Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske på hardangervidda i August/September

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt meg en tur på hardangervidda snart. Det blir enten i neste uke (altså i midten av august) eller i midten/begynnelsen av september. Fra tidligere tråder har jeg lest at garnfiske begynner i august, noe som jeg da tenker kan "rense" vannene for fisken. Er det tomt for fisk i vannene oppover i september eller er det fortsatt fisk og få? er sjangsene for å få fisk bedre i august? Jeg har tenkt å gå inn fra rjukan, i tinn kommune.(fra Mår-vannet hvis noen kjenner til der). Jeg gikk inn derfra i august for noen år siden, og da fikk vi noen Ørret-er etter bare noen kast.

Spørsmålet er egentlig så enkelt som så: Bør man dra på fisketur i September eller i August på Hardangervidda for å få fisk?

Annonse
Skrevet

img_1000791501_0_Big.jpg

Avhengig av størrelse og dybde på vann, men å rense et med garn alene er nok komplett umulig. På denne tiden er nok mange av ørretene i diverse bekker og elver for å leke, men det vil selvfølgelig finnes fisk i vannene også. Skal du fiske til litt god mat ville jeg nok forsøkt i vannene da fisk på lek er av dårligere kvalitet matmessig en den fisken som feter seg opp i vannene. Et sikkert sted er der bekker/åer/elver renner inn eller ut av et vann da tilgangen på mat alltid er forholdsvis stor der. Stor fisk vil ofte ha litt størrelse på agnet, så en Toby i 12G i diverse farger samt mark ville jeg satset på. Har aldri fisket på Hardangervidda, men uttaler meg på generelt basis. Ørret er ørret enten den befinner seg på HVidda eller i Oslofjorden, den har 2 tanker i hode; mat og forplantning

• 2 uker senere...
Skrevet
Hei!

Jeg har tenkt meg en tur på hardangervidda snart. Det blir enten i neste uke (altså i midten av august) eller i midten/begynnelsen av september. Fra tidligere tråder har jeg lest at garnfiske begynner i august, noe som jeg da tenker kan "rense" vannene for fisken. Er det tomt for fisk i vannene oppover i september eller er det fortsatt fisk og få? er sjangsene for å få fisk bedre i august? Jeg har tenkt å gå inn fra rjukan, i tinn kommune.(fra Mår-vannet hvis noen kjenner til der). Jeg gikk inn derfra i august for noen år siden, og da fikk vi noen Ørret-er etter bare noen kast.

Spørsmålet er egentlig så enkelt som så: Bør man dra på fisketur i September eller i August på Hardangervidda for å få fisk?

Hei !

Fisket i området Mårvann/Kalhovd er slutt for i år p.g.a. reinjakta. Siste fiskedag i år var 19/8 :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Knall fiske i de traktene på den her tiden,spesielt i skjorteåi

som går inn i fra gammle Mår fjellstue.

Godt tips til deg, ring Even Prestegården som har alle fiskerettigheter

i det omerådet.Har jobbet der inne selv i mange år og har ikke hatt noe problem

i forhold til reinsjakta.kan komme med noen gode tips til noen gode vann med stor

fin fjellaure.Men ring Even først og hør om du får fiskekort.

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.