Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noen år siden jeg var på St. Austanbotntind (2204)), og husker ikke helt hvor mange taulengder vi brukte fra "bandet" mellom V1 (Vestre) og opp på Store.

Har noen her på forumet målt høyden på dette skaret (altså før man begynner klatringen opp på store). Kunne vært greit å vite høydeforskjellen mellom dette og hovedtoppen!

Rune.

Annonse
Skrevet

På kartet er 2080-kurva den laveste ned mot skaret. Med toppen på 2204 er høydeforskjellen 120-130 meter vil jeg anta. Gangavstanden (jfr. taulengder) fra skaret til toppen er en del lenger. Det er jo ikke akkurat loddrett der ;)

Nå varierer jo også forholda mye i dette partiet. Første gang jeg var der rusla jeg opp, og sklei ned snøfeltet. På seinere turer har jeg passert våte sva på veg mot toppen.....

Det er også vanskelig å definere hvor en begynner å sikre (om en sikrer i det hele tatt), jfr. ovenfornevnte variasjon i forholda.

Geir

Skrevet

Morten:

Jeg mente det laveste punktet på skaret!

Geir:

Nei, det er ikke loddrett, men vi fant ut at det var best (tryggest) å sikre på de mest utsatte deler av ruta. (Vi klatret "eggen" rett opp fra skaret).

Hvis 2080-kurva er den laveste ned mot skaret, er nok høydeforskjellen ca. 120 - 130 meter, som du sier.

Takk for info! ;)

Rune.

Skrevet

Nei, det er ikke loddrett, men vi fant ut at det var best (tryggest) å sikre på de mest utsatte deler av ruta. (Vi klatret "eggen" rett opp fra skaret).

Rune.

"Ikke lodrett" antyda ikke at det var unødvendig å sikre i dette partiet, men heller at gangavstanden er atskillig lenger enn høydeforskjellen. Dette med tanke på å angi antall taulengder.

Bare så det er avklart ;)

Geir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.