Gå til innhold
  • Bli medlem

Over sva og grus mot Mesmogtinden mm 24. juli 2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Mye dårlig vær i det siste, men nå var det heldigvis meldt brukbart vær på fredag og vi tok sjansen på tur. Målet denne gangen var Søre Langedalstinder, Langedalstinden, Kvitskarstinden, Kvitskardsoksle og Mesmogtinden. Hadde grublet i lang tid på denne turer og gruet meg litt for denne Mesmogtinden...

Da vi ankom Bygdin regnet det godt....og det skulle det gjøre hele natta...på Torfinnsbu. :cry: Pokker også....dette så ikke lovende ut! Vi trøstes oss med ei flaske rødvin på rommet og en boksøl utenfor på bordet nær hytta. DET fikk vi klar beskjed om at IKKE var ønskelig. DE hadde sjenkeløyve de... :D Ok,- vi svelget nå ølen og tuslet inn på rommet. Likevel, det ble en cognac og kaffe inne da...og det regnet... :lol:

Vi hadde satt klokka på 06.00,- noe som viste seg å være for seint! Været var imidlertid helt topp!! Dette ville bli en topp dag! Vi beregnet at vi måtte gå turen over toppene og ned til Gjendebu for å ta båten ut derfra. Båten fra Torfinnsbu gikk allerede kl halv to og det vsr det umulig å rekke, men Gjendebu kl 16.00 ville gå bra.....trodde vi... :D Vi droppet frokost ved hytta og tok denne heller ved starten av Langedalen...i sol og varme. Beina var tunge i dag og jeg hadde en tung dag. Hostet og merket at kroppen ikke var i slag. Et lite feilvalg av rute opp,- gjorde at vi først gikk opp på Kvitskardstinden (2193 moh.) Jeg måtte derfor ned på Kvitskardsoksle og tilbake på Kvitskardstinden...noe som medførte noen flere høydemetre og flere meter litt unødvendig. Vi skulle gått opp på oksle først selvfølgelig....

Vi kom oss greit ned i Kvitskard og var litt usikker på hvordan vil skulle komme oss bort og opp til snøskavelen bort mot de søre Langedalstindene. Et feilvalg her medførte tap av tid og knoting i den bratte vestvendte skråningen på sørøsteggen på Mesmogtind. Vi kom oss nå tilslutt bort på snøflanken og gikk veldig greit bort til de Søre Langedalstindene. Nå grånet været skikkelig til og de begynte å regne og det kom tåke..det var det tenkte vi... :cry: Heldigvis klarnet det skikkelig opp helt plutselig da vi kloret oss opp mot sadelen mellom Langedalstinden og Mesmogtinden. Det er ikke veldig trivelig opp her altså. :P En guffen plass som fortjener sine trekanter i boka...

Vel oppe på sadelen tok vi en god pause. Vi skjønte at vi var i tidsnød. Vi ville IKKE rekke båten på Gjendebu! :) OK,- da var det bare en mulighet. Vi måtte tilbake til Torfinnsbu.....å gå helt tilbake til Bygdin. Vi måtte jo hjem denne kvelden....Greit nok...vi hadde vært ute på lange turer før...

Solen varmet og fjellet var tørt og fint. Klyvingen opp mot Mesmogtind var definitivt ikke noe jeg hadde behøvd å grue meg for i lang tid. Enkel og grei klyving til topps. Helt topp! En flott og artig topp denne Mesmogtinden som nok er greiere å komme på dersom man går fra Gjendebu over Svartdalspigger og Langedalstinden. Da slipper man denne "ufyselige" ura/sva opp fra bassenget mellom toppene.
"Fjellbibelen" har en gul trekant opp mot Mesmogtinden og den er grei! Opp mot Langedalstinden fra sadelen er det også en gul trekant, men denne mener jeg bestemt bør være grønn. Kortere og enklere klyving opp dit.
Nå var det bare og "liste"seg ned den skumle ura til bunnen av "bassenget" og ut i den vakre Langedalen. En flott plass med mye grønt gress og en herlig natur! Nå var det bare å glede seg til den lange veien hjem.... :lol: En lengre spisepause på Torfinnsbu og Odd Arne som masserte sine føtter...og så bar det avgårde på den "fantastiske" turen langs Bygdin. Vi brukte 3timer på den turen i våte og grisete stier...og vi gikk jevnt hele tiden med kun en kort pause. En rimelig god følelse å få av seg fjellstøvlene som så ut som om et helvete...Likevel, en topp tur i flott vær og flotte topper!

Turfakta: 6 topper, ca. 39 km, 14 timer og ca 2000 høydemetre. HUSK, rekk ferga!!! :lol:

post-2015-13347463729_thumb.jpg

post-2015-133474637297_thumb.jpg

post-2015-133474637305_thumb.jpg

post-2015-133474637312_thumb.jpg

post-2015-133474637319_thumb.jpg

post-2015-133474637325_thumb.jpg

post-2015-133474637333_thumb.jpg

post-2015-133474637339_thumb.jpg

post-2015-133474637345_thumb.jpg

post-2015-133474637351_thumb.jpg

post-2015-133474637357_thumb.jpg

post-2015-133474637363_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kom oss greit ned i Kvitskard og var litt usikker på hvordan vil skulle komme oss bort og opp til snøskavelen bort mot de søre Langedalstindene. Et feilvalg her medførte tap av tid og knoting i den bratte vestvendte skråningen på sørøsteggen på Mesmogtind. Vi kom oss nå tilslutt bort på snøflanken og gikk veldig greit bort til de Søre Langedalstindene. Nå grånet været skikkelig til og de begynte å regne og det kom tåke..det var det tenkte vi... :P Heldigvis klarnet det skikkelig opp helt plutselig da vi kloret oss opp mot sadelen mellom Langedalstinden og Mesmogtinden. Det er ikke veldig trivelig opp her altså. :) En guffen plass som fortjener sine trekanter i boka...

Hei "Atomsilda" Takk for flott rapport fra Mesmogtind :D Den har i flerr år vært på ønskelista min. I 2006 var jeg gått opp i Kvitskard, for derfra å klyve opp SØ-eggen til Mesmogtind.

Eggen ender i stup op under toppen av Mesmogtind, men jeg konstaterte det er mulig å traversere svaene tv mot V, og nå fram til SV-eggen til Mesmogtind, som er den vanlige vei opp.

Det år var svaene tørre og fri for snø, men det er spørs om det går an å viss snøen ligger på svaene? Desverre måtte jeg snu for et veldig tordenvær som nærmet seg fra S :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trøstes oss med ei flaske rødvin på rommet og en boksøl utenfor på bordet nær hytta. Ok,- vi svelget nå ølen og tuslet inn på rommet. Likevel, det ble en cognac og kaffe inne da...og det regnet... :D

Vi hadde satt klokka på 06.00,- noe som viste seg å være for seint! Vi droppet frokost ved hytta og tok denne heller ved starten av Langedalen...i sol og varme. Beina var tunge i dag og jeg hadde en tung dag. Hostet og merket at kroppen ikke var i slag. Et lite feilvalg av rute opp,- gjorde at vi først gikk opp på Kvitskardstinden (2193 moh.) Jeg måtte derfor ned på Kvitskardsoksle og tilbake på Kvitskardstinden...noe som medførte noen flere høydemetre og flere meter litt unødvendig. Vi skulle gått opp på oksle først selvfølgelig....

He-he!

Øl og cognac skal dem ha, men frokosten er det ikke så nøye med...

Både kartlesinga og låra svikter dagen derpå. Skal de aldri bli voksne? :)

Misunner dere ikke turen ut igjen langs Bygdin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hostet og merket at kroppen ikke var i slag.

Turfakta: 6 topper, ca. 39 km, 14 timer og ca 2000 høydemetre. HUSK, rekk ferga!!! :D

H1NI dette Jørn :)

Dere stakk ikke bortom den morsomme veddemålskandidaten til Arne og Morten da?

KL 2247 i går kveld fikk jeg følgende sms:

"Møtte 2 slitne karer istad som mente de kjente Bygdins bredder for godt"

Kan disse slitne karene tilfeldigvis være deg og Odd Arne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesmogtind og Langedalstind er to topper som altfor sjelden blir nevnt. De er blant de absolutte kremtopper i Jotunheimen. Selv gikk jeg opp på ryggen mellom Søre Svartdalspiggen og Langedalstind fra det øverste tjernet i Langedalen, deretter over Langedalstind og opp på Mesmogtind. Retur gikk over Søre Langedalstindene og ned i Langedalen igjen. Et annet alternativ er å starte med de sistnevnte og traversere over Svartdalspiggene og ned til Gjendebu. En av de fineste ryggene i Jotun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.