Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan jeg se Færder fyr fra en DNT-hytte i Oslomarka?


Xorro

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er et spørsmål som dreier seg litt om geometri og geografi, men først og fremst om å nyte fin utsikt fra en av DNT's fineste hytter uten forbehold.

Aller først før du leser videre må du love meg at du ikke forteller videre at Hovdehytta i Vestmarka er hytta med mest fantastisk utsikt. Joda, jeg vet at det finnes hytter på noen av Norges høyeste fjelltopper, men de har ikke så fine sva og spiseplass utenfor hytta, og utsikt til store deler av Oslofjorden. To ganger i sommer har jeg vært på Hovdehytta og den er bare dønn koselig, en svett oppoverbakke som riktignok bare er en snau kilometer fra riksveien hvis du tar den snareste veien, eller et par kilometer fra Solli i Asker. (nei, ikke -høgda, bare Solli gård)

Det er en flott plate på tunet som viser at vi ser diverse fjelltopper og himmelretning, og man kan for eksempel se Linnekleppen ganske tydelig som en rund kolle i den østlige horisonten, og denne skal være noen og åtti kilometer unna.

Lørdag kveld stod jeg ute sent om kvelden og så sørover, og oppe i en åskam på Hurumlandet så jeg et kraftig lys som jeg ikke reflekterte så mye over.

Senere leste jeg i hytteboka at tidligere gjester hadde sett Færder fyr fra denne hytta.

Er det noen der ute som har nok matematiske ferdigheter til å kunne fortelle meg om hvor langt unna man kan se Færder fyr?

Opplysninger:

Færder fyr - 47 meter over havet.

Hovdehytta ligger 450 meter over havet.

Avstand mellom disse er ca 92 km.

Til info ligger Linnekleppen som er god synlig 325 meter over havet.

Jeg sveivet igang Google Earth for å sjekke avstanden, og det er mellom 91 og 92 km fra hytta til fyret i Ytre Oslofjord. Færder har en rekkevidde på 19 nautiske mil, men jeg regner med at den som observerer skal være 0 meter over havet.

Trekker jeg en linje med verktøyet i Google Earth går den gjennom åsen sør for Hovdehytta. Jeg stoler ikke på at Google regner rett.

Kan noen hjelpe meg, burde jeg være i stand til å se fyret med min høyde på 450 meter?

Med takk og hilsen,

Heine Erdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en tidligere tråd på dette forumet skriver Ods bl.a.:

"Det er ikke mulig å se havet fra Høsbjørkampen. Horisonten for en topp på 587 m er under 90 km, og det betyr at når havet ligger lengre bort enn dette, er sikt til havet ikke mulig."

Utfra dette kan det tyde på at man ikke kan se fyret fra stedet du nevner.

Endret av Kjell Iver
fikset lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trango!

Du sier havet i ditt svar. Havet er null meter, og Færder er på nesten femti. Det burde bety ganske mye forskjell. Man kan se Færder på nitten nautiske mils avstand (Store Norske/SNL), det betyr at lyset fra fyret tangerer jorda tre og en halv mil nærmere mitt utsiktspunkt. Så blir spørsmålet om jeg klarer å se de resterende 91 - 35 kilometer fra mitt lokale fjell.

Jeg skulle altså bare behøve å se i underkant av seks mil. En ting er om jeg har fri sikt, en annen om jeg hadde sett det om det ikke var åser i mellom. Jeg må visst ta en titt på kartet også, men åsene i mellom er ikke veldig høye.

Så får jeg sjekke fyrkarakteren for Færder, den blinker sikkert en eller to ganger i løpet av 30 eller 60 sek, så den burde være lett å kjenne igjen.

Kanskje du blir med en tur, så får vi sjekket dette en gang for alle?

Heine

PS: Hytta er ganske unik, du kan se både store deler av Oslofjorden, og en liten dråpe av Drammensfjorden i nærheten av Svelvik. Og går du deg en tur kan du se over til Tyrifjorden også fra samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Tømmerås (313), høyeste punkt i min hjemkommune Ski, skal det være mulig å se til Færder fyr. Jeg har riktignok ikke kunnet bekrefte dette selv, annet enn det som står på sikteplaten der oppe. Avstanden til Færder er vel noenlunde den samme som fra Hovdehytta. Så teorien din høres i alle fall ikke utenkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Ods ser denne tråden og kan komme med fasiten. Men tangerer fyrlyset på 3.5 mil er det nok fullt mulig. Lyset kan man nok også se på temmelig mye lenger avstand enn man kan se selve fyret. Hvertfall hvis det er litt skyer eller dis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget et diagram som viser terrenghøyden langs siktelinjen mellom Hovdehytta og fyrtårnet på Ferder. Samtidig viser diagrammet siktelinjens høyde over havet. Det viser seg at terrenget på ett punkt sperrer for siktelinjen, men marginene er veldig små. Det sperrende terrenget er en ås på 118 m like vest for tettbebyggelsen i Horten. Denne åsen ligger ca 300 m øst for åsen som heter Utsikten på kartet. Jeg er ikke lokalkjent i Horten, men på kartet (Norgesglasset) ser det ut som det er en hoppbakke på den først omtalte åsen. Hvis hoppbakken har tårn for å skape ovarenn, kan kanskje dette ha blitt forvekslet med fyrtårnet på Ferder.

Ellers er det å bemerke at med så små marginer mellom terrenghøyden og siktelinjen (7 m), skal en ikke bevege seg mye bort fra Hovdehytta før en har fri sikt mot Ferder. Meteorologiske forhold kan også spille inn angående brytningen i atmosfæren.

Jeg fant Hovdehytta som en firkant på kartet fra Norgesglasset. Denne firkanten hadde en viss utstrekning, så det er ikke sikkert de koordinatene jeg trakk ut er helt korrekte. Dette kan også innvirke på resultatet.

post-66-133474638896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så kan det virke som marginene er så små at man kanskje kan se selve fyret og temmelig sikkert kan få øye på lyskjeglen.

Men sånn halveis OT. Jeg var en tur på "fjellet i mitt liv" i går. Rendalssølen. Vet du hvor langt man kan se fra det ene ytterpunket til det andre derfra? Om det er nord-sør eller øst-vest? Altså i en rett linje som går gjennom toppen av Sølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn halveis OT. Jeg var en tur på "fjellet i mitt liv" i går. Rendalssølen. Vet du hvor langt man kan se fra det ene ytterpunket til det andre derfra? Om det er nord-sør eller øst-vest? Altså i en rett linje som går gjennom toppen av Sølen.

Diagrammet viser synsfeltet til Rendalsølen, dvs koordinatene til det fjerneste punkt som er synlig rundt hele horisonten. Skalaen er i grader. Konverteringen til kilometer er ca 111 km/breddegrad (nord-sydretning) og ca 55.5 km/lengdegrad (øst-vestretning).

Posisjonen til Rendalsølen er merket med et kryss.

post-66-133474639792.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I sannhet imponert over ods' ressurser med å projisere terrenget langs en siktelinje.

Dette var ganske flott og jeg takker så mye for servicen. Noe hopp eller ovarenn er uaktuelt, i og med at eneste jeg har sett er en kraftig lyskilde på langt hold. Enten svakere nær eller veldig kraftig langt unna. Slike lyskilder har jo fordelen at de synes bare du har klar sikt.

Beste beviset er jo i å dra dit, vite hvor fyret skal være og se det. Om man ikke ser det på rett sted er det noe annet man ser.

Hilsen Xorro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Her er en liten godbit til Fjellforum sine lesere. For seks år siden la jeg ut et spørsmål om det skulle være fysisk mulig å se ut til ytre Oslofjord og Færder fyr fra Hovdehytta som ikke ligger så langt fra Asker sentrum, oppe på åsen sør for Sandungen.

Endelig fikk jeg igjen muligheten til å besøke hytta en høstdag og dessuten en høstnatt. Søndag kveld stod vi ute på tunet og skuet mot sør. Tre svake lys skimtes ute ved Breidangen eller den lille fliken man kan se av sjøen utenfor Drammensfjorden. Plutselig kommer et ganske sterkt lysglimt, fulgt av to kraftige lysglimt fra samme kilde. Det tar ganske lang tid før det gjentar seg, jeg antok rundt et halvt minutt.

Så bærer det hjem, for å sjekke kartografisk informasjon fra Sjøkartverket. Karakteren for Færder fyr er Fl(3) W 30s. På godt norsk, tre hvite blink hvert halve minutt. Både Aurora Lucia, jeg og husets tredje gjest Knut ser at det blinker der nede i horisonten. Mysteriet er løst, vi har sett blinkene fra fyrtårnet 92 kilometer sørover.

Helsing Heine

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.