Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

har noen erfaring med å feste 3 havkajakker på takstativet til en medium minus stor bil?

det er snakk om lang kjøretur opp nord, og jeg har thule stativ på taket, og pr nå kun ett kajakkstativ.

har noen tips om innfesting, eller andre erfaringer?

Annonse
Skrevet

Et par eksempler:

http://www.fotoknudsen.no/archive84/200820071049693HkQA2dyQy4FTwZq/medium/120320082218utsLLX7ReP5M4RiVIn.jpg?4

http://picasaweb.google.com/dankristens/LofotenJuli07#5189180083319562818

Jeg bruker et elvekajakk stativ og har kajakkene på liggende på sida. Dette fåes blant annet kjøpt hos Eian Fritid i Mjøndalen samt at www.kajakkentusiasten.no også har et stativ i samme segment som er veldig bra.

I Rørlegerbutikken kjøpte jeg sånn rør polstring og padda Thule stativet litt...

Eller bruk et sånn militært liggeunderlag og skjær det opp og teip det på.

Har kjørt t/r Notodden - Harstad 2 somre uten problemer på denne måten.

Skrevet

Et annet alternativ er å bruke Thule Hull-a-port.

Om du kjøper 1 sett av dette så kan du sette 2 stk ved siden av hverandre foran...

Den tredje kajakken setter du i mellom.

Man trenger ikke å ha stativ bak. Bare polstre stanga og stroppe kajakkene rett på.

Skrevet

takk for gode råd. jeg skal sjekke maks bærevekta som står i vognkortet. thule takstativet har vel også sin begrensning, men jeg vil anta det er vindfanget til kajakkene som er mest skummelt?

lommelun: vet du ca pris på elvekajakk stativet du nevnte, og går det ann å leie sånt stativ noen steder? og har noen must tips på hvor kajakk turen på helgeland bør være innom?

vi må se litt på pris opp imot hva det koster å leie kajakk der oppe for 10-14 dager..

Skrevet

Om du går inn på www.eian.no .

NEttsida er laga slik at det står samme adresse hele tida så får ikke linka direkte, men trykk videre på:

- Produkter i toppmenyen

- Transport på venstre meny

- Igjen på transport som dukker opp under forrige knapp

- "I stativ"

Det koster 460 kroner...

Et tips til er å bruke tau foran og bak i tillegg... Det blir mye stødigere i sidevind er min erfaring...

Ps. Om du ser på: http://www.fotoknudsen.no/archive84/200820071049693HkQA2dyQy4FTwZq/medium/120320082218utsLLX7ReP5M4RiVIn.jpg?4

Så vil du se at jeg har festa stativet mellom kajakkene til venstre. Altså litt til venstre for midten slik at det står 1 kajakk til venstre for stativet og 2 til høyre...

Hadde jeg hatt litt bredere bil (og bredere stativ) så kunne jeg satt stanga i midten og hatt 2 på hver side...

Dan

• 1 måned senere...
Skrevet
ikkje 75kg dei fleste bilene har som maks på taket?. Kjør på! har hatt nærmere 80kg på glassfibertoppen min :wink:

Det står i vognkortet. I mitt tilfelle er det 100kg, Stativ + 3 kajakker veier i mitt tilfelle mindre enn 100kg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.