Gå til innhold
  • Bli medlem

Tritindan 17-18 juli 2009


Emil

Anbefalte innlegg

Jeg og tre turkamerater (4stk ålvundeidinger!) tok turen opp til Hesthøgda lørdag 17 juli. Vi hadde planlagt på forhånd å telte til 18 for så å forsere breen og den smale renna som går opp i et skar mellom 1 og 2 tinden. Fjellmasivet kalles for tritindan og består av 3 tinder som strekker seg fra grasdalen og opp til Sandvikhaugen.

Lørdagskvelden var det litt regn og vind så vi lå inne i teltet og løste verdensproblemer over ei flaske whisky.

Søndag var det oppholdsvær og god kjølig trekk. Fra basecamp brukte vi en liten time opp til foten av breen, da ble stegjern og øks plukket frem. Føret var fint og vi fikk raskt unna høydemeterne. Når vi nærmet oss toppen begynte det å bli bratt, men pga føret var det greit å ta seg frem.

Vel oppe i skaret var det utrolig å se det brutale landskapet Tritindan har å by på, det veksler mellom fryktelig løst og råttent fjell, til polerte sleipe svaberg. Vi valgte kun å bevege oss i området mellom 1 og 2 tinden uten å forsere noen av toppene.
87568_s.jpg
Utsikten utover vinnubreen var også et av høydepunktene for min del da jeg aldri har sett den fra denne kanten.
Hvor høyt vi var er jeg ikke helt sikker på, den høyeste tinden som også kalles for hesten er 1618 moh, vi var vel ca 40-50 m under toppen.

Turen var i allefall vellykket og frister til gjentagelse, breen er en fin adkomst til dette ellers så ugjestmilde fjellmassivet.

87567_s.jpg
87569_s.jpg

post-5934-133474637521_thumb.jpg

post-5934-133474637523_thumb.jpg

post-5934-133474637525_thumb.jpg

post-5934-133474637527_thumb.jpg

post-5934-133474637529_thumb.jpg

post-5934-13347463754_thumb.jpg

post-5934-133474637567_thumb.jpg

post-5934-133474637599_thumb.jpg

post-5934-133474637642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant med rapporter fra steder og tinder jeg ikke har hørt om Emil! :wink: Tritindan var nytt for mine ører, inntil nå. :roll:

Vedr. bildet "tritindan 047.JPG":

Sikker på at det bildet ikke lyver en del?

Det lille jeg ser av horisonten bak til høyre virker rimelig skjev, så har en følelse av at bildet er tiltet nokså mye. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraet er tiltet, jeg ble rett og slett skjelven i knea av å knipse bilder i sådanne omstendigheter...

Her er flere bilder, og selv om kameraet er tiltet på to av bildene, så kan jeg forsikre deg om at det var bratt :roll:

87570_s.jpg

87571_s.jpg

87572_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraet er tiltet, jeg ble rett og slett skjelven i knea av å knipse bilder i sådanne omstendigheter...

Hehe, jeg ser den! :roll:

At det ER bratt ser jeg også... Man får fort litt puls i slikt lende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en tur til etter hvert, muligens forsering av en av toppene. Eneste problemet er at det er stygt oppi hamrene der, dårlig fjell å sikre i og greier... Men uansett så er det en fin tur opp i skaret :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.