Gå til innhold
  • Bli medlem

Mauna Kea og akklimatisering for en nybegynner


Anbefalte innlegg

Jeg blir utvekslingsstudent ved Hawaii Pacific University til høsten. Skole er prioritet nummer 1 (selvfølgelig), men det vil jo være anledning til å oppleve litt av hvert. Jeg fant etterhvert ut at "the world's tallest mountain" er å finne på en av øyene (hvorvidt dette er en vettug klistrelapp eller ei skal jeg ikke si så mye om). Mauna Kea, altså. Denne ruver såvidt over 4200 moh.

For en kar som de to-tre siste åra har oppdaget gleden over å komme seg til topps på fjell, så er dette noe jeg må få til. Nå har det seg slik at det går en (stort sett) svært god vei opp til toppen, grunnet observatoriet som er der oppe. Derfor fikk jeg idéen om å sykle til topps. Helst starte ved havnivå. Å bile oppover er ikke aktuelt, det får da være grenser.. :D

Formmessig har jeg sett bedre dager, men det skal gå helt greit, jeg er forberedt på å slite meg oppover og bruke tiden det tar.

Det jeg er langt mer usikker på, er akklimatiseringsprosessen. Jeg har aldri vært høyere enn 2100 moh (V. Austanbotntind i juni). Så høydesyke har jeg null erfaring med. Slik jeg har forstått det, er ikke dette direkte forbundet med fysisk form og kondisjon, men snarere genetiske disposisjoner. Men allikevel, jeg har jo ikke peiling på hvordan jeg vil reagere.

Jeg vil nok være fremme i Hawaii rundt 2. september, og vil sikkert bruke en dag på å snu døgnet litt rundt. 8. september starter skolen, så jeg må få til bestigningen i dette tidsrommet. Jeg tenker å komme meg til Big Island (Mauna Keas øy) så snart som mulig, leie meg en offroadsykkel, og dure avgårde opp til Visitor Center, som ligger på 2800 moh. Skal fyre avgårde en epost til dem snart, og høre om det er mulig med en overnatting eller to dersom jeg tar med sovepose og liggeunderlag. Jeg syssler litt med tanken på å ta med en kraftig hodelykt, og klatre opp de siste 1400 høydemetrene i løpet av kvelden/natten slik at jeg kan få med meg soloppgangen på toppen.

Hva tror dere erfarne fjellfolk? Er dette i det hele tatt mulig, eller er det pur dumskap? Hva tenker dere om akklimatiseringen her? Jeg er svært usikker på den biten. Jeg tenkte opprinnelig å kjøpe et solotelt, og ta det litt gradvis oppover og leke litt ekspedisjon (med en flott bilvei ved siden av :)), men fjellet er hellig for lokalbefolkningen og camping er etter alt å dømme forbudt. Ikke noe greie på å tirre de lokale, og lovbrud i USA er noe jeg gladelig styrer unna.

Input settes stor pris på av undertegnede - en fjellnovise. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i form til å sykle opp 4200 høydemetre, trengs ingen akklimatisering, da er det jo bare å trille ned etterpå. Vil ikke anbefale å overnatte høyere enn 3500 meter uten en akklimatiseringsdag. Over 3000 meter vil du merke at det går saktere og etterhvert blir tyngre å puste, men høydesyke får man vanligvis ikke av noen få timer over 3000 meter. God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i form til å sykle opp 4200 høydemetre, trengs ingen akklimatisering, da er det jo bare å trille ned etterpå. Vil ikke anbefale å overnatte høyere enn 3500 meter uten en akklimatiseringsdag. Over 3000 meter vil du merke at det går saktere og etterhvert blir tyngre å puste, men høydesyke får man vanligvis ikke av noen få timer over 3000 meter. God tur !

Form og form fru Blom, ser at jeg skrev den biten litt mer breialt enn jeg mente. :) Men jeg har noen dager å gjøre det på, så så lenge høydeforskjellen ikke gjør meg syk, så skal jeg karre meg opp fra strand til topp i løpet av tre-fire dager. Ta en drøy etappe til 2800 meter (det kan hende jeg bør splitte denne, får se om det er noen muligheter til det), overnatte der en natt, slappe av neste dag, og sykle opp til topps i løpet av påfølgende natt. Kanskje.

Takk for inputen, setter pris på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte vil det nok være fullt mulig å gjøre hele turen på en dag hvis form og distanse tillater det. Vil du safe så kan det være lurt å dra opp til 3-3500 m. og tilbringe et par rolige timer i den høyden før du drar nedover igjen et stykke for å sove. Dagen etter kan du da gjerne prøve å nå toppen. Forbehold selvfølgelig om hvor lang distanse det dreier seg om og overnattingsmuligheter rundt 2000 m. Skulle du på toppdagen oppleve symptomer på høydesyke og bli veldig svimmel så bør du også være forsiktig med selve syklinga. Spesielt nedover igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte vil det nok være fullt mulig å gjøre hele turen på en dag hvis form og distanse tillater det. Vil du safe så kan det være lurt å dra opp til 3-3500 m. og tilbringe et par rolige timer i den høyden før du drar nedover igjen et stykke for å sove. Dagen etter kan du da gjerne prøve å nå toppen. Forbehold selvfølgelig om hvor lang distanse det dreier seg om og overnattingsmuligheter rundt 2000 m. Skulle du på toppdagen oppleve symptomer på høydesyke og bli veldig svimmel så bør du også være forsiktig med selve syklinga. Spesielt nedover igjen. ;-)

Ja, jeg vet det er noen gærninger som tar den turen på en dag. Jeg kan med sikkerhet si at det klarer jeg ikke! 8)

Jupp, er nok smart å komme seg opp til 3500 m og kjenne litt på hvordan kroppen reagerer der, og dra ned igjen for hvile.

Kanskje greit å gå med sykkelen nedover om jeg virkelig kjenner symptomer.. Lite greie på å dure nedover i 40 km/t på en lite sikret vei og halvveis inn i blackout. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.