Gå til innhold
  • Bli medlem

Ortlieb kartmappe - erfaringer?


erys

Anbefalte innlegg

Min ca. 10 år gamle Ortlieb kartmappe (den vanntette typen av silikonbasert gummi) har fått et gråhvitt "oksyderingsbelegg", og er langt fra gjennomsiktig lengre. Belegget lar seg kun delvis fjerne ved rengjøring - og kommer tilbake ganske raskt = ubrukbar. Kartmappen har IKKE vært utsatt for noe spesielt. Kun "normalt" bruk, og oppbevart tørt i et skap.

Andre som har opplevd det samme? Mener å huske at dette var kommentert et eller annet sted (ikke her på Forumet, men i et blad) for noen år tilbake.

Ser begrenset misjon i å kjøpe ny fra samme produsent, dersom det er stor risiko for at dette skjer igjen. Synd - for det er ellers en "glimrende" sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en meget praktisk og vanntett kameraveske fra ortlieb, men må si meg skuffet over at limingen på det ene opphenget går opp etter ett års bruk.

Ingen erfaringer med kartmappen du nevner, men ortlieb får en minus i margen fra meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ca. 10 år gamle Ortlieb kartmappe (den vanntette typen av silikonbasert gummi) har fått et gråhvitt "oksyderingsbelegg", og er langt fra gjennomsiktig lengre. Belegget lar seg kun delvis fjerne ved rengjøring - og kommer tilbake ganske raskt = ubrukbar. Kartmappen har IKKE vært utsatt for noe spesielt. Kun "normalt" bruk, og oppbevart tørt i et skap.

Andre som har opplevd det samme? Mener å huske at dette var kommentert et eller annet sted (ikke her på Forumet, men i et blad) for noen år tilbake.

Ser begrenset misjon i å kjøpe ny fra samme produsent, dersom det er stor risiko for at dette skjer igjen. Synd - for det er ellers en "glimrende" sak.

Hei

Jeg har samme type kartmappe som er rundt samme alder som din, men min helt ok den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UV-stråling ødelgger mye mer enn kartmapper, telt, klær mm ødelegges, men det er ikke like synelig uten at du ser på stoffet med mikroskop. Har forøvrig samme mappe, og samme problem. Vanntette mapper fra andre produsenter gulnes også. Hvor mange timer mappa er eksponert mot UV-stråling, samt UV-intensitet avgjør hvor fort den blir slitt. I tillegg kommer mekanisk slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.