Gå til innhold
  • Bli medlem

Turrapport for første del av sommeren 2009

askogvoll

Anbefalte innlegg

Første del av sommeren 2009 :wink:

Når man lar det drøye til det kjedsommelige ender det ofte med at det er noe tungt å skrive en turrapport. For denne gangen lot jeg det drøye vell en måned med å skrive, noe som skyldtes blant annet en skoleavslutning og flytting for å nevne noe. Jeg skriver kort om hver tur (selvsagt i kronologisk rekkefølge), og nevner kort det som er verdt å nevne. Er det spørsmål er det selvsagt bare å spørre i veg. Beklager om det blir mange bilder og kart, men som leser håper jeg at du forstår at det er begrenset med plass i en rapport.

Søndag 14. Juni

En liten ”pausetur” til Jotunheimen var denne turen ment å være i midt av stresset med flytting og avslutning. Jørn kom overraskende på meg da jeg hadde parkert ved bommen i Leirdalen. Blir med til Geitsetre og spiser noe mat sammen og diskuterer morgendagens tur der. Jørn skal på Dumhøe og Vestre Skardstind, mens jeg skal på Storgrovtinden.

Kort fortalt starter vi ca samtidig, Jørn på Geitsetre og jeg ved bommen til Leirdalen. Da jeg står på Bakarste Storgrovhøe står Jørn på Vestre Skardstind. Tar noen bilder siden man kom over skyende denne dagen. Klyvingen til Storgrovtinden var ikke noe stress, og ikke noe å grue seg til.

- 30.1 Storgrovtinden – 2229 moh

Fredag 26. Juni

Et finere bakteppe for tur skal man lete lenge etter. Godt og varmt, nesten ingen andre på Spiterstulen (betjeningen kunne oppleves som trivelig, til motsetning en uke senere). Sunniva var og jeg hadde tidligere i vinter prøvd oss på Galdhøpiggen, men snudd ved ca 2000 meter pga noen innkommende snøbyger. Denne toppen hadde vi for lenge siden bestemt oss for at skulle bestiges i fint vær, og ja, denne dagen var været helt perfekt.

Vi gikk i et rolig tempo fra Spiterstulen, og etter halvannen times gange går vi forbi et amerikansk par som ikke helt var kledd for en uværsdag i fjellet. Mannen i joggesko og dongeribukse, mens damen gikk med en liten skuldeveske, piratbukse og joggesko. Jaja, man kan jo gå i det man vil, og det var kanskje greit at været var fint denne dagen med tanke på hvordan folk kler seg for fjellet.

Det ble en time på toppen hvor medbrakt kaffe og kjeks smakte utrolig godt. Returen til Spiterstulen gikk fort, og spekemat på Oppdal avsluttet fjellturen for denne gang. Lørdagen gikk med til å bestige Blåhøe i Trollheimen (siden jeg har skrevet så mange ganger tidligere om denne toppen gjør jeg det ikke nå).

- 1.2 Svellnose – 2272 moh

- 1.1 Keilhaus topp – 2355 moh

- 1.0 Galdhøpiggen – 2469 moh

Mandag 29. Juni

Tja, hva skal man si, jeg damen med rullekoffert på kaien ved Gjendesheim iført et antrekk ikke helt ulikt det amerikanske paret som jeg tidligere nevnte, sjokkerte meg ikke akkurat med tanke på hvilken populær fjellrute som var i nærheten. Etter å ha kommet i land ved Memerubu gikk ferden min opp Memerudalen. Etter åtte kilometer føltes sekken mer enn tung nok og jeg satte opp teltet mitt der og etterlot det som jeg ikke ville trenge på toppen (vil nesten si alt). Ikke så mye å si om toppen på Surtningssue, men var jo morsomt å være der oppe i fint vær. Hytten var nyrestaurert siden jeg var der sist, men det manglet dørhåndtak, Ved en eventuell storm og man må søke ly vil jeg anta at døren vil stå og slå en del siden det kan være vanskelig å lukke den.

Turen tilbake til teltet gikk greit, hvor jeg legger meg klokken halv åtte og sover helt frem til lyn og torden vekker meg klokken tre på natten. Teller ti sekunder mellom blink og smell, og jeg ligger der og lurer på hva jeg skal finne på om det nærmer seg. Heldigvis gir tordenværet seg og smellene blir stadig lengre unna.

- 7.1 Surtningssue Sørtoppen (S1) – 2302 moh

- 7.4 Søre Surtningssue (S2) – 2120 moh

Tirsdag 30. Juni

Etter en lang natts søvn, avbrutt kort av tordenværet, er jeg klar for en dag i fjellet. Sekken blir ca like lett som den forrige dagen, og jeg følger i sporene til en gruppe som hadde gått i retning Styggehøbreaskaret dagen før meg.

Klatringen over til Søraustre Styggehøbreatinden føler jeg som veldig luftig, og pulsen over her er ganske høy. Bruker ca et kvarter på veg tilbake, og det er mye lettere å klyve tilbake enn frem til toppen. Synes jeg hører noe buldring i det fjerne, og den mørke horisonten i sør og øst kan tyde på tordenvær som nærmer seg. Jeg går på Søre Veotind, og klyver ned mot Store Veotinden. Jeg snur ca midt i mellom toppene da jeg ikke tør å følge snøkanten, eller å bevege meg ut på breen. Jeg går tilbake til Søre Veotinden, og skuer ut mot horisonten i sør og øst.

Det mørke nærmer seg stadig, men det er ingen buldring, så jeg tar sjansen på at det ikke er tordenvær i skymassene. På Austre Memerutind siver skyene inn, og jeg må gå ned fra fjellet med 20 – 30 meter sikt. Dette gjør at jeg ikke ser grushaugen som jeg i etterkant fant ut var en topp. Må derfor tilbake dit om jeg skal fullføre samlingen. Returner til Memerubu samme kveld for å ta båten videre dagen etterpå.

- 41.2 Nord for Nørdre Blåbreahøe – 2140 moh

- 41.1 Sørvestre Styggehøbreatinden – 2220 moh

- 41.0 Søraustre Styggehøbreatinden – 2232 moh

- 27.0 Søre Veotinden – 2267 moh

- 21.0 Austre Memerutinden – 2301 moh

- 21.1 Memurutinden Ø2 – 2151 moh

+ 2 Kandidater

Onsdag 1. Juli

På grunn av motorproblemer går ikke båten til Gjendebu denne dagen, og jeg endrer plan mens jeg står der på kaien. Jeg drar derfor rett til Glitterheim i etterkant av båtturen, og jeg starter litt sent denne dagen.

Utleiesyklene ved bommen sparer meg trolig for en time på veg til Glitterheim, og etter å ha bestilt meg rom og middag for kvelden, går jeg mot Store Veotind og omliggende topper.

Ikke noe spesielt å si om toppene, med unntak av at det var morsom klyving til de to søre Store Veotindene.

Middagen på Glitterheim smaker utrolig godt denne dagen, og det er godt å få legge seg på en madrass med pute. Sjekker ut dagen som følger etter en trivelig prat med Knut. Målet er kandidaten til Austre Glittertindoksle, og er kjapt oppom den før jeg kjører til Spiterstulen.

- 72.0 Nørdre Styggehøbreatinden – 2167 moh

- 38.0 Store Veotinden – 2240 moh

- 38.1 Nørdre Veotinden – 2120 moh

- 38.2 SV for Nørdre Veotinden – 2115 moh

Torsdag 2. Juli

- Kandidat til Austre Glittertindoksle

Fredag 3. Juli

Du kan lese kort om mitt inntrykk av Spiterstulen i ”Til ettertanke”. Inntrykket er ikke noe positivt, der jeg får følelsen av å være på en plass som setter profitt i sentrum og ikke på kundens ve og vell. På Spiterstulen skal kunden aldri ha rett.

Uansett, dagens tur var virkelig varm, og bydde på morsom klyving og fin utsikt.

- 16.1 Leirhøe Sør – 2110 moh

- 8.3 Nord for Store Memerutinden Vesttoppen – 2264 moh

- 63.0 Veobreatinden – 2183 moh

- 8.1 Store Memerutinden Vesttoppen – 2365 moh

- 8.2 Store Memerutinden Midttoppen – 2364 moh

- 8.0 Store Memerutinden (Østtoppen) – 2367 moh

- 26.1 Memerutinden V0 – 2255 moh

- 26.0 Memerutinden V1 – 2280 moh

- 37.1 Memerutinden V2 – 2238 moh

+ 2 Kandidater

Lørdag 4. Juli

Etter en natt med noen bråkete ungdommer som drakk til tre på natten og bråkte midt i teltleiren på Spiterstulen orket jeg ikke være lenger på det stedet. Planen om å ta de Vestre Memerutinder ble vraket til fordel for å møte på Jørn og Roar på Raudalseggje.

Jeg kommer til Leirvassbu, og blir direkte invitert til å ta meg en kopp kaffe og slappe litt av før jeg fikk sette kursen innover i fjellet. Det er alltid trivelig å komme til Leirvassbu, og jeg forteller litt om dagens tur, og får vite at dem snart skal sette opp ett webkamera som man skal kunne gå innpå. Gleder meg til det kommer opp på hjemmesiden deres.

Anmarsjen til Raudalseggje er noen av de lengre anmarsjene i Jotunheimen, og jeg treffer på Jørn og Roar mellom Store Raudalseggje og Midtre Raudalseggje. Jeg følger dem i ca tre timer før vi skiller lag. Jeg går ved langvatnet (jepp, har funnet ut hvorfor dem kaller det langvatnet) på veg tilbake til Leirvassbu. Tar meg en vellfortjent dusj der og avslutter med ei flaske solo og en pakke dundersalt før kursen settes mot Gjevilvasshytta og Trollheimen. En Panini og en bagett av noe slag blir kjøpt gjennom luken på bensinstasjonen på Dombås (hm, er politiet på Hjerkinn montro siden man ikke kan holde bensinstasjonen åpent på normalt vis på nattestid?).

- 71.0 Store Raudalseggje – 2168 moh

- 173.0 Midtre Raudalseggje – 2016 moh

Til ettertanke:

I tidligere turrapporter har jeg nevnt flere ganger at jeg har hatt positive opplevelser på Spiterstulen. Det som jeg opplevde nå, har sikkert flere enn jeg fått oppleve i Visdalen. Etter å ha fått to skyllebøtter, to dager på rad av samme ”kjærring” på Spiterstulen, for det som jeg ser det som relativt konstruktive spørsmål, har jeg fått ett annet inntrykk av plassen.

Jeg stiller derfor spørsmål ved tilstedeværelsen og intensjonen til Spiterstulen som servicebedrift, er det en bedrift som skal hjelpe fjellfolk og har interesse av hva turistene gjør, eller er det en gjennomsyret ”blårussbedrift” som bare skal tjene penger, koste hva det koste vil. Jeg har ikke lyst til å legge igjen mange kronene ved denne såkalte turisthytten, og sverger heller til Leirvassbu og Glitterheim som har en helt annen innstilling til turister enn hva Spiterstulen har.

Styr for all del unna Spiterstulen om dere ikke liker å bli driti ut foran halve hytten om dere har spørsmål som er litt på siden av det å betale for dere!!

post-2512-133474633986_thumb.jpg

post-2512-133474634021_thumb.jpg

post-2512-133474634042_thumb.jpg

post-2512-133474634065_thumb.jpg

post-2512-133474634078_thumb.jpg

post-2512-133474634097_thumb.jpg

post-2512-133474634108_thumb.jpg

post-2512-13347463413_thumb.jpg

post-2512-133474634143_thumb.jpg

post-2512-133474634158_thumb.jpg

post-2512-133474634172_thumb.jpg

post-2512-133474634189_thumb.jpg

post-2512-133474634223_thumb.jpg

post-2512-133474634243_thumb.jpg

post-2512-13347463426_thumb.jpg

post-2512-133474634279_thumb.jpg

post-2512-133474634302_thumb.jpg

post-2512-133474634318_thumb.jpg

post-2512-133474634327_thumb.jpg

post-2512-133474634337_thumb.jpg

post-2512-133474634346_thumb.jpg

post-2512-133474634355_thumb.jpg

post-2512-133474634363_thumb.jpg

post-2512-133474634371_thumb.jpg

post-2512-133474634379_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innholdsrik sommer til nå på deg da. :wink:

Her var det mye interessant! Mest inntrykk gjør det at du tar egga mellom Sørvestre og Søraustre Styggehøbretind uten større problemer enn litt økt puls..

Jeg må nok også tilbake til de grushaugene ved Austre Memurutind en gang. Ellers så har jeg faktisk badet i Langvatnet, det var i august 2000, veldig kaldt, men ikke verre enn at jeg holdt ut et snaut minutt.

Jeg har egentlig aldri opplevd noe bråk på Spiterstulen, men det har tydeligvis bare hatt med marginer å gjøre, og jeg er blitt fortalt så mye om det at jeg har et negativt inntrykk av stedet. Det du forteller føyer seg fint inn i rekka av tidligere beskrivelser.

OT: Sjøl kjørte jeg motvillig opp til Juvasshytta sist fredag for å rekke Veslepiggen før jeg skulle treffe folk i Lom. Liker ikke å kjøre på en vei jeg mener aldri skulle eksistert, og jeg følte meg definitivt på bortebane da jeg parkerte der. Kanskje litt i slekt med det du opplevde i teltleiren ved Spiterstulen. En befrielse var det å komme i gang, og sjøl om Kjelhø og Galdhø er "kjedelige" så er de iallfall fredelige steder å være, og Veslepiggen var jo ensom og nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var heldig som fikk utnyttet denne finværsperioden i fjellet Alexander! Selv jobbet jeg en del hjemme, men fikk meg noen turer likevel. Spiterstulenvertskapet er det nok lite å gjøre med, de fleste vet at de tenker mer på penger enn service. Var det på grunn av isete forhold mellom Søre og Store Veotind at du snudde? Hadde stegjern+isøks hjulpet? Takk for mange fine bilder, kart og tekst. Nå får vi håpe at godværet kommer tilbake etter at uværet har fått herjet ferdig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puls hadde jeg nok mellom de to toppene Øyvind, og jeg hadde nok ikke kommet til å gått der om det hadde vært fuktighet eller annen nedbør i området. Men luftig og fint var det der.

Man blir vell egentlig aldri "ferdig" med Jotunheimen Bjarne :-)

Jeg hadde med meg isøks, og men det var en kombinasjon av noe jeg anntok som tordenvær i det fjerne og redd for sprekker på en oppvarmet bre som gjorde at jeg snudde.. Hadde vell egentlig ikke studert denne delen av ruten noe spesielt på forhånd, og var nok en av dem medvirkende årsakene til at jeg snudde. :-)

Kjenner egentlig at det er godt med litt dårlig vær nå i Jotunheimen, da får kneene mine hvile seg en periode før de skal prøves på nytt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på andre halvår alex, man bør jo ha progresjon iløpet av året :-)

..Man blir vell egentlig aldri "ferdig" med Jotunheimen Bjarne :-)

Hehe, ja det er jo jammen Bjarne et godt eksempel på....., men husk at det finnes no rundt hjemtraktene dine da Alex, både rett N og rett S. Fast fjell er det også der ifht Heimen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Blir noen turer i Romsdalen også, men ikke på de bratteste tindene i fylket. Det skal vell litt til for å fortsette progresjonen på antall turer i heimen, men har nok noen igjen før året er omme :-)

Men har mine tvil til at jeg kommer til å være på tur i så altfor mange høststormene i år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på andre halvår alex, man bør jo ha progresjon iløpet av året :)

Hehe, ja det er jo jammen Bjarne et godt eksempel på....., men husk at det finnes no rundt hjemtraktene dine da Alex, både rett N og rett S. Fast fjell er det også der ifht Heimen :wink:

Jamen jeg har da gått mye på Møre-Romsdal, spesiell Romsdalsfjella er det blitt toppturer gjennom 12år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.