Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i Setesdalsheiene


Koie

Anbefalte innlegg

Setesdalsheiene er et attraktivt område for padling og fjellfiske. Selv om den sure nedbøren tok knekken på ørreten i mange vann, vaker fisken som aldri før i de gamle veidemannsheiene i sør. Værmeldingen var glimrende – vi måtte stryke til fjells.

Leirplass_gaukhei.JPG

Spenningen var stor idet vi skjøv fra land i Ally-kanoen. Var vannet for kaldt til at fisken ville bite? Ville bæringene mellom vannene bli lange? Ville værmeldingen holde mål? - Enkelte deler av planleggingen kan man ikke ha kontroll over.
Nordover skimtet vi de snødekte toppene i Rjuven, og minnene gikk til tidligere turer fra dette området. Vi skulle i midlertidig i motsatt retning, med Ljosland som tiltenkt mål.

Vi padlet oss nedover vassdraget mot sør, og ble fort alene med heiene. Sauene var de eneste følgesvennene våre – bjelleklang og solide pærer med avføring kommer man ikke unna med i Setesdalsheiene. Etter noen kilometer med padling måtte stengene monteres – nå skulle kveldsmaten sikres! Vannet var kaldt og fisket dårlig, men til slutt fikk fetteren lurt den første steikeørreten på en Panther Martin-spinner. For øvrig en spinner han sverger 100% til.

Ally_leir_mons.JPG

Med en kano i fjellheimen må man påregne en del slit i form av bæringen. Dette innebærer å først bære ryggsekkene til et punkt, for deretter gå tilbake å hente kanoen. Altså 3 ganger den egentlige distansen. Dette overskygges, etter min mening, av alle fordelene med en kano: Man kan ha med seg mer bagasje i tillegg til at de totale fysiske anstrengelsene blir mindre.

Så langt hadde fisket ikke vært overbevisende, tenkte jeg for meg selv og tygget i meg posematen. Vi krysset armer, ben og fiskestenger i håp om at det skulle bedre seg de nærmeste dagene.

Aure+i+%C3%A5na.JPG

Dagen som fulgte, dag 2, var Bæringens dag med stor B. Først en beskjeden kilometer oppover et vassdrag med dype kulper stappfull av bitevillig fisk. Så fulgte en kort padleetappe før neste bæring på drøye kilometeren. Idet jeg tuslet oppover med ryggsekken like under en fjelltopp ble jeg var en umiskjennelig fugl – kongeørna. Der dukket den opp like over meg, som troll i eske. Jeg kunne ikke annet enn å beundre størrelsen idet den gle forbi meg og seilte innover viddene. En skikkelig oppkvikker som gjorde resten av bæringen til en lek.

Det er utrolig hvor godt mat kan smake i fjellet, spesielt etter en hard dag med jobbing. Kokt ris, sprøstekt fjellørret og litt krydder smaker suverent til kvelds. Vi misunner ingen.

Kveldsb%C3%A5l.JPG

Dagene gikk og vi padlet lange strekninger i kanoen. Vinden var som regel ingen utfordring og været var rett og slett upåklagelig. Nå og da passerte vi små elvestrekninger som en avveksling fra de store vannene. Andre ganger låg vi bare og slikket sol i kanoen og drev med vinden – med en wobbler etter kanoen. Og fisken bet, de fleste ganger den kjedelige størrelsen men enkelte ganger kjente vi tyngre drag i stengene.

Padling.JPG

Vi nærmet oss Ljosland, men først sto vi ovenfor en bæring. En helsikkes bæring. Bratt, overgrodd bjørkeskog med skrenter, bekker og myr. Å manøvrere en 16,5 fot lang kano i et slikt terreng krever sine menn. Men med tiden til hjelp gikk det nedover og etter et par timer hadde igjen kanoen vann under kjølen – en herlig følelse.

B%C3%A6ring+mot+Ljosland.JPG

Etter flere dager i fjellheimen nådde vi Ljosland og turens endepunkt. Med solbrente fjes konkluderte vi med at kanoen holdt mål og turen ble en suksess.

Siste+kvelden.JPG

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette er en tur jeg har tatt 3 ganger selv. Det er ett nydelig område. (jeg går ut i fra dere startet ved øyuvsbu, og padlet øyuvsbuvann, monsevann til gaukhei og så videre via steigilsvatn og langevann til ljosland?)

Fisket er jo også brukbart i mange av vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en tur jeg har tatt 3 ganger selv. Det er ett nydelig område. (jeg går ut i fra dere startet ved øyuvsbu, og padlet øyuvsbuvann, monsevann til gaukhei og så videre via steigilsvatn og langevann til ljosland?)

Fisket er jo også brukbart i mange av vannene.

Ikke helt. Vi startet ved Håhellervatn, og padlet til monsvatn via rågeloni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.