Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte gaffel


sherpa

Anbefalte innlegg

Har en ny, 60 mil, Nakamura Summit Lite terrengsykkel med dempegaffel med "Lock out" funksjon.

Ser allerede nå at dempegaffel er helt unødvendig for meg i tillegg til at det jo gjør sykkelen tyngere.

Er veldig fornøyd med sykkelen, men vurderer å bytte til stiv gaffel. Kan selvfølgelig dra til forhandeleren

å spørre der, men det er litt knapt med tid om dagen. Hva koster en ny stiv gaffel, og er det noen av dere

der ute som evnt. har en for salg eller som ønsker å bytte til demper ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har en ny, 60 mil, Nakamura Summit Lite terrengsykkel med dempegaffel med "Lock out" funksjon.

Ser allerede nå at dempegaffel er helt unødvendig for meg i tillegg til at det jo gjør sykkelen tyngere.

Er veldig fornøyd med sykkelen, men vurderer å bytte til stiv gaffel. Kan selvfølgelig dra til forhandeleren

å spørre der, men det er litt knapt med tid om dagen. Hva koster en ny stiv gaffel, og er det noen av dere

der ute som evnt. har en for salg eller som ønsker å bytte til demper ?

Har fått rota meg til sjekke pris selv hos Intersport.

Dempegaffelen som sitter på koster 3500,-. og en ny karbongaffel 2700,-.

Kan evnt. tenke meg å bytte hvis noen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten grunn til å bruka mange tusenlappar på ein karbonfibergaffel når stål kan gjera jobben.

Kanskje kan du finna ein brukt stålgaffel, f.eks. på terrengsykkel.no. Eventuelt kan du kjøpa noko frå cyclecomponents.com e.l.

Pass på:

- at gaffelen passar til den typen bremser sykkelen din har

- at gaffelen er passe lang (avstand frå aksling til "krone" vil typisk vera 410-440 mm på ein gaffel som skal erstatta ein dempegaffel med 80-100 mm vandring)

Bytte er av gaffel er enkelt å gjera sjølv. Sjekk f.eks. Park Tool sine nettsider. Det einaste som kanskje krev ein tur til den lokale sykkelbutikken, er demontering og montering av den nedre ringen til styrelageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geometrien blir litt feil, for bratt styre- og setevinkel. Du blir liggende for langt over.

Du kan til en viss grad kompensere med ringer over styrelageret og/eller bytte stem, men du får fortsatt feil vinkler og sykkelen vil føles nervøs - spesielt i utforkjøringer.

Kjører selv med stiv karbongaffel, men den er designet for det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geometrien blir litt feil, for bratt styre- og setevinkel. Du blir liggende for langt over.

Du kan til en viss grad kompensere med ringer over styrelageret og/eller bytte stem, men du får fortsatt feil vinkler og sykkelen vil føles nervøs - spesielt i utforkjøringer.

Kjører selv med stiv karbongaffel, men den er designet for det i utgangspunktet.

Dette vil ikkje vera sant om gaffelen har passe lengde, jf. over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.