Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda August 09


Helene_

Anbefalte innlegg

Nok et Hardagervidda-emne fra en som søker deres ekspertråd :D

Jeg og sambo planlegger en fottur med telt til Hardangervidda i midten av august.

Vi har ikke bil, så vi skal ta toget fra Oslo til Bergen for 1 dag/natt der, deretter komme oss (via buss/tog, billigst/enklest mulig) til Hardangerfjorden og starte vandringen fra Kinsarvik eller Ullensvang.

Vi planlegger å tilbringe en ca 3-5 dager på vidda, og avslutte et sted vi enkelt kan komme oss til tog eller buss.

Turen skal hovedsakelig være en "kosetur", maks vandring per dag ca 4-6 timer. Vi er begge i god form :lol:

Åpne for alt av forslag, synspunkter, ideer, tips osv :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dåke skal inn med tog så må dåke ta buss frå Haugastøl og ned til Eidfjord. Eit anna alternativ kan vera Haukeliekspessen til Odda, og buss derifrå til f.eks. kinsarvik. Herifrå kan ein gå over mot Finse og tog heim. Eit anna alternativ kan vera tog til finse, gå rundt jøkelen og tog tilbake. Evt haike/taxi opp hjølmodalen og gå til duranut eller haugastøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer fra Bergen, men skal til Oslo eller endt tur.

Hvordan vil det være å komme seg fra Bergen til Ullensvang/Kinsarvik/Eidfjord med buss og evt båt/ferge?

Vi vil ankomme Ullensvang/Kinsarvik/Eidfjord torsdag og begynne vandingen på vidda fredag.

Er det realistisk å komme seg fra Ullensvang/Kinsarvik/Eidfjord til togstasjonen på Finse med avgang Ullensvang/Kinsarvik/Eidfjord fredag morgen, ankomst Finse stasjon mandag ettermiddag?

Planlegger å følge merkede stier og telte der vi føler for.

Er dette for kort tid med for lange etapper? Vi vil ikke stresse oss ihjel men nyte turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt mer på kart og avstander.

Vi tenker følgende:

Tog Oslo-Bergen onsdag morgen

Onsdag tilbringes i Bergen, overnatting i Bergen

Torsdag morgen: Buss fra Bergen til Nordheimsund, deretter båt fra Nordheimsund til Eidsfjord

Overnatte i Eidsfjord til Fredag

Avgang fredag morgen, buss/ben eller haik fra Eidfjord til Liseth Pensjonat og hyttetun, derfra til Haugastølen via Kjeldebu-området og Krækkja.

Tog fra Haugastølen til Oslo mandag ettermiddag eller tirsdag.

Hva tror ekspertene? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en litt tungvint tur, men jeg skjønner jo at målet var mer enn å komme på fjellet.. Er målet vidda så er det jo enklere å hoppe av på Hagastøl eller Finse på veien over... :)

Det er en fin tur til Kjeldebu-Krækkja-Haugastøl. Godt terreng å gå i, men en voksen stigning opp fra Eidfjord... Haiker dere opp bakkene har dere tre rolige dager over fjellet med 4-5 timers marsj. Kan fint gjøres på to med litt lengre økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for svar :D

Antall km i seg selv (54) ser litt avskrekkende ut, men terrenget er vel såpass flatt mesteparten av strekningen at det virker mye kortere.

Hvordan er grunnlaget på strekningen? Er det lett å finne teltplass eller er det mest stein og fjell?

Sambo er fra London, så han vil gjerne se våre vakre fjorder, jeg sier ikke nei takk selv, og Bergen er en flott by å besøke. (Men hadde målet kun vært vidda hadde vi selvfølgelig hoppet av toget litt før) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helene !

Jeg vil tro at stigningen fra Eidfjord til Liseth (som Lompa skriver om) er noe av det tøffeste du kan komme ut for så jeg vil absolutt anbefale deg å undersøke muligheten for buss fra Eidfjord opp Måbødalen til f.eks Dyranut og så starte selve vandringen derfra over Kjeldebu og Krækkja til Haugastøl. Så vidt jeg kan se har dere god tid til det. Forøvrig anbefaler jeg en titt på DNTs rutekart på www.turistforeningen.no.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok av gode leirplasser over alt. Terrenget er godt å gå i. Det er tydelige stier, men fast nok til å gå hvor som helst når dere kommer opp på fjellet. Skal dere campe ved Krækkja får dere anvist plass hvis dere vil ligge nær hytta og bruke fasilitetene der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.