Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko dame smal fot

Coffeestone

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da planer om å gå til anskaffelse av et par fjellsko (ikke jaktstøvler). Har prøvd noen forskjellige sko, men er usikker på hvilke modeller som er smale og som kanskje kan passe min fot. alfa walk queen synes jeg var for bred. Har hørt at italienske merker skal være smalere, og at kanskje Crispi, Scarpa eller La sportiva kunne vært noe. Men det er jo så mange ulike modeller, og er også usikker på om det er lurt å velge en skinnsko, eller gå for mer syntetisk materiale.

Har planer om å bruke skoen til fjellturer, bl. a gå over Besseggen, og ellers sko jeg kan bruke til diverse fjell- og viddeturer.

Noen som har noen synspunkter eller lure tips?

Svar mottas med stor takk :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste forslaget er nok å gå i en skikkelig butikk med bredt utvalg (hvis du har mulighet til det) og prøve forskjellige merker. Personlig har jeg en middels bred fot, og jeg bruker la sportiva over hele linja (to par fjellsko, klatresko og goretex joggesko).

Flere av merkene har egne damemodeller, så de bør du i alle fall kikke på. Normalt er damemodellene noe smalere i lesten.

Jeg syns ikke det er så stor forskjell på bruken av skinnsko eller syntetisk. Og hvis ikke du skal bruke dem til noe annet enn noen turer i Heimen, eller på vidda, så syns jeg du i alle hovedsak skal fokusere på om den er komfortabel på foten eller ikke.

Hvis du ikke har tenkt å gå på bre (les: bruke stegjern), så bør du heller ikke ha altfor stiv såle. Stiv såle passer best til stegjern, brattere terreng, og gåing i ur, mens en mykere såle passer bra til stier, vidde, "fastere terreng".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smale føtter men tær som trenger god plass.

Har gått til innkjøp av Scarpa Daylite ( ikke til høyfjellsbruk) og kan skrive under på at disse passer en smal fot. Samtidig er de romslige i tåboksen så jeg slipper klemte tær. Veldig gode støvler.

Har også god erfaring med Asolo Sasslong (som passer bra for fjellvandring - f.eks Besseggen) og Asolo Glacier (til toppturer og brebruk).

Tror Scarpa og Aslo er merker som regnes som relativt smale.

Har gjort mange bomkjøp på bredere støvler (Meindl, Hanwag, etc) som jeg så har måttet selge igjen med tap.

Mitt råd er at du finner støvler i en butikk med godt utvalg. Du deponerer på dem og tar dem med hjem og går masse med de innendørs. Gå opp og ned trapper og gå gjerne på tuppen av trinnene som om du går i bratt bakke (sjekk om foten sklir frem/tilbake). Prøv dem på kvelden når føttene er "hovne" etter en lang dag. Ta deg god tid før du velger!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Har nå vært i noen sportsbutikker på Kongsberg og prøvd noen få modeller, men de fleste hadde litt dårlig med størrelser. Prøvde blant annet Asolo Attiva, som virket som en veldig lett og god sko. Lånte riktignok ikke med meg hjem, så ble bare litt prøving i butikken.

Er litt usikker på om Attivaen er litt spinkel til fjellbruk sammenlignet med f.eks. Glacier? Men har for så vidt ikke planene om de kjempestore bre og topp-turene, men er greit å ha en sko man kan bruke til litt mer fjellbruk enn bare gå i marka.

Det kan nok hende jeg har føtter som ligner dine, knerten, for har lang stortå, og smale føtter. Skal ta en nærmere titt på flere Asolo- og Scarpamodeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asolo Glacier har en veldig stiv såle som passer godt for stegjern og klatring og er ikke støvler for typiske hytte-til-hytteturer i fjellet. De egner seg definitivt ikke i marka, så de tror jeg du bør styre unna til din bruk Coffestone.

Asolo Attiva ser ut til å være en bra sko for dagsturer og turer med lett sekk men er usikker på om sålen blir litt for myk til å sette stegjern på hvis det skulle blir aktuelt. Også usikker på om de vil fungere bra med litt tyngre sekk. Det må du nesten forhøre deg om i butikken.

Det er uansett vanskelig å finne en ideell allroundsko. Du bør nok definere hva støvlen hovedsaklig skal brukes til før du bestemmer deg. Så får du heller utvide støvelparken etter hvert.

Selv har jeg 5 par sko/støvler til bruk på ulike type fjellturer. Men det er nok litt ekstremt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, prøvde også en scarpa som virket veeldig stiv. Har også fått prøvd crispi besseggen nå, men den virket som den kom til å kjippe littegrann bak ved ankelen. Mulig det bare virket sånn i butikken, men tar ikke sjansen på å kjøpe kjippesko. Sålangt virker asolo attiva som å være det beste alternativet for min fot og mitt behov. Så får en heller utvide som du sier, etter hvert!

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.