Gå til innhold
  • Bli medlem

Utmarksforvaltning på HiNT - Steinkjer


Boomstick

Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg har søkt meg inn på årsstudium i utmarksforvaltning på Høgskolen i Nord-Trøndelag, og prøver for tiden å bestemme meg for om jeg skal takke ja til plassen eller ikke.

Er det noen her som kjenner til eller kanskje til og med har tatt dette faget?

Planen er i utgangspunktet å begrense det til et årsstudium, men å holde døra på gløtt for en full bachelor.

Kanskje også noen har tatt Utmarksforvaltning eller liknende fag andre steder og vet hvordan jobbmarkedet er for den type kompetanse om dagen.

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke til Steinkjer, men har en bachelorgrad i skogbruk fra Evenstad som også har utmarksforvaltning, og har mange felles fag med utmarksforvalterne. Studiet er kjempebra! Du får mye praksis og lærer om ting rundt deg. Jobbmarkedet for utmarksforvaltere er anstrengt, men dersom du er villig til å flytte på deg får du jobb. Mange utmarksforvaltere havner i skogforvaltningen hvor et generasjonsskifte kombinert med få antall studenter gjør at jobbmarkedet er meget godt for tiden.

Start med årsstudium og se om du trives! Skal du ha jobb må du nok opp på bachelorgrad og kanskje mastergrad, men føler du at du trives er det bare å gi gass!

Har du spørsmål er det bare å skrike ut så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter a ha arbeidet en del ar i norsk naturforvaltning er mitt beste tips folgende:

Dersom du virkelig ivrer for natur og brenner for a jobbe med det, sa anbefales det sterkt. Det finnes masse flotte og spennende jobber innen sektoren.

Det er imidlertid mange som har aktuell utdanning og det er mange som kjemper om fa stillinger. Dette setter sine krav til de som onsker seg jobb i bransjen. Normalt vil ett ar med skolegang vere for lite til at du er aktuell pa mange jobber, du bor minimum ha bachelor og helst master. Jeg anbefaler sterkt a ta en mastergrad i Trondheim eller pa landbrukshoyskolen p[ As, eventuelt med noen tilleggsfag fra Steinkjer/Evenstad.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for svar!!!

Hovedgrunnen til at jeg begrenser det til ett år foreløpig er at jeg allerede har en masterutdanning bak meg, så tre til fem år til virker litt mye nå.

Jeg er nesten ikke i tvil om at jeg vil trives med studiet. Høres forfriskende ut med mye felt og praksis etter fem år på lesesal.

Jeg har en bachelor i medievitenskap og en master i kommunikasjonsarbeid, og må passe meg for ikke å bli en av disse evige studentene som vandrer i universitetets søyleganger til langt over midtlivskrisa. Med et år utmarksforvaltning er håpet å kunne spisse det forholdsvis brede kommunikasjonsfaget mot det jeg er aller mest interessert i. Derfor vil det i første omgang trolig være mest aktuelt med administrative stillinger innen forvaltning.

gk, du som har jobbet i bransjen, virker det som en fornuftig kombinasjon med utmarksforvaltning og en utdannelse innen kommunikasjon og forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en master fra for forstar jeg godt at 3-5 ar ikke er aktuelt. Jeg kjenner ikke godt til utdanningen du har fra for. Med ett ar med naturforvaltning tviler jeg pa at du er aktuell i en ren naturforvalterstilling. Du vil imidlertid ha en spennende kombinasjon i stilling som kommunikasjonradgiver eller lignende. Det er fa slike stillinger i Norge pr dato. Forst og fremst finner du dem i storre statlige organer (direktorat/departement). Stadig flere fylkesmenn begynner a fa mediaradgivere og her kan kombinasjonen vere gunstig.

Tror det kan vere lurt og spisse utdanningen litt og da bor du velge noe du ivrer for.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet vel nesten ikke med at ett år var tilstrekkelig, nei. Kan jo tenkes at jeg fortsetter etter grunnfaget. Blir jeg inspirert nok går vel tre år til som en lek, tenker jeg. Så får lånekassa heller knuse kneskålene mine etter endt utdanning.

I alle tilfelle blir det sikkert et fint år, med mye tur og dypere lærdom om hvordan naturen vår fungerer. Om ikke annet, så tror jeg et slik studie vil tilføre friluftslivet en ny dimensjon. Så det er vel bare å klemme til.

Takk for svar og lykkeønskninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.