Gå til innhold
  • Bli medlem

Gummistøvler eller fjellstøvler - eller Crispi Tiur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samme dilemma hver gang man skal på lengre turer i vekslende terreng; gummi eller lær. Gummistøvler betyr ømme føtter og tær pga dårlig støtte, lærstøvler betyr våte, tunge og kalde føtter etter noen døgn uten tørkemuligheter.

I fjor kom Crispi med en nyvinning jeg syntes var veldig spennende, med integrerte gamasjer. Støtte som en lett fjellstøvel, vanttett som en gummistøvel. Jeg var sikker på at den ville vekke interesse, men det virker ikke som at det slo til. Det finnes en test http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article324282.ece

ellers ingenting. Ekspeditørene på XXL sier det ikke går noe, nå er den ikke en gang i katalogen.

Er det noen som har prøvd?

Annonse
Skrevet

Ingen som har prøvd. Da får jeg bare ta sjansen.

Det kan være litt forvirrende at den samme støvelen heter forskjellige ting. Da jeg var på XXL og kjøpte den i dag, het den for så vidt Crispi Tiur, men det står Crispi Highland på eska.

Frisøk i XXL katalogen gir ingen treff på det heller. Frisøk på nettet på nevnte produktnavn gir bare et treff, det ser ut som at Gamletorvet Sport på Gjøvik er den eneste sportsbutikken i hele Norge som tør å høyt at de har turd å ta inn noe som ikke er akkurat likt alt det andre. http://www.gamletorvetsport.no/?side=vis&ukat=48&id=1262 Det skal dere ha for. Hadde jeg tenkt meg om, skulle dere selvsagt fått handelen. I stedet ble det XXL, fordi jeg hadde sett den i hyllene der. Det skadet jo ikke at det var ryddesalg, sånn at prisen havnet på 1800 tallet.

I alle fall, lett fjellstøvel med fastlimt gamasje, garantert vanntett. Se bilder og beskrivelse på linken i første innlegg. Her er første bruksinntrykk. Testforholdene er perfekte. Det regner noe inn i gamperæva, og bekkene går strie.

Litt plundrete å få på, man må brette gamasjen godt ned for å nå lissene ordentlig. Godt lissesystem. Dra godt i toppen, så strammer det jevnt nedover i hele systemet. Ingen låsehemper. Når lissene er knyttet, lukkes gamasjen som en Berghaus Jeti, med glidelås og borrelås. Strikk på toppen. Gamasjen føles litt kort, den stanser midt på tykkleggen. Det hadde vært bedre om den gikk like høyt som en vanlig gamasje, da hadde den ikke behøvd å være så stram. Det ender med at den blir dyttet litt ned, for evt å trekkes helt opp i dyp myr eller bekkekryssing.

Bare en times tur i dag, men jeg gleder meg til neste. Det sitter som støpt, og er veldig behagelig. Sevsagt var jeg knusk tørr da jeg kom hjem, det skulle bare mangle. Det blir spennede med lengre turer, knudrete terreng og tung sekk. Støvelen er av kordura, den er lett, og alt har sin pris. Støtten er ikke som en (mye tyngre) lærstøvel. Men den er mye bedre enn en gummistøvel, og dersom den er like vantett over tid, har i hvert fall jeg løst et stort problem.

Gratulerer Crispi.

Skrevet

Kanskje litt på sida, men om du vurderer gummistøvlar så kan eg gå god for Muck boots. Betre fotty til slaps og småturar har eg aldri hatt: Veldig godt grep, lette å få på, heite og generelt komfortable. Til tyngre bører har dei derimot ikkje så mykje for seg - då er det fjellsko som gjeld. Men somme tider - i alle høve på Vestlandet - er det dagar der det berre er gummistøvlar som gjeld.

• 5 år senere...
Skrevet

Mine Crispi Hunter ble sendt til de evige jaktmarker forleden, etterhvert kunne de byttet navn til Crispi Osmose. Crispi Tiur er et av alternativene som blir vurdert. Noen som har langtidstesta støvlene?

EirikW

• 8 måneder senere...
Skrevet

Sommeren 2015 er - forhåpentligvis - ikke som andre somre. Vi skulle krysse Hardangervidda fra øst og fortsette til Bergen. Pga melding om kaldt vær og mye snø ble det Crispi Tiur som fikk bli med på tur. Snømengdene stoppet oss i Kinsarvik, men i løpet av 9 etapper fra Rjukan til Kinsarvik måtte vi kun av må støvlene 1 gang! Da vadet vi til gjengjeld skikkelig.

Tror nesten vi sparte en time pr dag i forhold til dem som måtte av og på med ordinære støvler ved div elvekrysninger. Null gnagsår eller andre problemer, støvlene er gode å gå i - også med tunge sekker (iallfall på Hardangervidda). Med åpen borrelås lufter du ganske greit. Men en varm sommerdag, i shorts, er de neppe optimale. Jeg har dog brukt dem på to-dagers topptur i 20 grader (september 2014..) og det gikk greit det også (om enn ikke optimalt ).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.