Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen/Rondane/Dovre (utskilt diskusjon)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Morten, jeg synes det er fint i rondane og på dovre, men jeg synes det er litt å kaste bort fritiden, med tanke på at jeg i stedet kunne brukt ferie og krefter i Jotunheimen. Føles kanskje litt som utroskap :)

Annonse
Skrevet
Morten, jeg synes det er fint i rondane og på dovre, men jeg synes det er litt å kaste bort fritiden, med tanke på at jeg i stedet kunne brukt ferie og krefter i Jotunheimen. Føles kanskje litt som utroskap :)

Føler du det sånn i forhold til Breheimen, Jostedalsbreen, Folgefonni, Hardangervidda, Skarvheimen, Sunnmørsalpene, Romsdalsalpene, Sylana, Børgefjell, Okstindane, Svartisen, Lofoten, Sulitielmafjellene, Lyngsalpene, De ordentlige alpene, Himalaya osv. osv. også?

Da er det i tilfelle ikke fjellet generelt, men Jotunheimen spesielt som er din lidenskap..... Det er jo flott med en så trofast ungdom. Litt som med en som ikke har kvinner generelt som lidenskap, men kun den brystfagre Jotunine.. Eller noe sånt???

Men det er flott på Eidsbugarden Espen. Du skal ha det!

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, jostedalsbreen og breheimen synes jeg er flotte områder. de andre du nevner har jeg ikke noe forhold til. De områdene har heller ikke 2000metre, så det kan ta lang tid før jeg kommer til å utfolde meg der.

For meg er rondane et område totalt blottet for variasjon (breer, snø, stup, spisse fjell, vegetasjon, fast fjell). Derfor er jeg glad jeg er ferdig med det området =)

Etter min mening er dovre ødelagt av militærvirksomheten. I hvertfall dersom en kommer sørfra. blir slitsomt å jobbe seg gjennom toppene der, særlig klatretoppene! Skulle gjerne ligget på sofan og sett på tv i stedet :)

Skrevet
For meg er rondane et område totalt blottet for variasjon (breer, snø, stup, spisse fjell, vegetasjon, fast fjell). Derfor er jeg glad jeg er ferdig med det området =)

Jeg vil si at Rondane har alt dette. Breene er beskjedne, men de er der. Det er klart Jotunheimen har mye større dimensjoner av alt, bortsett fra massive fjell. Der er Rondane overlegen. Rondane er uansett flott, særlig vinterstid.

Etter min mening er dovre ødelagt av militærvirksomheten. I hvertfall dersom en kommer sørfra. blir slitsomt å jobbe seg gjennom toppene der, særlig klatretoppene! Skulle gjerne ligget på sofan og sett på tv i stedet :)

Hva er dette slags holdning, Espen? Er det bare for krysset i boka og ingen naturopplevelse? Toppene på Dovrefjell er spesielle og veldig artige av den grunn. Uansett tar du alle toppene der på tre dager hvis du har den rette innstillingen og nødvendig klatreerfaring. Kanskje alle går i en tur? Med start på Snøhetta, videre over til Vesttoppen, videre Larstind, Langvasstindene, Svånåtindene med avstikker til Bruri og til slutt en liten svipp oppom Skredahøin. Puh...

Gjest Anonymous
Skrevet

Rondane har ikke spisse fjell, ikke fast fjell og ikke massive fjell.. skjønner ikke hva du sikter til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Å kalle de flekkene breer er vel også litt drøyt.

Skrevet

Kim,

Espen, stakkar, har vokst opp i hytte på Eidsbugarden med masse kremtopper innen radius av en dagstur. Man setter listen litt høyt med alle de fete toppene der som sammenligningsgrunnlag. Det er heller ikke nødvendig med telt vinterstid og alle øvrige ubehageligheter vi andre har blitt herdet av.

Jeg tror både Rondane og Dovrefjell er noe man får mer sansen for med årene. Samme med faun og flora. Jeg var skeptisk til begge fjellområdene lenge. Forsåvidt har Dovre etterhvert blitt et reelt alternativ til Jotunheimen, men Rondane når fortsatt ikke helt opp. Rondane er litt sånn vennepar-i-femtiårene-på-trygge-toppturer-fjell. :)

Skrevet
Rondane har ikke spisse fjell, ikke fast fjell og ikke massive fjell.. skjønner ikke hva du sikter til.

Har ikke Rondane fast fjell? Jo, for all del! Massive fjell? Jeg synes f.eks. Høgronden fra Atnsjøen og Digerronden fra Rondvassbu er mektig. Store massive fjell.

Til deg Erik, jeg kan være enig i at Rondane er litt "enkel" i forhold til andre fjellområder. Jeg foretrekker Rondane i de 3 årstidene utenom normal sesong.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mitt inntrykk er at det bare er løs dritt der. Det er ikke stup, det er bare skrenter der hellene ligger strødd utover.

Er enig i at fjellene kan virke store, men de er ihvertfall ikke spisse, ingen av dem.

Skrevet
Mitt inntrykk er at det bare er løs dritt der. Det er ikke stup, det er bare skrenter der hellene ligger strødd utover.

Er enig i at fjellene kan virke store, men de er ihvertfall ikke spisse, ingen av dem.

Løs dritt? Hvor gikk du, i møkkakjelleren? Ikke stup? Nordveggen på Rondslottet er ganske imporende... Spisse? Tja.. Sagtindan er bra den. Nei kanskje vi skal slutte å kverulere, Espen :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Rondslottet har bare en lang skrent, ikke som kalvåhøgda eller gjertvasstind. sagtind er rund. det er bare jenter som forsvarer rondane.

Skrevet

Espen: Det er vel samma det om jeg og Kim er feminine som fy. Bedre at vi jenter forsvarer Rondane ovenfor velvaksne mannfolk som deg, enn at ingen gjør det. Det er sikkert mye laust i nordveggen på Rondslottet, men siden du ikke har gått veggen, neppe vært innunder den en gang..... ?

Fjellet er mye mer enn bare formasjoner. Hva med farger? Rondane om hausten er i et normalår langt mer spektakulært enn Jotunheimen spør du meg. Jotunheimen om hausten fremstår litt for goldt mange steder med skitne breer og litt for lite farger.

Det spesielle lyset som hviler over Rondane bygget opp av milliarder på milliarder av stein med knallgrøn lav på. Knapt noen fjell lyser så spesielt grønt som det Rondane gjør.

Den spesielle lagdelingen av fjellet er også fasinerende. Og alle bekkene i Rondane. Vannet virker så krystallklart der det renner over nesten hvite steiner mange steder.

Helt annerledes enn Jotunheimen. Veldig fasinerende.

Jeg er enig med deg i at for spennende alpine opplevelser når ikke Rondane opp, men for flotte høgfjellsopplevelser.

Jeg er også enig med deg i din protest mot Kims vitnesbyrd over breene i Rondane. Jeg har sett noen flekker på kartet, men bortsett fra fonna i Verkilsdalsbotn har jeg ikke sett noe særlig til dem selv. Den i følge kartet største, innunder Storronden er neppe særlig mye som minner om bre ved.

Det er nok ikke nok bevegelse i isen der til å kvalifisere for bre etter min mening. Ei snøfonn som aldri smelter er vel ikke en isbre?

Det er greit nok å ha ulike meininger, men jenter? Ikke misbruk det ordet om småskala pyser da? Leste for øvrig i siste fjell og vidde om ei 29 år gammel JENTE som hadde vært på Elbrus, Denali, Aconcagua, Cho Oyo og håpet på en Everest ekspedisjon til våren. Nei jenter kan ha bein i nasin de Espen... Bruk heller ord som kylling, eller baby, så risikerer du ikke å inkludere folk som er 1000 ganger tøffere enn deg selv når du så spøkefullt rakker ned på andre .....

Skrevet
Rondslottet har bare en lang skrent, ikke som kalvåhøgda eller gjertvasstind. sagtind er rund. det er bare jenter som forsvarer rondane.

Har du noe i mot jenter Espen :)

Midtveis mellom Spranget og Rondvassbu synes jeg Smedene og Sagtinden er veldig fotogene. Om ikke de er helt spisse, så er de ganske spisse. Men, Espen, du har vel kanskje ikke tatt deg tid til å se etter i din iver i å sette neste kryss på listen....

Gjest Anonymous
Skrevet

Eg berre seier GO JULIA!

Du kan ikkje bli indignert over reaksjonar på det innlegget du har skrive over, Tom...eg fattar ikkje korleis nokon her inne skal ha legitimitet til å uttale seg om andre sine fjellpreferansar i utgangspunktet...

Eg er ikkje noka raudstrømpe Tom, men kvifor sidestiller du menn på 70 år og fnisete jenter på venninnetur mht å foretrekke Rondane? Personleg har eg eit nært forhold til Jotunheimen - det er der eg har vakse opp. Men Rondane er vakkert og utfordrande på sin måte.

Eg har til og med vore på venninnetur der - for å ta alle toppane rundt Rondavassbu. Og me fnisa godt i teltet om nettene! På same måte som eg var på venninnetur i Jotunheimen - då var me tre jenter som tok Dyrhaugsryggen frå Bandet og Austabotntraversen.

Du bør seriøst kome deg på jentetur, Tom, så kanskje du sluttar med slike uttalingar!

Hilde ;)

Skrevet

Rødstrømpen Hilde skrev:

kvifor sidestiller du menn på 70 år og fnisete jenter på venninnetur mht å foretrekke Rondane?

Fordi gamle menn, i likhet med ungjenter, trenger pingleområder fordi de barske områdene blir for krevende for dem. Og jenter går jo bare slentrende langs stien mens de diskuterer hekleoppskrifter og sminke, uten å ense naturen rundt. Da er det jo greit å velge et slakt område som Rondane. Derfra er det også kort til klesbutikkene på Dombås.

Eneste måten du kan motbevise dette på, Hilde, er å ta meg med på Hurrungtopper til sommeren.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjære, lille, søte Tom ;)

Eg kan då gjerne ta deg med på tur i Hurrungane til somaren, eg. Men det kan ikkje bli før i midten av august - eg arbeider som brefører fram til då, og har nok med å halde styr på turistane (klarar nok ikkje halde ein mann som deg i øyrene i tillegg då, veit du!;) ) Førebu deg på at eg tek med meg to av mine beste venninner...(ta med eige telt om våre jentesamtalar rundt menn, hekling og kakeoppskrifter plagar deg!) :)

Me sjåast på Bandet 15. august då, lille ven ;)

Hilde *ler*

Gjest Anonymous
Skrevet

Espen er herved invitert til å bli med på same turen! Men om du og Tom byrjer krangle og bruse med fjæra dåkers, så seier eg berre: det er fort gjort å ramle utfor ;)

Hilde *ler meir*

Skrevet

Nei espen, det er ikke bare jenter. Både jeg og Kim har eksplisitt trukket frem svært kvalitative fortrinn ved Rondane. Les etter først, så slipper dere å skrive så mye feil. Selv om det er et forum, noen ganger et flåseforum hvor det kan være lov å spøke og tulle så bør man likevel forsøke å opprettholde en viss standard av korrekthet, hvis ikke så blir det bare for dumt.

For Tom sitt vedkommende blir det jo ekstra morsomt siden han andre steder gang på gang har uttrykt sin egen store respekt for utsatte steder og sin egen angst ovenfor vertikal eksponering, samtidig som han stadig rakker ned på pingler, gjerne gamlinger eller jenter...

Da er det litt morsomt med Hilde, formodentlig jente, som høyst sannsynlig ville fnist godt både før og etter at Toms bein hadde slått inn på symaskintakten og mere til i mer vertikale deler av Jotunheimen..

Nei, ta med deg Tom på tur du Hilde og skriv oss et referat fra turen etterpå...

Skrevet

Det nytter ikke med smiger og kosesnakk mot en jernhard mann som meg, Hilde. Den slags får du heller ta med venninnene dine eller pingleturistene du skal leie over breen.

Men hvis du er tøff nok kan du jo maile meg på [email protected].

"Vi sees på Bandet 15.august" blir en litt for løs avtale for meg, skjønner du. Regner med at du trekker deg nå som det brygger opp til alvor og realisering ;)

Å ligge i telt med jenter er ikke noe jeg frykter, annet enn at det er under min verdighet, selvsagt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen gutar :)

Dette vart jo retteleg så lystig! Eg har skrive ned epost-adressa di, Tom, men du høyrer ikkje frå meg før til somaren. Du får ikkje adressa mi før høgst nødvendig, så risikerer eg ikkje å bli trakasert heile våren ;)

Eg lovar dyrt og heilagt å skrive eit langt og godt referat, med ein eigen del for mitt studie av Tom sitt reaksjonsmønster etter kvart som turen skrid fram. Eg lovar i tillegg å ta på meg sjumilsstøvlane, slik at eg får testa kondisen til den sjølverklærte tøffingen! Eg kan då legge til at i august er somarformen min for alvor på topp, etter fire mils dagleg trasking i fjell og på is som jobb.

Torgeir: du er hjarteleg velkomen med! Fint å ha eit vitne til Tom si strabasiøse utferd med jentene ;)

Og Tom, om det er "under deg" å sove i telt med jenter, så kan du med glede dele utmarka med sauene for min del. Betre plass til oss, og godlukt til deg! :)

Og om du saknar sauene under sjølve klatringa, skal eg med glede stå på toppen og ta deg i mot med eit høgt og lystig: bæææææ!

Vel, nok tull frå meg i kveld ;)

Hilde

Skrevet

Rolig nu, veslemor. Jeg har vært på klatrekurs i Romsdalen og har besteget 197 topper over 2000. At du er tøff der du sitter på din internett-cafe i Bergen, gjør ikke særlig inntrykk på en fjellets mann som meg.

Jeg har ikke for vane å trakassere folk per mail, men jeg tar ditt ønske om anonymitet til etterretning. Det er jo ofte en nær sammenheng mellom overdrevne historier om egne ferdigheter og ønske om å ikke stå frem ved navn. Det kunne jo hende at jeg oppdaget at du er en guttepjokk på 15 år ;)

Skrevet

Næhmen Tom da....

Nå får du jammenmeg stille opp på bandet og geleide geleklumpen av en stakkars kvinne til topps. Husk at du representerer et helt kjønn!

Og hvis noen får øye på en fyr med olabukser og digre solbriller som sniker seg rundt i Rondane i skumringen så vet man jo hvem det er.

Med Vennlig Hilsen Bjørn (som garantert aldri vil gå opp på bandet en gang... herregud, er jo langt ned jo ;)

Skrevet

Bjørn,

vi er kjent med dine strabaser på Stetind, der du satte det mannlige kjønn i vannry. At du ønsker å lede oppmerksomheten bort fra dette, og til at jeg skulle befinne meg i Rondane 15. august er en frekkhet som aldri vil glemmes.

Men jeg er neppe på Bandet heller, siden "Hilde" nok aldri kommer til å stå for sine ord. ;)

Skrevet

Hehe.. Tom kommer garantert til å melde seg på kilekurs, så han slipper å bli "reddet" av ei jente.. En god porsjon stolthet inne i bildet der ;)

Artig å se at det finnes skikkelige fjelljenter her Hilde! Ikke så aaaaalt for mange av dere på forum ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.