og fulgte denne videre til topps. Her var det som tidligere nevnt litt klyving.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på nabotoppen Ormula i sommer og for meg så det ut som en interessant tur å gå ryggen hele veien bortover mot Seljebottinden. Ellers må det være mulig fra Valldalsiden å gå opp i Gullåkoppen og derfra opp i laveste skaret mellom Ormula og Seljebottinden hvorfra toppen kan nås. Sydøsteggen på Seljebottinden så meget skarp ut med en hel rad av pinnakler. Flere av disse toppene har noen enorme svapartier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være en fin tur å gå fra Seljebotn og innover balutmyrene. Videre opp NV-ryggen. Svapartier er ikke morsomme, spesielt ikke når det regner. Kartet forteller ofte ikke allverden om hvordan fremkommeligheten er. Pinakler og enorme sva er ikke alltid like lett å lese ut i fra kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.