Gå til innhold
  • Bli medlem

Letteste vei opp Nordre Midtmardalstind?


Anders J

Anbefalte innlegg

Hva er letteste vei opp på denne toppen?

Har tidligere gått Dyrhaugsryggen og sørover Midtmaradalsryggen fra Lovskar. Nå tenkte jeg å gå på Nordre Midtmaradalstind, gjerne i kombinasjon med Austre Ringstind.

I klatreføreren for Jotunheimen står det at det går en lett rute fra Ringsbreen, men har ikke sett beskrivelse av denne noen andre steder. Og på bergtatt.net står det nevnt at man kan gå opp fra Stølsmardalsbreen (skitur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes enkleste vei, eller i alle fall ryddigste vei er å gå over Dyrhaugsryggen.

Andre alternativer jeg vet om, men som jeg stort sett ikke har gått selv.

A) Inn Ringsdalen opp på breen og via skrådrag / renne opp på ryggen mellom Søre Dyrhaug og Berges skard

:D Inn Ringsdalen, Ringsskard, rundt Austre Ringstinden og opp på bandet mellom Ringstinden og Midtmaradals fra baksiden.

C) Til Bandet litt bort Midtmaradalsbreen og opp renne til Berges skard (veldig bratt og ofte ufremkommelig utpå sommeren.

D) Som C, men lenger bort på breen og bratt opp til Lovskar. videre plundrete opp til toppene.

E) Til Bandet og klatring opp til Søre Dyrhaugstinden, og videre

F) Travers fra Store Midtmaradalstinden (klatring/rappell)

Men som sagt Dyrhaugsryggen er veldig greit om man er glad i å klyve på en fin tørr sommerdag. Er et stykke, men ikke avskrekkende langt. Fint å gå der høyt oppe på ryggen. Vil absolutt anbefale den. Tror ikke de andre variantene er noe bedre eller tryggere. Stort sett er det til dels langt mer krevende.

Ja og så finnes det en variant via Austre Ringstinden, men det er heller ikke noen parktur for vanlige tinderanglere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for tilbakemeldinger.

Siden jeg har gått Dyrhaugsryggen og resten av Midtmaradalsryggen tidligere kunne jeg tenke meg å «angripe» dette fjellet fra Ringsdalen. Særlig fordi jeg også tenkte å gå Østre Ringstind på samme tur, men også for å prøve noe nytt. Etter å ha kikket litt på bilder på nettet tror jeg kanskje det er raskest å gå rundt Østre Ringstind og bort Stølsmaradalsbreen. Ser ut til det kanskje er en taulengde med klatring opp på ryggen mellom Østre Ringstinden og Nordre Midtmardalstind (om det ikke er en svær sprekk mellom breen og berget...). Og at det er lett klyving opp til toppen og ned igjen derfra. Alternativt ser det også ut til at man greit (en taulengde) kan nå denne ryggen fra Ringsbreen?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger for øvrig bilder fra en tur til dette området i sommer på: www.granholt.no/drammenklatring/hurrungane_09. Da fikk vi gått Store og Midtre Ringstind, samt Stølsmaradalstind. Men måtte snu i regnet på vesteggen av Østre Ringstind (fant ut etter at vi var der at det er lettere å gå opp lenger øst).

Takk for flott turbeskrivelse fra Ringsbreen, har gått den for mange år tilbake mellom Turtagrø og Vetti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På søndag forsøkte vi oss på Nordre Midtmaradalstind via Lovskar. Opp mot Lovskar var det først en bratt snørenne som etterhvert gikk over i masse løse steiner på sva - ikke noe trivelig sted å være for oss fire. Her var det bare å søke ly før neste mann forserte renna. Vi sneik oss videre over glatte sva mot den første pinakkelen. Her nøt vi utsikten mot de andre pinaklene og tåka før vi valgte å returnere samme vei.

post-838-133474647799_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.