fantomet Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Nokre som kjenner forholda ved Bondhusbreen? Siter
Rune Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 Hvis du kontakter Folgefonna Breførerlag, får du sikkert greie på hvordan forholdene er på Bondhusbreen. Sjekk linken under: Folgefonna Breførerlag. ___________________________ Rune. Siter
elroy Skrevet 5. april 2010 Skrevet 5. april 2010 Litt gammel post men pytt sann. Hvis du tenker på å gå (klatre) opp Bondhusbreen, så er det en seriøs tur som tar maaaange timer. Ettersom breen forandrer seg fra år til år er det nokså umulig å vite noe om forholdene før man står der og gransker den på avstand med kikkert. Jeg klatret den i 1996 og begynte ca 0800 om morgenen etter å ha overnattet ved foten av breen. 9-10 timer senere sto jeg på toppen etter mye kryss og tvers og frem og tilbake i brefallet Jeg har forstått at den har trukket seg tilbake ganske mange metere de siste 10 årene, men har selv ikke vært på den kanten av landet siden 96 så hvor breen begynner pr. i dag vet jeg neimen ikke. Uansett så er det en tur som krever isklatreutstyr mer enn tradisjonelt breutstyr. Helstive stegjern og 2 bananøkser, takk. Siter
A8G16 Skrevet 6. april 2010 Skrevet 6. april 2010 Bondhusbreen er bare en skygge av hva den en gang var, særlig den nedre delen. Brefronten har trukket seg tilbake ca 200m og nedre delen er praktisk talt uten sprekker, men er heller litt bratt opp i fronten. Fronten er så pass høy og bratt at en tryning uten bruk av tau ikke er å anbefale. Øvre delen må man nok forvente er som før med mye sprekker, tårn og isras. Enda ligger det snø slik at i øyeblikket er øvre delen trolig lett å forsere på snøbroer. Håper vedlagte bilde fra i fjor kan gi et inntrykk. Siter
glote Skrevet 6. april 2010 Skrevet 6. april 2010 Ifølge denne artikkelen har Bondhusbreen trukket seg tilbake 300 meter siden veksten stoppet i 1996 http://www.kvinnheringen.no/nyhende/article4735164.ece Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.