Gå til innhold
  • Bli medlem

Røynes liste/kontra nye lister (utskilt)


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg går etter alle over 2000m og 10m pf.

Å følge Røynes liste må jo bare være for de som er glad i tallet 300. Skjønner ikke hvorfor den skulle være så fonuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha noe mer offisielt enn at en hvilken som helst gubbe med litt måleutstyr kan komme hjem fra tur og erklære Norge en ny topp. Det holder bare ikke, synes jeg. Enten får man gi ut noe skikkelig eller holde seg til den gode gamle listen. Du eier ikke prinsipper, Espen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Offisielt eller ikke, alle er klar over at det er fler enn trehundre, derfor blir det idiotisk å gå på akkurat de haugene, fordi en fyr tok dem med for 15 år siden for å få 300 topper!

Prinsippet er dette: (Alle topper)>(2000m & 10m pf)

Alt annet er bare vås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg skriver ikke topper på lista mi som ikke er mer offisielle enn "jeg hørte en kar sa at...osv."

Det er lov å bruke inventaret i øvre del av kroppen til å faktisk tenke med. Røynes liste er tydeligvis laget ut i fra kartet og ikke terrenget. Kartet sluker mange sikre 10-metre. Nei bruk sunn fornuft. Tenk selv og ta med de toppene du mener er topper. Du skal ikke nødvendigvis høre på andre. Røynes liste har jo også avdekket feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, Kim Espen

Helt enig med Kim der. Røynes liste er det eneste som er babbel her. Det er et seriøst makkverk hvis man ser på den delen som går på 10 m. p.f. og burde inneholdt en anektdote om at her er det store mangler.

Når det gjelder nordeggen på Visbretind er denne faktisk målt mer nøyaktig enn Røyne noen gang har målt en topp. At Røyne har sneket seg inn som en standard er greit nok. Jeg tror nok at hvis vi hjelper Torgeir kan vi snart få ei liste som om den ikke er 100% ufeilbarlig er uendelig mye bedre enn Røyne. Hvis man virkelig absolutt må senke seg ned til det etter min mening noe meningsløse nivået på 10 meter, ja da har i alle fall Kim et godt poeng i at det ikke er noen grunn til å unngå sikre og usikre topper bare fordi det ikke står i Røyne. Det blir etter min mening noe Koran-fanatisk av det.

Tom innen du har nådd de 300 toppene til Røyne kan jeg nesten garantere at det finnes en bedre liste. Sammen skal vi lage den, og jeg tror vi skal kunne få etablert den også.. Røynes liste vil bli en kuriositet og raritet snarere enn du kan forestille deg, omtrent som gamle kart som er helt borti natta, men likevel morsomme å se på.

For øvrig når det gjelder dokumentasjonen på Visbretind N se for øvrig www.nfo2000m.no

Hvilken dokumentasjon har Eivind Røyne?

Kim: Skal vi ta en klatretur og måle de sørøstre Skarvflyløyfttindan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette blir for dumt. Jeg gidder ikke ringe rundt en gang i uka og høre om det har "dukket opp" noen nye topper i Norge. Inntil noen har gitt ut noe seriøst og bedre er det Røynes liste som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dumt. Jeg gidder ikke ringe rundt en gang i uka og høre om det har "dukket opp" noen nye topper i Norge.

Da misforstår du. Poenget er å bruke fornuften. Du går ikke forbi en topp (f.eks. Langvasstinden, V-2 på Dovrefjell) bare fordi den ikke står på Røynes liste! Røynes liste er som nevnt tydeligvis laget ut i fra kartet og ikke terrenget. Kartet er altfor dårlig grunnlag for å bedømme skar på 10 meter når kartet har 20-meters høydekurver.

Uansett skal du slippe å ringe :wink: . Du gjør som du vil, men det vil naturligvis komme en ny liste ettersom interessen for 2000-metere er økende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforstår du. Poenget er å bruke fornuften. Du går ikke forbi en topp (f.eks. Langvasstinden, V-2 på Dovrefjell) bare fordi den ikke står på Røynes liste! Røynes liste er som nevnt tydeligvis laget ut i fra kartet og ikke terrenget. Kartet er altfor dårlig grunnlag for å bedømme skar på 10 meter når kartet har 20-meters høydekurver.

Kim da, litt mer enn kartet har nok Røyne brukt... Det har nok vært en høydemåler eller tre i aksjon tror jeg, i alle fall stedvis. Men du har helt rett i at det går an å bruke hode. Enten man samler man på topper etter p.f. 10,20,30,50 osv. eller så samler man etter Røyne... Samler man etter Røynes 300 versjon, ja greit så gjør man det, men da er det 100% sikkert at man IKKE samler norske 2000 meterstopper med en p.f. på 10 meter eller mer, ikke en gang alle 30 meterne er man sikre på å få med da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim da, litt mer enn kartet har nok Røyne brukt... Det har nok vært en høydemåler eller tre i aksjon tror jeg, i alle fall stedvis
.

Jo kanskje litt mer enn kartet, men ofte virker det som om bare kartet er lagt til grunn. Se på lista og sammenlign med kartet. Du vil oppdage at (stort sett) der hvor Røynes mener det er topp er det også inntegnet en ring (høydekurve). Det kan tross alt stikke opp en topp med primærfaktor 19 meter som ikke er inntegnet med noen ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim: Etter det jeg har lest om feilmarginene til kartverket kan det sogar teoretisk hende at en topp med p.f. 22-23 meter ikke har noen ring... Større feilkilder kan sikkert også opptre på bakgrunn av andre ting...

For øvrig er det mange steder hvor det iflg. kartet kunne vært en 2000 meterstopp (altså ring) hvor Røyne IKKE har tatt den med, mange av disse er da også reelle topper etter enten p.f.10, 20 eller sogar 30 m kriteriet... 50 metern er heldigvis noe mindre svevende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim,

Poenget mitt er jo at inntil det foreligger en ny og seriøs liste det kan sluttes opp om, så er Røynes den desidert mest naturlige for meg å bruke. Når det eventuelt kommer en ny liste, så vil jeg følge den dersom jeg mener den har forbedret Røynes. Dette må da være å bruke fornuft?

Og det hender selvsagt at jeg stikker oppom småtopper fordi de er morsomme å ha vært på. Men jeg orker ikke å desperat se rundt meg hele tiden i frykt for å misse en topp som kanskje en gang i fremtiden blir "oppdaget". Da går det på turkvaliteten løs. Det viktigste er natur, ikke antall topper, selv for meg. Det er grenser for galskap. Det er utrolig hvor mange som disser Røyne, med tanke på at de ikke har laget noe bedre selv.

Jeg overlater til fanatikerne å fly rundt med konstant redsel for at det finnes en uoppdaget topp, og fly rundt med diverse høydemålere. Inntil disse er ferdige med jobben så koser jeg meg på tur i selskap med min elskede Eivind Røyne. Og om jeg går glipp av en topp så skal jeg nok overleve.

Tror forresten søsteren din har oppdaget en "ny" topp, Kim. Hørte noe rykter om det (seriøst)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bekrefter at den heter Bukkeholstind N-2 og har pf over 10? Mulig at den er N-3 fordi det finnes ytterligere en topp i mellom. Vet du noe om dette?

Tja den burde hete N-3. N-1 er 2149, N-2 er 2085 og N-3 er denne mellom 2085 og 2011 (nå tar jeg det fra hodet så ikke halshugg meg).

Men Tom han bryr seg ikke om dette, så det betyr ikke så mye. Kanskje du likevel slenger deg oppom (sikkert behagelig å bare slenge seg oppom en topp :) ) mens du koser deg med din elskede Røyne (homo?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tji-hi, nå hører jeg noe... næh - det vokser opp en til! Landhevinga har klikket totalt akkurat mellom N-1 og N-2. Nei pokker, nå fikk vi en topp til! Tulla. Vi satser på at det er slik, Espen! Jeg har iallfall ikke mere på hjertet der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Man må ha noe mer offisielt enn at en hvilken som helst gubbe med litt måleutstyr kan komme hjem fra tur og erklære Norge en ny topp. Det holder bare ikke, synes jeg. Enten får man gi ut noe skikkelig eller holde seg til den gode gamle listen.

Hvis det ikke finnes noen offisiell liste eller noe man er enige om fra litt mer seriøst hold enn "en kis på forum fant en ny topp her om da'n", så gidder i hvert fall ikke jeg å strebe etter de toppene.

Jeg overlater til fanatikerne å fly rundt med konstant redsel for at det finnes en uoppdaget topp, og fly rundt med diverse høydemålere. Inntil disse er ferdige med jobben så koser jeg meg på tur i selskap med min elskede Eivind Røyne. Og om jeg går glipp av en topp så skal jeg nok overleve.

Er ikke helt med på logikken din her, Tom. Du ønsker en ny og korrekt liste velkommen, men du samtidig setter du liten pris på at noen faktisk gidder å ta jobben med å samle inn informasjon og kontrollere disse "nye" toppene. Ingen er vel tjent med at en bekreftet ufullstendig liste får beholde sitt monopol på hvilke topper/hauger/punkter som er "verdige"..?

Du som flyr så mye rundt i fjellet har jo mye å bidra med i dette arbeidet. Hvis du tok med deg litt enkelt måleutstyr på tur, så kunne tiden frem til den korrekte lista foreligger bli kortet ned betraktelig :) Men det er fullstendig frivillig; hvis tanken på å utforske "nye" topper på noen måte forringer turopplevelsen, så er det ikke verdt det. For meg er det omvent.

Når det gjelder pålitelighet for målingene på Visbretinden - N, så kan jeg bare vise til artikkelen på nfo2000m.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker en ny og korrekt liste velkommen, men du samtidig setter du liten pris på at noen faktisk gidder å ta jobben med å samle inn informasjon og kontrollere disse "nye" toppene.

Nei, da misforstår du nok. Jeg setter absolutt pris på det arbeidet som gjøres. Men det må være skikkelig seriøst og kunne dokumenteres sånn noenlunde vitenskapelig. Jeg setter ikke opp "topper" på lista mi når eneste dokumentasjon er at en eller annen fra forum tror at det kan være over 10 meter PF.

Jeg går gjerne oppom en morsom topp på ryggen selv om den ikke står på Røyne-lista. Jeg koser meg i fjellet (om sommeren/høsten). Men i det øyeblikk jeg skal ha med meg utstyr for å måle blir det stress. Det er ikke det jeg ønsker å gjøre ut av den hobbyen som i utgangspunktet var skapt av kjærlighet til stillhet, utsikt, ødemark og ensomhet.

Kort oppsummert: Flott at andre måler, men de må lage et seriøst alternativ til Røyne. Jeg kommer ikke til å måle, men sier sikkert fra hvis jeg kommer over noe som kan være en "ny" topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista kommer den, men det vil nok ta noe tid før alle tvilsomme topper er kontrollert. Bare Kim blir ferdig med de siste toppene sine, så tenker jeg det blir fart på sakene :wink:

Nå er det jo en håndfull personer her på forumet som virkelig interesserer seg for temaet, så med litt samarbeid skal vi nok klare å lage ei liste av høy kvalitet. Kanskje den blir arvtageren etter Røyne, etter 20 års tid...

Oi, ny idé her.. Kanskje år 2005 er det riktige året å lansere ei komplett liste..? Hva tror dere folkens, klarer vi det i løpet av to fjellsesonger..? Eller kanskje det blir det stress, med fare for å glemme noen "uoppdagede" topper... Da er vi jo like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt et greit bidrag til det nasjonale jubileumsåret - i hvert fall for de som har fetisj på 10-metere. Jeg liker ikke kverulere (igjen) men det er tross alt ikke SÅ mange som som bruker 10m som pf. Jeg har inntrykk av at blant de mest "die hard" er 30 m pf vel så anvendt. Deretter kommer "resten" som kun skiller topper fra hverandre dersom de har egne navn på kartet.

Ingen som har tenkt på noe mer fornuftig for 2005??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Erik, vel, jeg kjenner flere som går og har gått etter både 20 og 50 også, tror ikke 30 nødvendigvis er det "riktige" tallet. Folk får da gå etter de listene de vil uten at folk skal trekke deres evt. prestasjoner i tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Espen.

Poenget mitt er at her foreslås det å trekke inn 2005, som etter min mening bør kanskje reserveres for saker som har interesse for en ikke fullt så snever krets som 10 m pf tilhengerne. Blir nesten som om trainspotterne prøver å utvike en ny noteringsmetode i anledning jubileet. Jeg tror forresten det er flere trainspottere enn 10m pf tilhengere.

For all del, bare mål i vei. Jeg har foreløpig ikke noe fornuftig å bidra med i.f.m. 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har sagt det før og siden vi diskuterer det igjen: kan vi ikke bare smelle opp en liste med ALLE tvilstopper - så har vi lista klar innen jul!

Jeg tror slike lister aldri vil bli særlig nøyaktige allikevel - jeg tror heller ikke vi blir ferdige innen en mannsalder... derfor kunne vi bare sagt f.eks "350 topper over 2000 m med pm over ca 10m"

Etter min mening er det bedre å ta med litt for mange enn å glemme en topp. Hvorfor er ingen enig med meg? Er dere matematisk avhengige av å centimetrene på deres side? Skaper dere ikke unødvendig mye hodebry for dere selv? Liker dere dette bare fordi enkelte av dere er utdannet landmålere?? Er det ikke på tide å skjære i gjennom, kutte kabern, drite i syklubben og tenke nytt?

Jeg er i alle fall den første til å godta et hvilken som helst forslag med så mange som mulig av tvilstoppene... :wink: .

NB! Dette er kun ment konstruktivt - jeg setter likevel stor pris på alt målearbeid som blir gjort.

PS! På de mest tvilsomme toppene kunne vi kanskje hatt avstemninger her på forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før og siden vi diskuterer det igjen: kan vi ikke bare smelle opp en liste med ALLE tvilstopper - så har vi lista klar innen jul!

Etter min mening er det bedre å ta med litt for mange enn å glemme en topp. Hvorfor er ingen enig med meg? Er dere matematisk avhengige av å centimetrene på deres side? Skaper dere ikke unødvendig mye hodebry for dere selv? Liker dere dette bare fordi enkelte av dere er utdannet landmålere?? Er det ikke på tide å skjære i gjennom, kutte kabern, drite i syklubben og tenke nytt?

Dette har vel vært diskutert her på forumet tidligere, Espen..? Det er bare det at når kriteriet først er satt, så bør vi følge dette 100%. Hvis en topp måles til 11-12m, så er saken grei. Det samme gjelder om den måles til 8-9m. Hvis den derimot måles til 10m, så må vi se på feilmarginer og gjøre nøyaktigere målinger. The truth is out there! :wink:

Noen avstemningsmetodikk er i allefall ikke jeg med på. Hvis den topp skulle bli "stemt" inn på lista, så ville jeg bli ekstra motivert til å utføre målinger på nettopp denne toppen. Og da blir det garantert revisjoner av lista senere...

Men den lista med alle tvilstoppene kommer snart. Har begynt å mekke på ei sånn, der det oppgis "Røynetopper", "Tilleggstopper" og "Kandidattopper" for hvert område. Da blir det hele mer oversiktlig, og vi med "10m-fetisj" unngår å glemme noen småtopper når vi er på tur. Og etterhvert som de blir innmålt kan topper fjernes eller flyttes over fra "kandidattopper" til "tilleggstopper". Lista publiseres på nfo2000m.no etterhvert. Et lite steg på veien mot den endelige lista... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.