Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode lette fjell/tursko for en Crispi-Beseggen bruker (kanskje syntetisk)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har til nå brukt Crispi Beseggen sko, gjerne til fjellturer med 20-kilos sekk på flerdagsturer, med påfølgende vonde knær. Jeg har egentlig alltid hatt litt problemer med føttene mine, jeg har tråkket over ganske hardt tidligere og har slitt endel med knærne, i tillegg fåt jeg lett gnagsår eller blir øm og rød under fotbladet på tur. Støtte til ankler og støtdemping er altså viktig.

I det siste har interessen dreid mer mot turer i skog og mark med færre overnattinger og adskillig lettere sekk, og etter å ha redusert sekk-vekten til halvparten lurer jeg på om jeg kan finne et par fjell/tursko som er lettere enn mine gamle Crispi Beseggen men som passer til mine "typisk norske" brede føtter, som har "god nok" ankelstøtte og kanskje forsatt stiv støtdempende såle? Dette i seg selv burde vel redusere belastningen på føttene endel?

Har noen noe å anbefale? Kanskje noe i syntetisk materiale? Jeg er klar over at det beste er å prøve, men det er vanskelig når det meste kun er tilgjengelig via nettbutikk.

Annonse
Skrevet

Jeg hadde noen gamle Besseggen som jeg var godt fornøyd, men de var utslitt.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe nye Besseggen, men ble sterkt anbefalt Crispi Skarven av en i butikken. De ligger en liten prisklasse over Besseggen (veil ca. 2800,-), men det er de verdt etter min mening. Kjøpte i tillegg mine på salg.

Skoen krevde så å si ingen inngåing, dro rett på Hardangervidda mandag til torsdag med mye gåing - og mye drittvær samt kryssing av myrer og bekkefar. Hadde null problemer med gnagsår o.l., og var knusktørr på beina. Skal sies at vi bodde på hytte, så støvlene fikk stå inne hver natt, men var likevel imponert over hvor vanntett de var. Ble heller ikke klam på beina, noe jeg vanligvis blir uansett.

Skarven anbefales på det varmeste

Skrevet

jeg ser Cripsi Skarv har fått sykt god kritikk på nett, men ulempene er kanskje prisen og at de veier like mye som mine gamle Beseggen.

Jeg begynte å tenke litt da jeg så denne testen:

http://www.klikk.no/helse/trening/article471578.ece

I denne testen er det sko som veier halvparten av det mine gamle Beseggen gjør, for eksempel : http://www.klikk.no/helse/trening/article471704.ece, som veier 920 per par, mot 1800 per par for mine gamle sko.

Det jeg er usikker på er om slike sko gir god nok støtte til å gå med 10-kilos sekk, og om de eventuelt er veldig smale i vristen. Disse lett-skoene ser jo ut som en krysning mellom ordentlige fjellsko som Beseggen(og sikkert Skarv) og joggesko.

Noen som har prøvd noe lignende?

Skrevet

Jeg endte opp med Crispi Mylla Mid, som også er med i den testen du refererer til. Den er utrolig komfortabel å ha på - og gå med, har normal lest til "norske føtter" og god demping i mellomsåle. At jeg etter å ha prøvd flere merker valgte denne var bl.a. med bakgrunn i meget god komfort og at den er i lær, slik at den kan holdes delvis vanntett etter at GoreTex membran ryker - for det gjør den før eller siden.

Mitt bruksområde for denne er markaturer og "lettere" fjellturer med dagstursekk (opptil 10 kg) på ruter der det fortrinnsvis er sti, og lite/ingen steinur. Myr og småbekker er ikke noe problem, da er det bare å tre på seg GT-gamasjer.

Men... det er som du selv antyder, særdeles begrenset (ingen) ankelstøtte i disse sk. hikingskoene. Skal du ha ankelstøtte, så må støvlen gå over anklen. Hikingskoene er nok ikke smalere over lesten enn en fjellstøvel, men det varierer jo mellom de ulike merkene. Om en hikingsko for deg vil gi tilstrekkelig støtte til ditt bruksområde, er det kun du som kan finne ut av.

Når det gjelder støvler m/ankelstøtte så er det mye å velge i > Bl.a. Asolo og Scarpa (anerkjente kvalitetsprodusenter) har flere "lettere" modeller i syntet med GoreTex - og Crispi mod. Dovre og Rondane er "lettere" sko i syntet.

Sportshuset har nå 30 % på Scarpa og Anton Sport har 30 % på Scarpa mod. ZG65.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.