Gå til innhold
  • Bli medlem

Fem dager i Nordland, men hvor?


bonzai

Anbefalte innlegg

Jeg og dama har en liten drøm om å oppholde oss ute i naturen mer enn to døgn i strekk og har i den ånden satt av 4-7 dager av sommerferien til en fjelltur med telt i Nordland. Vi kommer til å dra i midten av juli.

Drømmen er å gå inn i et (villmarks)område, sette opp teltet og så bruke det som basecamp resten av dagene, eller til vi vil flytte. Framfor alt håper vi på et område med fisk i vannene så vi får oss litt fersk ørret til kvelds! Om det er smått med folk i området er ikke det noen ulempe heller ;-) Det bør være muligheter for noen toppturer (av den snille sorten, ikke noe klatring) også.

Saltfjellet/Svartisen, Børgefjell, Rago og Sulitjelmafjellene er plasser som med en gang dukker opp i hodet mitt, men jeg er ikke kjent noen av plassene, spesiellt med hensyn til fiskemuligheter og det finnes garantert andre områder også.

Så jeg spør dere: hvor bør vi legge turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lite kjent med alle Nordlands perler, men her finner du meg fra siste uka i juli og et par uker fremover:

- midt mellom sulitjelma - junkerdalen nasjonalpark

evenesdal godtur.no

- trykk på evenesdal lenken i venstre kolonne

- scroll sør-øst så ser du flere ruter i området

evenesdal wikipedia

- følg de forskjellige lenkene så får du et litt bedre inntrykk

- sjurfjellet

- satertind

- storfjellet

- båtfjellet

m.m

noen bilder fra dalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor bør vi legge turen?

For den sørlige delen:

* Lettgått: Saltfjellet

* Fiskerikt: Børgefjell

* Lite besøkt: Lomsdal / Visten (nasjonalparken ble offisielt åpnet sist fredag)

* Ukjent: Fjellområdet vest for Røssvatnet

* Tinderikt: Svartisen-området

* Karakteristiske fjellprofiler: Helgelandskysten

Mange perler også nord for polarsirkelen, men der er jeg skammelig lite kjent ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maaaange fine plasser i Nordland så det er vanskelig å velge, jeg har mest erfaring rundt i Hamarøya (er ikke en øy =) har vert en god del på lille rekvann, syvende og sjettevann, mener det enda kan leies båter på disse vannene, er ogsånoen fine topper i omeng.

Engeløya er fantastisk hvis du liker gamle tyske ruiner og utrolig vakker natur, hær blir det da ingen ferskvannsørret da men absolutt et reisemål med stort utbytte.

Sulitjelma er fint men er jo så mange hytter der nå, har blitt reine hyttelandsbyen der oppe...men dær er noen bra fiskeplasser og der har du den berømte suliskongen man kan jogge opp på hvis toppturen søkes.

Beiarn og Saltfjellet er jo et av Lars Monsens paradis, har ikke fått utforsket dær enda men dær er noen skjulte skatter for dem som fortjener dem =) ikke at jeg ikke tror dere gjør det da hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en boka "Til fjells i Norland", siste opplag fra 2005. Den gir mange tips om vakre naturområder.

Det er også lurt å sjekke boka "Norges Nasjonalparker" opplag 2005.

Bilder fra Rago og Efjorden (Hamarøya ligger sør for Efjorden):

http://ryggsekk.net/turer/rago-20mai06/rago.htm

Skjomen er et nydelig område med både spisse fjell, fjord og bre.

Lett tilgang til fjellet pga åpne veier innover fjellet mot Sverige (veier laget ved kraftutbygginger). Se:

http://ryggsekk.net/turer/skjomen-8okt05/skjomen.htm

Hinnøya (Norland/Troms) har Møysalen nasjonalpark. Se:

http://ryggsekk.net/turer/moysalen-3aug08/moysalen-3aug08.htm

God tur!

-janhugos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips:

Lomsdal-Visten nasjonalpark. Ta båt inn til Lomsdalen og gå innover til Breivatna. Eventuelt med et forsøk etter sjøørreten i elva først. Jeg er ikke sikker på fisket i området annet enn at det er fisk her. Men etter min mening er Lomsdal-Visten noen av den vakreste natur man kan tenke seg. Her har du alle muligheter, sjøfiske, fiske etter sjø-ørret og fiske etter fjellørret. Det er også flere fine topper i området. Hvis dere er spreke til å gå kan Elgviddevannene være et alternativ - Her er fisken fåtallig men STOR.

Nord og sør for Kruttvatnet i Hattfjelldal.

Fine småvann med flott fisk.

Børgefjell.

Kjent for sitt gode fiske. Min anbefaling er ranserdalen i de østlige deler eller kjukkelen i de sentrale deler. masse fine elvestrekker og små vann som gir et variert og trivelig fiske.

Områdene sør for Hundålvatnet i Vefsn kommune.

Her kommer du inn i de nordlige deler av Lomsdal-Visten nasjonalpark. Flott fiske og flott natur. Flere fine toppturmuligheter. Best er det å gå fra Mosjøen (Tverrådalen), alternativet er hvis du har kano/kajakk, da kan man padle inn Hundålvatnet.

Holmvassdalen i Grane. Gå fra Sefrivatnet og vestover.

Flott natur og flott fisk. I de nordlige deler av dalføret finnes ett av de viktigste skogreservatene i Norge. Området har en rekke særdeles sjeldne arter. Er dere botanisk interessert så er dette stedet.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.