Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå gått skiturer i alle måneder (selv om julituren min var litt amputert) utenom august og september. Ønsker å gå på ski alle måneder i året i Norge.

Hvor er det gode forhold for det? Regner med å bære skia litt men. Bør være en skikkelig tur også da, ikke bare bære skia til et lite snøfelt, ta dem på, rusle en runde og så kult. Gått på ski.

Tenkte litt på Vivakulen i Jostedalen. Ellers er vel Juvasshytta en vinner etter nysnø både i august og september?

Annonse
Skrevet

I starten av juli var det skiføre fra veien over Trollstigen. Tenker da på turen mot Alnestinden og Finnan. Hvordan forholda er der nå vet jeg ikke, men det er nok en god del bæring. De siste par åra har det vært mindre snø enn normalt på Trollstigen, men det er ikke uvanlig at Alnestinden byr på skiføre året rundt.

Anleggsveien gjennom Sandgrovbotn (tar av ved Brude øverst i Romsdalen) er også et glimrende utgangspunkt for sommer- og høstskiturer. Veien går i 1000-1100 meters høyde. Forholda i år lider antagelig av fjorårets store avsmeltning og lite snø de to siste vintrene.

Den turen som normalt gir minst bæring seint på året er Midthøbreen/Midthøin. En annen fin tur er Rangåhøgda.

Kjenner ikke til forholda i år, men kommer det et snøfall, slik som sist helg, eller helst enda større, øker det muligheten ;)

Ellers vet jeg at det i bra snøår er muligheter i området rundt Middyrdalen/Nupsfonn på østsida av Haukelifjell.

Geir

Skrevet

Jeg var på Alnestinden 8.august og gikk på noe snø oppover der det var brattest. Men å reise dit for å gå på ski synes jeg er en dårlig idé. Mesteparten av turen blir uansett skibæring. Da er nok Juvasshytta bedre, eller noen av de større breene.

Skrevet
Jeg var på Alnestinden 8.august og gikk på noe snø oppover der det var brattest. Men å reise dit for å gå på ski synes jeg er en dårlig idé. Mesteparten av turen blir uansett skibæring. Da er nok Juvasshytta bedre, eller noen av de større breene.

OK, Trollstigen er ikke noe alternativ i år.

Uten mye nysnø er antagelig heller ikke Sandgrovbotn særlig bra i år.

Som dere allerede har vært inne på er det vel i tilknytning til de store breene at mulighetene er størst. Med litt nysnø kan det jo bli drømmeforhold ;)

Geir

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette har jeg drevet med siden 94. Mine beste steder for sommerski:

Breikvamnosi i Koldedalen (Jotunheimen)

Renna gir opp mot 500 hm stort sett hele året. Skal du gå på bortoverski er det gode muligheter fra toppen av renna (ca 1 time å gå opp) og innover Koldedalsbreene.

Middyr på Haukeli

Her er det bra bortover-føre til 1/7 ca, Nedoverføre til midten av juli. I normale snøvintre fungerer dette området en måned lenger. Kort anmarsj.

Breifonn i Røldal

I Røldal, opp Blåbergdalen til anleggsveiens slutt. Herfra en drøy time til en liten flekk med 100 hm nedoverski. Funker hele sommeren. Videre 20 min til Breifonn, her kan du gå på ski hele sommeren. Forøvrig landets sydligste bre.

Pelle

Gjest Anonymous
Skrevet

Skisenteret er stengt, men Tystigbreen ligger der omtrent like tilgjengelig 600 høydemeter unna.

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Vurderer en tur til Vest Jotunheim i midten/slutten av Oktober mtp. å kjøre den nevnte renna ++ på Breidskvamsnosi på ski. Har tenkt til å slå opp en liten camp i Koldedalen Har aldri vært der før, og har kun lest en kort beskrivelse i Friflyt. Er det noen som har info om dette?

Svar mottas med stor takk ;)

Hilsen

AHB

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.