Gå til innhold
  • Bli medlem

Siste del av sommeren 2009 – Trollheimen og Jotunheimen


askogvoll

Anbefalte innlegg

Siste del av sommeren 2009 – Trollheimen og Jotunheimen

Siden jeg startet med tittelen «første del av sommeren for ikke lenge siden, får jeg avslutte med denne tittelen nå. Sommeren er preget av mange turer alene, hvor jeg har truffet en del trivelige folk undervegs. Jeg gikk sommeren alene med unntak av en tur til Galdhøpiggen i begynnelsen av sommerferien og trekanten i Trollheimen fra onsdag 22. juli til fredag 24. juli. Jeg avsluttet ferien med en tur til Galdebergtind og Slettmarkspiggen fra Eidsbugarden, og en tur fra Torfinnsbu til Vestre Torfinnstind, Kvitskardstind og Mesmogtind. Du kan lese mer om turene under.

Onsdag 22. juli til fredag 24. juli

Gikk den kjente og kjære trekanten i Trollheimen sammen med Sunniva, hvor vi startet etter en god frokost på Gjevilvasshytta onsdag 22. juli. Ferden gikk over Mellomfjellet, hvor vi traff på en del trivelige turister, samt fikk sett deler av Trollheimen i fantastisk vær. Traff også på noen reinsdyr og et rypepar som beskyttet ungene sine. Kom til Trollheimshytta et par timer før middag og drakk en god øl i solveggen.
Ferden fra Trollheimshytta gikk videre over Geithøtta hvor vi hadde pause der med et par kopper med kaffe og spiste nistepakken med en fin utsikt mot Trollhetta. Ferden derifra gikk langs en laang rygg som igjen førte til en laang veg til Jøldalshytta. Det smakte godt med hyttas spesialitet (svele) i solveggen, og den ga meg assosiasjoner til fergene i Møre og Romsdal.
Våknet til regn på fredagsmorgenen, men det gjorde ingenting siden det hadde vært fint vær de to tidligere dagene. Kom til Gjevilvasshytta etter noen timers marsj, og hadde en kopp kaffe, og en god vaffel på trappen med utsikt til Gjevilvatnet.

Søndag 26. juli

Etter å ha kjørt over syv fjelloverganger, to av dem i tåke kvelden i forvegen, ankom jeg Eidsbugarden klokken 02.00 på natten. Jeg hadde en utrolig hodepine da jeg våknet om morgenen. Spiste en brødskive til frokost og drakk en del vann for å prøve å kvitte meg med hodepinen.
Var en ganske sur vind da jeg gikk i retning Galdebergtinden, og den ga seg ikke med det første. Er dårlig sikt på toppen av Galdebergtinden på grunn av et skylag i lav høyde. Går i retning Slettmarkskampen og er ikke kvitt skyene der heller. Det begynner å lette på toppen av Slettmarkspiggen og jeg har ved et par anledninger god sikt fra toppen.

Toppene:
- Galdebergtinden – 2075 moh
- Slettmarkkampen – 2032 moh
- Slettmarkspiggen – 2163 moh

Lørdag 01. august

Jeg ankommer Torfinnsbu klokken 23.00 på fredagen, og er glad jeg bestilte rom et par dager i forvegen. Sjekker inn, og tar tidlig kveld, hvor jeg deler rom med noen medisinstudenter. Stien fra Bygdin var forresten utrolig bløt og er sikkert en av de bløteste stiene jeg har gått på noen gang.
Jeg starter å gå etter en god frokost på Torfinnsbu, og går først til Vestre Torfinnstind. Finner en del gamle patronhylster ikke mange hundre meterne fra Vestre Torfinnstind. Patronhylstene så ikke gamle ut, men regner med at snø og kulde har bevart disse godt, da jeg regner med at disse er fra andre verdenskrig. Går videre over Kvitskardsoksle og Kvitskarstind før jeg går mot Mesmogtind. Treffer på en brefører og en gruppe turister på Mesmogtinden og hilser på dem før jeg går videre til de to sekundærtoppene til Langedalstinden.

- Vestre Torfinnstinden – 2090 moh
- Kvitskardoksle – 2065 moh
- Kvitskardtinden – 2193 moh
- Mesmogtinden – 2264 moh
- Midtre Langedalstinden – 2045 moh
- Søre Langedalstinden – 2030 moh

post-2512-133474642805_thumb.jpg

post-2512-133474642897_thumb.jpg

post-2512-133474642911_thumb.jpg

post-2512-133474642928_thumb.jpg

post-2512-133474642943_thumb.jpg

post-2512-13347464296_thumb.jpg

post-2512-133474642973_thumb.jpg

post-2512-133474642988_thumb.jpg

post-2512-133474643002_thumb.jpg

post-2512-133474643017_thumb.jpg

post-2512-133474643032_thumb.jpg

post-2512-133474643046_thumb.jpg

post-2512-133474643061_thumb.jpg

post-2512-133474643086_thumb.jpg

post-2512-133474643095_thumb.jpg

post-2512-133474643108_thumb.jpg

post-2512-133474643121_thumb.jpg

post-2512-133474643132_thumb.jpg

post-2512-133474643145_thumb.jpg

post-2512-133474643156_thumb.jpg

post-2512-133474643168_thumb.jpg

post-2512-133474643184_thumb.jpg

post-2512-133474643192_thumb.jpg

post-2512-133474643201_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært aktivt og solid år alex!

Kjenner jeg deg rett blir det vel en høsttur el to til i Heimen...

Soloturer lærer man mye av, og du har lært mye på dine, ingen tvil om det.

Som 20 åring hadde undertegnede hoppet i været på forespørsel om friske turer, nå eller med èn gang :wink:

Er litt overrasket over at dine "planer" går forran slike forespørsler.

Neste år har du kûn såkalte vanskelige topper igjen, da finner nok du også ut at fleksibilitet er nødvendig....

Lykke til med siste 10 turer, nå det blir riktig morro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det blir et par turer til i år. Desverre så er tidsvinduet ganske smalt når jeg finner ut at jeg har lyst på tur, så en lengre planleggingsperiode med invitasjoner har ofte vist seg å være vanskelig :) Hadde tidsvinduet vært større hadde det nok gått ann å vært litt mer fleksibel, men det er kanskje flere på forumet som kjenner at tiden som er tilgjengelig er noe kort. Husker også at når jeg skulle på Lodalskåpa prøvde jeg å få med selskap, men endte opp med å gå alene pga en spøk :twisted:

Den største lærdommen jeg har i fjellene er nok hvordan det lader batteriene mine, og hvor mye det faktisk betyr for meg å få muligheten til å få være ute i naturen og kjenne luktene og høre lydene av en annen verden enn jeg ser hver dag. Jeg har fått oppleve både kulde, varme, fuktighet, mørke og sol og mange av de fysiologiske aspektene med det å være på tur. Noen erfaringer av dette har jeg fått, og jeg bruker kanskje noen minutter kortere på å pakke sekken nå enn før. Den mentale balasten har forhåpentligvis blitt styrket med at det er lettere å ta gode beslutninger som f,eks det å snu i tide, kloke rutevalg og det å se sin begrensning tidsnok.

Når jeg har gått alene har jeg bare hatt meg selv å stole på, og tanker som f,eks "snur jeg ikke nå, går det nok rett til helv**", og "det er ikke verdt å ende opp i steinura slått ned av lynet, får se til helv** å komme meg ned før lynet tar meg"..

Kan jo hende jeg lufter tankene mine en gang senere om hvor jeg har tenkt meg, med litt mer enn bare en dags varsel i forkant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på Snota, i det hele tatt Trollheimen. Helst allerede neste sommer!

Hva syntes du om egga opp til Vestre Torfinnstind? Jeg syntes den var ekkel på vei opp og en god del greiere på vei ned da jeg var der på tur med JPV i 2007. Alene hadde jeg nok feiga ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var så spesielt ille opp til Vestre Torfinnstind fra der jeg gikk, men så var det jo fine forhold og tørt fjell. Hadde det lagt en del snø så hadde det nok vært litt mer ille tror jeg.

Trollheimen ja, er en kjempefin plass det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.