Gå til innhold
  • Bli medlem

Alle +700m i Akershus på en tur?


knutis

Anbefalte innlegg

Har kost meg litt med kartet i kveld og sett på muligheten av å ta en kombinert sykkel og fottur opp på alle +700m toppene i Akershus. Totalt hele 8 stk! Med start og endepunkt ved Hurdal kirke tilsier et kjapt overslag ca 35km til fots og 10-12 mil på sykkel, det meste på grus. Et ok prosjekt å trene litt mot. Tror nemlig jeg bør trene litt før dette kan bli en hyggelig opplevelse. Er det forøvrig noen som har prøvd? Ideen er herved gitt videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordvest for Fjellsjøkampen har du en rekke småhauger som strekker seg over 700 moh. Jeg teller i alt 7 små ringer av 700-meters koten øst for Midttjern(687) og en stor ring vest for Midttjern(716)

Jeg ser Sydpynten på Bjørnåsen er over 780 moh, mens det høyeste punktet på Bjørnåsen ligger i Oppland. Kronglete å komme seg opp her.

Det er et spørsmål om hvilken skardybde man forholder seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres smart ut. Du kan med den definisjonen stryke Lushaugen av listen din, det høyeste punktet er grunnmuren på Lushaughytta som ligger i Gran kommune. Trig.punktet er på grensen mellom Gran og Hurdal, men er ikke høyeste punkt. Det er snakk om en halvmeter høydeforskjell og 20-30 meter horisontalt i avstand mellom trig.punkt og høyeste punkt, sånn anslagsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, har aldri prøvd noe lignende. Prøvde å beregne litt nøyaktigere på kartet og kom fram til at den ruta jeg ser på som mest aktuell blir ca 120km på sykkel. 20 km til fots og 6-7km trilling av sykkel på sti. Totalt ca 2500 høydemeter.

Vil tro det for mitt vedkommende vil bli minimum 12 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knutis skrev

den ruta jeg ser på som mest aktuell blir ca 120km på sykkel. 20 km til fots og 6-7km trilling av sykkel på sti. Totalt ca 2500 høydemeter

Dette er ikke ulikt en tur jeg tok for noen år siden og tidsanslaget stemmer sikkert ganske godt. Jeg hadde vel noen færre trille- og høydemeter, men tok alle "Til topps"-målene i Trondheim det året pr. sykkel og bein.

Er for tiden på besøk i Oslo og har ikke tilgang på data om turen, men tallene virker kjente.

Klarte forresten å rote meg bort i Årvollåsen med sykkel i ettermiddag - tenkte å ta en tur innover mot Alunsjøen fra Tonsenhagen, men hadde lagt igjen boka til panda så starten ble feil. Får du trilleforhold som i Årvollåsen holder det nok ikke med 12 timer :P

Har et håp om å få til en tur inn til Kjerkeberget mens jeg er her, men vær og form får avgjøre.

Til lykke med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa litt av traseen i dag. Sykla fra Hurdal Verk, hvor jeg bor, nordover til Rognlisaga, opp til snultra og veien inn mot Nordliskampen. Stakk oppom toppen av Nordliskampen. Ikke sti, men stort sett lettgått skog. Derfra sykla jeg til stien mot Fjellsjøkampen. Trilla sykkelen over Fjellsjøkampen og ned til Gjødingseter. Veldig vått i dag! Trilleetappen tok i overkant av 1 time og gikk overraskende greit. Var noen innslag av morsom nedoverbakkesykling! Sykla så tilbake til Hurdal Verk. Rolig tempo. Tok ca 3 timer totalt. 38km totalt. 2-3 til fots. 5-6 trilling og resten sykling. ca 800 høydemeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var på ny rekognoserings/treningstur i dag.

Sykkeldelen av ruta finner dere her:

http://iform.nu/ruteplanlegger/hurdal/svartungen-helgedalen-skrukkelia?popup=route

Kartet stemmer ikke helt ettersom det er mer vei i det nordligste partiet enn det som er merket på kartet. Denne veibiten har jeg bare funnet på norgesglasset når jeg zoomer inn på detaljnivå.

I tillegg var jeg oppom Korpehaugen, Toppåsen og Hagatjennhaugen. På Korpehaugen var det sti nesten helt opp, startet ved bekken fra oksetjern.

Tror ruta er klar nå! Da gjenstår det bare å finne tid til å gjennomføre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.