Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Elbrus har jeg hatt i tankene ganske lenge, men det blir liksom aldri tid.....

Bildene taler egentlig for seg selv. Et vanvittig utsyn over hele Kaukasus, en fjellverden og et paradis som dessverre er omgitt av kriger og elendighet.

Hvorfor skal det alltid være slik at de vakreste fjellkjeder her på jorden ligger i ufredelige områder. Jeg bare nevner: Kaukasus, Karakoram, Pamir, Hindukush, Kashmir, Tibet, Nepal osv.

Petter,

Nå har du 3 av seven summits. Hva er neste mål? McKinley?

Skrevet

Veldig artig å lese turreferatet. Jeg var på bomtur til Elbrus for 8-9 år siden. Jeg fikk mageproblemer den dagen det var fint vær og vi skulle ta toppen. :(

Du har mange fine bilder, men det er faktisk enda mektigere i virkeligheten. Jeg må heldigvis tilbake for å fullføre... :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Veldig morrsomt å lese rapporten og bildene fra Elbrus-turen deres. Det morrsomste var at vi også var på toppdag den 8. august. Jeg er sikker på at jeg hilste på dere når dere var på vei ned og vi på vei opp. 100 meter over sadelen. Kjente igjen en av dere med rød annorakk med skinn på hetta. Kun normenn som går med slikt. Vi var 7 i følge.

Jeg husker vagt at en av dere sa at det kun var kort igjen. Noe som er et veldig relativt begrep i de høydene.

Desverre var det skyer/tåke når vi kom opp. Men skitt, det viktigste var toppen. Men fint å se panoramebildene dine av utsikten.

Hilsen Terje

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Terje og takk for hilsen. Jeg husker dere, det saa ut

som en "guidet gruppe", hvem organiserte

turen? (Eller tar jeg feil, og dere var "bare2 en

gjeng med innbyrdes kjente? Hvitserk hadde

en gruppe oppover noen dager senere, saa dem

var (dere) ikke.. Dersom man er godt akklimatisert

saa er det "meget kort igjen" naar man kommer

opp den siste skraa-traversen (hvor vi moette

dere), du har selvsagt rett i at kort igjen blir

relativt dersom akklimatiseringen forhindrer at tur-tempo

er omtrent konstant. Jeg tror vi bare hadde 1-2 korte

puster fra dette punktet til toppen. Det var min 2. tur

paa toppen paa 4 dager, heldigvis var vaeret meget

bedre den 5/8. Det er ellers verdt aa merke seg at vi hadde

komplett blaa himmel og solskinn til det punktet der vi moette

dere (da vi gikk opp), paa 5 minutter var forholdene og sikten

totalt forandret, slike omskifter har kostet mange liv nettopp

paa Elbrus..

Fjellhilsen, Petter

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen

Jo vi var en guidet gjeng gjennom EcoExpedition. Et en manns foretak fra Stavanger. Kan anbefales for andre som ønsker guidet tur. Billigere enn f. eks. Hvitserk. Omtrent samme opplegg/aklimatisering. Vi var ihvertfall veldig fornøyd som ferske toppebestigere i slike høyder.

Ellers merket vi også godt væromslaget. Vi startet toppdagen fra 4100 og var ikke kommet lengere enn 5200 når tåka/skyene kom. Det gikk heldigvis bra ,men du har helt rett. Omslagene kommer veldig raskt og volsomt rundt Elbrus.

Ellers overrasket det meg hvor mange russere og andre som forsøkte seg på toppen. Da, i mine øyne, med dårlig utstyr, form og forutsetninger. Observerte mange med synlige symptomer på høydesyke. Rart det går så bra som det gjør når en har det i bakhodet.

Hilsen Terje

Skrevet
Hei igjen

Jo vi var en guidet gjeng gjennom EcoExpedition. Et en manns foretak fra Stavanger. Kan anbefales for andre som ønsker guidet tur. Billigere enn f. eks. Hvitserk. Omtrent samme opplegg/aklimatisering. Hilsen Terje

Har du litt flere detaljer kanskje? Pris og oplegg? Eller er det standardpriser som kan finnes på en site?

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er et standard opplegg som jeg ser at Eco Expeditions og Hvitserk gjennomfører. Hveldig likt opplegg. Begge har hjemmeside. Så du kan gå inn å sammenligne pris og opplevelse.

Terje

Skrevet

Jeg har reist med Hvitserk (Aconcagua). Jeg kan ikke anbefale det selskapet.

En gruppe fra Eco Expeditions reiste samtidig med oss. De virket svært fornøyde med sitt opplegg. Det var kjempestor forskjell på det tilbudet de hadde i forhold til oss. Likevel viste det seg at de hadde betalt over 10.000 kroner mindre for samme turen. Kan det tenkes at det har sammenheng med at Eco expeditions investerer mer i selve turen mens Hvitserk prioriterer imagebygging og markedsføring ?

Gruppen til Eco hadde mer og bedre mat, bedre muldyrtransport innover i fjellet flere guider og slik jeg ser det et vesentlig bedre opplegg for akklimatisering. I den første campen (Confluencia) som ligger i et ørkenlandskap hvor det ikke finnes skygge hadde de i likhet med de aller fleste andre ekspedisjonene satt opp et solseil. Det brød ikke Hvitserk seg med. Slike detaljer betyr MYE på en lang tur.

Da jeg på en høflig måte forsøkte å ta opp flere av disse forholdene med Hvitserk i ettertid ble jeg møtt med på en måte som ikke var særlig trivelig.

På mange topper i utlandet får man et langt bedre og mer profft opplegg ved å bestille de tjenestene man trenger lokalt. Selv i Afrika virker de lokale leverandørene skikkelige og ordentlige på alle vis. Serviceholdningene deres overgår det meste vi er vant til her på berget for å si det mildt. Andre jeg har snakket med ser ut til å ha de samme erfaringene angående lokale arrangører rundt omkrign i verden.

Neste gang jeg forsøker et stort fjell vil jeg organisere alt selv gjennom lokale firmaer. Alternativet blir et bra norsk et som f.eks Eco eller Eventyrreiser. Aldri mer Hvitserk for mitt vedkommende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.