Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplass i steinura på Dovre


Zabel

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter et mislykket forsøk på noen topper på Dovre i fjor høst (dårlig vær), skal jeg prøve igjen andre uka på august. Har ikke noen annen plan enn at jeg skal prøve meg på Snøhetta Vesttoppen, Bruri, Skredahøin, Storstygge og Langvasstindene, og ellers ta ting som de kommer. Tips mottas.

Har ikke vært inne mot Svånåtindane før, men antar at steinura preger forholdene også der. Allerede oppe ved Snøheim begynner det å bli karrige forhold. Derfor lurer jeg på hvor jeg kan finne en grønn flekk for å slå opp teltet. Ut i fra bilder virker det som det er stein og atter stein, men jeg har et håp om vann 1524 rett sør-øst for Bruri. Har en bok med et bilde derfra, og ut i fra det bildet ser det brukbart ut, men de bildene jeg har klart å finne på nett gjør meg igjen litt skeptiske.

Er det noe problem i det hele tatt å finne en grønn flekk så langt opp (rundt 1500 m.), eller er jeg skeptisk uten grunn? Tar også imot tips om andre teltplasser som ligger sentralt i forhold til de toppene jeg har nevnt ovenfor. Har tenkt å bli noen dager, og det hadde vært greit med én camp.

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som Gal Krokfot skriver, at det er en flekk eller to rett før innerste svånåkollen.

Ellers så klarte jeg å lure opp Stetind 2 teltet mitt ved fisketjørni. Var ikke mye plass, men soveplass for en eller to skal man få til.

Ellers var det mye moskus ca 3km fra snøheim, og videre inn mot svanådalen. så hold gluggene åpne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskusen er i utgangspunktet ikkje oppsøkande, men den går der det passer den og kjem

du på den måten inn i intimsona er den "plutseleg" oppsøkande.

Var i moskusland i helga og måtte ta ein "joggetur" for å komme unna. Dei forfulgte oss

cirka 300 meter før dei ga seg.

Undervurder ikkje dei forvokste raggsokkane, sjølv om dei ser tunge og dorske ut er dei

utruleg raske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sylfersk rapport om teltplassforhold i Svanådalen !

Det er plenty med teltplassmuligheter ved vannene 1500, 1524 på østsiden.

Det er også plass til 1-2 telt på en flat og fin flekk på stien mellom vann 1642 og 1604 , om man ønsker seg så langt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.