Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukes fjelltur i påsken..

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har forslag til ca en ukes fjelltur på ski i påsken?! Hytte(DNT) eller telt spiller liten rolle! Greit om det er i noen lunde reiseavstand fra Bergen :)

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Turen fra Finse til Haukeliseter er jo en klassikker som kan anbefales! Lett terreng med bra hyttedekning (DNT hytter). Her er det flere rutemuligheter. Ta toget til Finse stasjon og Haukeliekspressen til Bergen, eller motsatt :shock:

Overnatting i telt gjør turen enda mer spennende, synes jeg da...

Per Magnus

Skrevet

En virkelig original variant er å ta båten over til Skottland og rusle noen toppturer på ski der. Er jo bare noen timer over Nordsjøen med Colorline eller noe sånt.

Mellom turene finnes det sikkert noen whiskydestillerier hvor man kan varme seg...

Skrevet
Er jo bare noen timer over Nordsjøen med Colorline eller noe sånt

Etter hva jeg vet er det DFDS, og den går fra Esbjerg til Newcastle. Reisetid i overkant av 20 timer eller sånt. Men nå tar det jo omtrent nesten like lang tid å først komme seg til Esbjerg...

Fra Bergen går det til Torshavn på Færøyene med Smyril Line, og det tar ikke mindre tid nei... :shock:. Men snø og topper på Færøyene???

Skrevet

Det gikk da alltid båt fra Bergen og Haugesund til England før, og den går da vel fortsatt. MS Color Viking gikk der en del år, men så solgte Colorline denne ruten til et annet rederi.

Det gir jo ikke samme fjellfeelingen, da og rusle i Scottish highlands og skrape på skiene på alle steinene som stikker opp. Dessuten er whiskey oppskrytt.

Nei - Finse til Haukeli eller omvendt er fortsatt det beste tipset for Bergensere mener nå jeg. Et ypperlig skiterreng. Man kan jo hoppe av toget litt tidligere enn Finse også, dersom man ikke liker å kjøre Tog, Hallingskeid for eksempel.

Skarvheimen er også et flott område, kanskje enda mindre benyttet enn Hardangervidda. Her går man f.eks. fra Finse til Filefjell (buss til Bergen). Er i grunnen ganske bedagelig dersom man har en uke til rådighet.

Skrevet

Vel, bor man i Bergen så må man jo gjøre det beste ut av situasjonen. Hadde jeg bodd der selv vet jeg hva jeg ville valgt. En uke på An Teallach og Ben Nevis og Cuillin må jo være noe man husker fryktelig mye bedre enn påskeferie på Finse liksom. Tror ikke det er noe dyrere heller

Færøyene har ikke snø om vinteren, men Skottland har en god del bare man kommer litt høyt. Om det er oppkjørte løyper osv vet jeg ikke. Men sånt lar seg greit finne ut da.

Det overrasker meg litt hvis det ikke går båt fra Vestlandet til Skottland. Mener bestemt at det gikk båt der før i tiden engang.

Skrevet

Min erfaring er at det er ikke så nøye hvor jeg går, bare jeg har vinden i ryggen.

Blir mange artige og behagelige turer da.

Finse er alltid et greit utgangspunkt, skal prøve Hallingskeid en gang det er

vær vestfra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.