Gå til innhold
  • Bli medlem

Folketetthet i fjellheimen


nilsj

Anbefalte innlegg

Med fare for å bli en stor skyteskive, så fremlegger jeg dette:

Jeg har lest mange innlegg her på forumet, og det er svært mye interessant å lese og ta lærdom av. All ære til de som står bak dette forumet, og de som bruker det.

Men jeg sitter liksom igjen med et inntrykk av (mulig det er feil, og jeg sikter ikke til noen bestemte forumbrukere i det hele tatt) at noen mener seg mer berettiget enn andre til å nyte og oppholde seg i fjellheimen. Som et eksempel har jeg inntrykk av at enkelte omtrent blir sure dersom de møter andre mennesker på sine turer - og spesielt dersom de kommer fra Oslo, og har handlet fjellantrekket sitt i sesongens farger.... (igjen, jeg kan ta feil, så ikke skyt ennå!)

Men om jeg har et snev av rett, hva er det som da gjør at noen mener de har mer rett til å nyte fjellets goder enn andre? Er det utstyr/bekledning som gjør dette? Er det hvor folk går, som gjør at de regnes som under pari? (jfr. Besseggen, hvor "alle" visstnok går?)

Utsagn som "jeg ønsker ikke at det skal bli mer folk i fjellet" er greit nok det - men hva er det som gjør at folk ønsker dette? Og hvorfor skal nettopp denne personen være den "utvalgte" som får lov å nyte naturen, mens andre må stå utenfor gjerdet og se på?

Synes kanskje det eksisterer en slags selv-erklært fjell-elitisme noen ganger ...... som en "jeg er best, størst, tøffest og modigst - og jeg var her FØR deg, derfor kan du bare ryke og reise hjem igjen" -holdning - men igjen, jeg kan ta feil!!

Stemmer noe av dette, eller tar jeg så grådig feil som det er mulig?

Selv synes jeg fjellet er allemannseie, og det er god plass til de som vil oppleve fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg synes også fjellet er allemannseie, men skulle likevel ønske at det var færre folk i fjellet. Noen problemer med det?

Forøvrig er det veldig morsomt å registrere hvor sjalu mennesker fra distriktene er på oslofolk, får dere ikke nok oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer med det i det hele tatt - men har du tenkt på at folk du møter på din vei kanskje tenker det samme? At de kanskje ser på deg som et overskudd i fjellheimen som egentlig burde holdt seg hjemme? ... Det er litt av poenget her....

Er det sånn at noen vil ha begrensninger på hvor mange som får lov å oppleve naturen? Hvis ja, mener de selv at de er av de verdige som får et "fjellpass"? Og i tilfelle hvorfor?

Noen tanker bare....

Redigert: Noe særlig misunnelig/sjalu på Oslo eller Oslofolk er det vanskelig å være. Jeg er selv utflytter derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ingen problemer med det i det hele tatt - men har du tenkt på at folk du møter på din vei kanskje tenker det samme? At de kanskje ser på deg som et overskudd i fjellheimen som egentlig burde holdt seg hjemme? ... Det er litt av poenget her....

Er det sånn at noen vil ha begrensninger på hvor mange som får lov å oppleve naturen? Hvis ja, mener de selv at de er av de verdige som får et "fjellpass"? Og i tilfelle hvorfor?

- At de kanskje tenker det samme om meg er jeg fullt klar over, men det er ikke mitt problem. De er mitt "problem".

- Jeg vil ikke ha begrensninger som du skisserer, men jeg skulle gjerne ha sparket ut DNT og enkelte av store turisthyttene ut av Jotunheimen. Dette ville gjort trafikken mye mer sparsom. Jeg VET at jeg pælmer stein i glasshus nå, men, det er slik jeg tenker, egoistisk som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skulle ønske jeg kunne uttrykke meg like godt som "nilsj".

Jeg er helt enig i synspunktene, men ser det som rimelig håpløst, (og muligens ikke ønskelig) å få "noen" til innse det egoistiske i å ønske fjellet for seg selv. De fleste som ønsker mindre folk, slitasje og søppel er svært opptatt av sitt friluftsliv (i mange varianter), og har derfor en god del å bidra med i forumet.

Jeg ønsker at flest mulig skal få ta del i de gode opplevelser som jeg selv har, og her gjør DNT med sine tilsluttede foreninger en god jobb.

(Espen, det singler i glassrutene rundt her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt klare inntrykk etter å ha lest en god del innlegg om dette temaet er at det nok er bygdefolket som er mest opptatt av å holde fjellet for seg selv. Leser man turrapporter skrevet av folk fra små steder så dukker det overraskende ofte opp sure kommentarer om folk som "var her fra før". Det er også bygdisene som oftest rakker ned på organisert ferdsel i fjellet og til og med gjør et poeng av at de aldri bor på turisthytter (som om det er noe galt i å bo på dem ).

Vi som kommer fra Oslo er jo vant til å ha andre mennesker rundt oss. Selvsagt setter vi pris på stillheten og roen på fjellet, men vi får ikke panikk hvis vi får øye på andre mennesker heller.

Oslo er en av verdens tynnest befolkete hovedsteder med store deilige parker, tilgang til natur i alle retninger og flere fjellområder en times kjøring unna. Samtidig har vi alle storbyens gleder og tilbud innen armlengdes avstand. Ikke rart noen blir misunnelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg har et snev av rett, hva er det som da gjør at noen mener de har mer rett til å nyte fjellets goder enn andre?

Nilsj: Denne debatten har vært oppe her til de grader tidligere, uten at jeg orker å leite frem tråden på nytt. Disse holdningene, eller rettere sagt den følelsen du sitter med, er det flere som får etter å ha lest utsagn fra folk som ferdes mye i fjellet.

Hvorfor får dere den følelsen? Vil jeg heller kontre.

Dette er et tema jeg føler veldig sterkt for, og som provoserer meg like mye hver gang.

Ja, det er sikkert noen som tenker elitistisk og egoistisk (bortsett fra Espen). Jeg gjør det sikkert selv også.

Men det er ikke det det primært dreier seg om.

For meg. Og mange andre. I svært mange land. Selv i festtaler hos DNT.

I alle disse sammenhengene blir helt, eller nesten helt, uberørt natur tillagt en verdi. Den verdien som slik natur representerer for mange er i mange land på vikende front, og den vernes om.

Hvis man aksepterer at slik uberørt natur har en verdi, ja så vil man vel gjerne verne om den? Dette har ingenting med elitisme eller egoisme å gjøre annet enn et at det selvfølgelig er egoistisk å forsvare truede verdier som betyr noe for en.

Det har ingenting å gjøre med at jeg mener at siden jeg går så og så mye i fjellet så har jeg noen større rettigheter enn andre. Det har rett og slett med det å gjøre at for å bevare VERDIEN uberørt natur, må man i første rekke begrense tilretteleggingen. Innenfor den utilrettelagte ramme er det fritt frem for alle som har forutsetninger. I ytterste konsekvens vil billettsystem lignende det man har i utenlandske naturparker være aktuelt, men da fortsatt ut fra forutsetningen at alle har like rettigheter.

For alle dem som mener at uberørt natur ikke har noen verdi i seg selv og at opplevelsen er den samme om man nyter den på en betongplatform med 1000 andre, i en taubane, på en anlagt grusvei etc. Ja så er det et syn, men ikke tillegg oss andre ting bare fordi vi er i mot en slik tilrettelegging.

Mitt motto har lenge vært - flere folk i et mindre tilrettelagt fjell.

Å se en del folk karre seg av Gjendebåten ved Gjendebu er et komisk syn. De synes sikkert alle det er flott og fint, men de har neppe alle et nært forhold til naturen. Hadde de ikke fått et mer inderlig kjærlig forhold til naturen om de MÅTTE gå inn hit. Ja det hadde kanskje vært færre av dem, men de som hadde tatt bryderiet hadde sikkert vært dem som har et EKTE utbytte av opplevelsen.

Jeg er temmelig sikker på at en del (unnskyld uttrykket) overflatemennesker har et veldig trivielt forhold til hytteturene til Gjendebu eller Spiterstulen. For mange av dem er det ikke det store naturmessige utbytte. Andelen som har et inderlig utbytte av naturen er nok langt større blant dem som besøker Olavsbu, for å ta et eksempel.

All ære til dem som ønsker flest mulig glad i naturen og fjellet, men det må ikke nødvendigvis skje ved å frakte bobletyggistyggende, kortspillende mennesker med støyene motoriserte farkoster inn i de siste urørte naturområder vi har av stor kvalitet.

Utsagn som "jeg ønsker ikke at det skal bli mer folk i fjellet" er greit nok det - men hva er det som gjør at folk ønsker dette? Og hvorfor skal nettopp denne personen være den "utvalgte" som får lov å nyte naturen, mens andre må stå utenfor gjerdet og se på?

Hvorfor føler alltid en del mennesker at uttalelser som den sitert ovenfor betyr at vedkommende føler å ha en forrang? De fleste ser det vel som en selvfølge at det skal være like tilgang for alle til naturområdene, men på naturens premisser, og den generelle naturopplevelses premisser - det betyr bl.a. at norges handikapforbund ikke bør få lov til å organisere fellestur med 4-hjulinger til Galdhøpiggen eller innover Leirungsdalen.

Det betyr også at megler pedersen ikke skal få lov til å fly vassflyet sitt inn Gjende, men det betyr at vi mener alle skal få lov, men det må skje for egen maskin. Dess mindre man tilrettelegger en del områder, dess færre folk kommer. Egoistisk kanskje ja, men i alle fall er det ingen urettferdighet ved at A for lov mens B ikke skal få lov. Samtidig bevarer man verdien UBERØRT NATUR.

Helt ekstremist er jeg heller ikke, og ser at det er behov for flotte naturområder med en viss tilrettelegging som kan nås lettere. Vi har jo allerede Galdhøpiggen med en bilvei opp i 1840 moh, Besseggen med regelmessig båttrafikk i begge ender og massiv markedsføring. Men hovedregelen bør ikke være at flotte områder automatisk skal tilrettelegges for masseturisme.

Det store rom, ensomheten, stillheten - Det har en ubetinget verdi for mange. I Norge er vi så heldige at forholdsvis mange kan oppleve dette samtidig, men ikke 4 millioner. Nå er det heller ikke 4 millioner av oss som lengter etter det store rom, stillheten og ensomheten. Og det er jeg glad for. Ikke fordi jeg ikke unner andre det, men rett og slett fordi da ville den ikke eksistere lenger.

Når det gjelder bygdefolket PANDA, kan jeg på en måte forstå dem. De har vokst opp der, har røttene sine der, har sett på den samme knausen alltid og naturlig nok betraktet det som "sitt". Når myndigheter og DNT organisasjoner kommer utenfra og legger føringer, så forstår jeg reaksjonene - og jeg tror du har rett i at en del bygdefolk er skeptiske.

Likevel mener jeg at storsamfunnet må regulere og verne om naturperler.

Til slutt NilsJ gjentar jeg mitt spørsmål: Hva er det som før en del mennesker til å oppfatte det så elitistisk, "jeg var her førstaktig osv.", når man tillegger stillhet, ensomhet og store rom en verdi og gleder seg over å ha "verden for seg selv en kort stund?"...

Personlig synes jeg det som hovedregel er hyggelig å treffe noen folk på tur, og i sommer har jeg egentlig nesten ikke truffet folk utenfor stiene. Nesten litt kjedelig det også noen ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser innleggene her med stor interesse. Og antall svar så langt tyder jo på at det engasjerer andre enn bare meg :idea:

Morten: Jeg snakket ikke om tilrettelegging av naturen eller fjellområdene for at flest mulig skal kunne komme seg ut og frem. Det er jeg sterk motstander av - om man skal oppholde seg i fjellområder, bør man også ha forutsetninger for å klare seg selv for egen maskin. Jeg er helt enig i at fjellet bør brukes (et dårlig ordvalg, siden ingen her inne ønsker at fjellet skal brukes opp) på naturens premisser, og ikke benyttes på en uholdbar måte fordi noen ikke orker å bære sekken sin selv.

Frakt av personer og/eller bagasje inn i fjellområdene med beltebil, snøscooter, helikopter, fly og 4-hjulsmotorsykkel osv. er aktiviteter som absolutt ikke hører hjemme i en urørt natur. (selvfølgelig finnes det unntak, enkelte grupper med spesielle behov, som ønsker å oppleve fjellet får, og kan gjøre dette på tilrettelagte områder)

Til slutt NilsJ gjentar jeg mitt spørsmål: Hva er det som før en del mennesker til å oppfatte det så elitistisk, "jeg var her førstaktig osv.", når man tillegger stillhet, ensomhet og store rom en verdi og gleder seg over å ha "verden for seg selv en kort stund?"...

Jeg oppfatter det ikke som elitistisk at folk ønsker ro og stillhet, og tillegger dette en stor verdi - tvert imot - dette er vel noe vi alle ønsker, spesielt ute i naturen! Jeg fikk bare et inntrykk av at det blant enkelte var en type holdning som innebar en ønsket begrensning av den totale folkemengden i fjellet, om du vil.. altså at de som allerede "er i fjellet" ikke ønsker flere som dem selv der..og jeg snakker nå om folk som kan bevege seg selv uten motorisert hjelp. (vanskelig å få formulert skikkelig hva jeg mener)..

I den forbindelse lurte jeg da på hva som gjør at enkelte tror de har en slags "fortrinnsrett" i fjellet fremfor andre.. blir litt "hmpfh.. vi er allerede nok folk her, ser du ikke det?"-holdning.. på en måte..

Men som sagt, jeg kan ha oppfattet dette feil. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig blir jeg skikkelig forbanna hvis jeg møter noen på fjellet som ikke har klær fra Ferner Jacobsen.

I den nye Armani-fjelldressen din? Den bør jo selvsagt ikke være fjorårets modell eller farge.. det får da være måte pa hva man kan tillate seg i naturen!

:twisted::idea::oops::evil::cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
I den forbindelse lurte jeg da på hva som gjør at enkelte tror de har en slags "fortrinnsrett" i fjellet fremfor andre.. blir litt "hmpfh.. vi er allerede nok folk her, ser du ikke det?"-holdning.. på en måte..

Men som sagt, jeg kan ha oppfattet dette feil. :twisted:

Slike holdninger har jeg heller ikke noen sans for, ville vært taknemmelig for om du kunne henvise til noen tråder / innlegg hvor du oppfatter tonen slik (ser da bort fra innlegg hvor det er åpenbart at det er hevdet i en spøkefull tone)..

Eller er det bare en sånn litt subtil følelse du sitter med uten å kunne henvise til noen konkret innlegg?

Uinlogget Morten som sitter og gjør siste forberedelser med formatering av minnekort og pakking før en tretimers sove økt skal etterfølges av en lang dag i fjellet (sikter oss inn på et lite værvindu... Akkurat nå skinner stjernene i Valdres)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det bare en sånn litt subtil følelse du sitter med uten å kunne henvise til noen konkret innlegg?

Det er bare en subtil følelse jeg sitter med - og jeg påpeker igjen at det er godt mulig jeg tar veldig feil :twisted: (jeg håper ihvertfall det)

Uinlogget Morten som sitter og gjør siste forberedelser med formatering av minnekort og pakking før en tretimers sove økt skal etterfølges av en lang dag i fjellet (sikter oss inn på et lite værvindu... Akkurat nå skinner stjernene i Valdres)..

Håper du får en fin tur :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.