Anita_B Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg er lei av å gå på tur med dårlig sekk, så har bestemt meg for å kjøpe ny sekk. Har sett og prøvd litt forskjellig, blant annet Osprey Exos. Den så veldig ustabil og "svak" ut, men var veldig god å ha på ryggen, selv med litt vekt (to klatretau). Dette er jo en ganske ny modell, så derfor lurte jeg på om det er noen som har noen erfaringer med denne sekken? Jeg vurderer også Berghaus C7, og dette er jo to helt forskjellige sekker. Er det eventuelt noen andre sekker jeg må prøve før jeg bestemmer meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rune1974 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hej Anita Jeg har lige købt en osprey kestrel 48 som min daypack/små turs sæk. Jeg prøvede exos også, og ja den er lige knap halv så tung men sidder ikke lige så godt på min ryg som kestrel gør. Så syntes du skal se på kestrel også hvis ikke du går efter lettest muligt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens B Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hei. Har 46 literen Osprey Exos. Meget god å bære opptil 12-14kg i hvert fall, og dessuten ekstrem lav egenvekt. Den er imidlertid laget av lette materialer, så den er neppe så slitesterk som en tyngre sekk. Den må mao behandles litt mer forsiktig vil jeg tro. Jeg har også en Osprey Atmos 65 som også er i lettvektssegmentet, har hatt den et par år, og er meget godt fornøyd. Når det gjelder Berghaus vet jeg det har vært et problem at hardplasten på hoftebeltet har sprukket, men det er mulig de har ordnet det på nye modeller. Prøvde en C9, tror jeg det var, i noen uker for noen år siden, grei nok, men ikke i Ospreyklassen. Mvh Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ULoland Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg har en Granite Gear Nimbus Meridian på 60 liter som jeg bruker på de fleste overnattingsturer, og en Osprey Atmos 35 som jeg bruker på dagsturer der jeg skal bære litt. Begge er veldig gode å bære og er ganske lette. Nimbus Meridian er ca 1.5 kg, og Atmos 35 ca 1.2 kg. Jeg så på Exos 34 når jeg skulle kjøpe meg en dagstursekk, men gikk for Atmos 35 selv om den var litt tyngre. Alle spenner og reimer på Exos var tynne og spinkle, og jeg føte de var mye mere ubehaglige å operere enn Atmos sine. Uansett, jeg kan annbefale begge sekkene, de er lette og er gode å bære (innenfor rimelighetens grenser for lettvektssekker). Jeg prøvde foresten både Exos og Atmos med 4, 8 og 12 kg vekt. Med 4 kg var begge gode å ha på ryggen, men med 8 kg kjentes det ut som Exos var på grensen av det som var behagelig, om ikke over, med 12 kg var Exos ubehagelig og veldig vinglete, mens Atmos fremdeles var god på ryggen (men jeg tror ikke jeg ville puttet så mye mere vekt i den). Med 12 kilo merket jeg at skulderstroppen, topploderene og hoftebelte ble løsnere bare ved å gå litt opp og ned i en trapp, og jeg er redd dette kunne skje selv med lettere vekt på en lang tur. Atmos hadde ikke dette problemet, hverken i test i buttikken eller på de turene den har blitt brukt nå i sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
utinaturen Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Ser at Osprey operer med small, medium og large på sine sekker. Hvilken størrelse passer til en mann på ca 182cm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glote Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 det kommer jo an på rygglengden din... Her er Ospreys råd for å finne en sekk med rett rygglengde: http://www.ospreypacks.com/PackTech/SizingandFitting/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita_B Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Takk for mange gode tips! Jeg fikk Exos 58 i bursdagsgave, men har ikke rukket å prøve den på langtur enda. Blir spennende å prøve! Har kjøpt ekstra regntrekk for å beskytte den bedre. Butikken der jeg prøvde sekken hadde en egen "duppeditt" for å måle rygglengden med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayhassen Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Den er ikke så forbanna praktisk i vintervær, men vekta er jo konge! Sekken har vært med på noen turer, og jeg syns den holder mål. Osprey svikter meg ikke denne gang heller. Har til og med hatt mine ski med stålkanter festet på sidene uten at den har tatt skade av dette. Så bruksområdet for denne sekken er stort, men på vindfulle vinterdager duger den ikke pga nettingløsninger (blir fort kaldt i ryggen etc). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.