Gå til innhold
  • Bli medlem

Rapellfeste Storen

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det går rykter om at det er laget rapellfeste av borrebolter på Storen, som erstatning for helikopterslyngen. er det noen som har vært på Storen i sommer som kan be- eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Var på Storen 31.7, og kan bekrefte det Ragnar forteller. Borebolter må i så fall være satt en annen plass......

Derimot var det lagt ut fast tau fra bånn av rapellen og et stykke nedover renna som skrår opp og ut mot Hjørnet.

Geir

Når blir det stige opp i Heftys renne? Lurer på hvordan det skal gå med Storen i årene fremover. Voldsomt så interessen for den toppen har økt de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storen har vel alltid vært populær.

Ja den har alltid tiltrekt fjellklatrere (iallfall siden 1870-årene). Men de siste årene synes jeg at interessen for Storen har økt voldsomt. Men det har nok også sammenheng med at interessen for klatring også øker. Det er synd hvis Storen skal bli utsatt for "hærverk". Med det mener jeg installasjoner ut over det som er nødvendig for å komme opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheis fra bandet er sikrere og mer effektivt. Det er bare å jevne ut og lage et platå på toppen, så blir det plass til mange på en gang. Dermed slipper man også problemet med bolter, søppel og slitasje på rutene opp.

Ja hvorfor ikke? En fjellheis krever jo ingen bolter for montasje, ei heller blir det søppel fra turistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at interessen for Storen økte kraftig fra midten av 90-tallet i kjølvannet at innendørsveggene poppa opp, og "alle" skulle prøve klatring.

Med den trafikken som er i dag, synes jeg helikopterslynge med forsterkninger slik rapellfestet framsto i sommer er ei grei løsning.

Når det gjelder det faste tauet regner jeg med at det var etablert for å lette trafikkflyten og sikkerheten i området. Det var rester av snø og is i renna. i ei renne med masse lausgods vil ikke sikkerheten øke med masse tau på kryss og tvers. Det etiske ved etablering av fast tau på et slikt sted vil alltid kunne diskuteres, uten at jeg vil ta stilling for eller i mot.

Tom, eneste realistiske muligheten for å komme deg på Storen er nok å leie deg en fører :wink: Forsikre deg om at vedkommende drar deg opp selv om du er gjennomblaut og det snør oppover.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ingenting til dette tauet du snakker om, gi. Kanskje det bare var noko som hadde blitt liggande igjen, eller midlertidig satt opp? Kanskje eit taulag som satte det opp på veg opp og som tok den med ned etterpå?

Det kan ikkje ha vore der særleg lenge iallefall

OK.

Heller mest til oppfatninga at det var midlertidig satt opp på grunn av føreforholda. Det var vel snøfritt da du var der ei uke seinere.

Nok om det.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tauet ble satt igjen av et taulag som trengte sikring på vei ned pga glatte forhold. Det kilte seg og de måtte forlate det.

Tauet ble senere fjernet av førerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.