Gå til innhold
  • Bli medlem

Svea 123


gjerris

Anbefalte innlegg

@Timmey78 : Vet ikke sikkert, men jeg tror nok at det begynner å ta slutt på lagre av repsett til den originale Svea 123. På den annen side mener jeg at det er mye fra 123R som kan brukes også på 123. Vil tro at det som jeg har oppfattet er mest vanlige å skifte - tanklokkpakning, sikkerhetsventil, dyse, veke - går på begge. Vil tro at spindelen ikke passer på begge, pga 123Rs tannhjul/skovler for å drive nåla. Vet ikke om om blypakning/pakkboks-deler passer begge steder - dette skal uansett holde leeeenge, men kan også vise seg å bli showstopperen om den må skiftes og ikke er å oppdrive.

 

Hvis du trenger deler, har jeg fått med meg at følgende foretak kan være nyttige å kontakte (utover søk på eBay):

 

Uniflame Supply AS, som visstnok er en dønn seriøs Optimus forhandler i Norge

 

The Base Camp (UK), som har tilgang til noen av de største reservedelslagrene for primuser og lamper

 

The Fettle Box (UK), som også har diverse reservedeler, og i tillegg selger pakninger av "Viton" som de mener er tilnærmet evigvarende

 

For råd og tips utover det du finner på dette flotte forumet, go freakin' nerd and visit spiritburner/Classic Camp Stoves ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den annen side mener jeg at det er mye fra 123R som kan brukes også på 123. Vil tro at det som jeg har oppfattet er mest vanlige å skifte - tanklokkpakning, sikkerhetsventil, dyse, veke - går på begge. 

Ikke stol helt på mine antakelser - det ser ut som de bør dobbelsjekkes, gitt. Da jeg tok en blikk på listen til The Base Camp for å bestlle meg et komplett tanklokk for å ha i reserve, la jeg merke til at det faktisk var forskjellige dyser tilgjengelig for 123 og 123R. Det betyr jo ikke at de ikke kan funger om hverandre, men jeg ville nok sjekket. (Visstnok har også tanklokket med sikkerhetsventil også vært gjenstand for utvikling i tiårenes løp - men jeg håper at det betyr at et komplett nytt lokk passer på ny, middelaldrende og gammel, mens det kan bli feil om man kjøper småkomponenter til lokket for å skifte ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Timmey78 : Vet ikke sikkert, men jeg tror nok at det begynner å ta slutt på lagre av repsett til den originale Svea 123. På den annen side mener jeg at det er mye fra 123R som kan brukes også på 123. Vil tro at det som jeg har oppfattet er mest vanlige å skifte - tanklokkpakning, sikkerhetsventil, dyse, veke - går på begge. Vil tro at spindelen ikke passer på begge, pga 123Rs tannhjul/skovler for å drive nåla. Vet ikke om om blypakning/pakkboks-deler passer begge steder - dette skal uansett holde leeeenge, men kan også vise seg å bli showstopperen om den må skiftes og ikke er å oppdrive.

 

Hvis du trenger deler, har jeg fått med meg at følgende foretak kan være nyttige å kontakte (utover søk på eBay):

 

Uniflame Supply AS, som visstnok er en dønn seriøs Optimus forhandler i Norge

 

The Base Camp (UK), som har tilgang til noen av de største reservedelslagrene for primuser og lamper

 

The Fettle Box (UK), som også har diverse reservedeler, og i tillegg selger pakninger av "Viton" som de mener er tilnærmet evigvarende

 

For råd og tips utover det du finner på dette flotte forumet, go freakin' nerd and visit spiritburner/Classic Camp Stoves  :wink:

Har sendt mail til Uniflame men ikke fått svar. Vente med å mase til jeg får testet brennern:) Takk for linker og forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje problem med å småkoke gryterett i Primus Eta-pot-kjele (altså kjele med varmeribber under) på Svea123r, og mindre effekt har eg ikkje bruk for, så den praktiske forskjellen mellom 123r og 123 kan ikkje vare av stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa min nyinnkjøpte dings 

BernieDawg Minicap with Legs

i helga å kan konkludere med at den fungerer. Meget behagelig støynivå og sveaen ble lettere å justere ned. Synes den krevde noe mere forvarming å brukte lengre tid på å bli skikkelig varm? 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens bråkebrennere kan tennes mens forvarmingsflammen fortsatt er i live, skal visstnok stillebrennere helst ikke tennes før forvarmingsflammen er slukket - tror dette har med fenomenet "underburning" å gjøre, og at stillebrennere er mer følsom for at forvarmingsflammen forbruker oksygenet i luften før den når opp til selve brenneren.

 

Hvis du vil sikre en bedre forvarming, er det et tips å legge/strengbinde/høytemplime glassfibertau/-remse el i forvarmingsskålen. Den suger opp bensin/sprit og gir noe lengre forvarming, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg er litt på gyngende grunn, men jeg mener at de første 123 ikke hadde sikkerhetsventil i lokket, men en loddet tapp på tanken. Disse lokkene passet ikke på de nyere.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra at det kom en haglbyge i Bergen i ettermiddag, er denne posten temmelig i utakt med årstiden - men den er inspirert av en nylig gjenopplivet tråd om vinterfyring.

 

Jeg har registrert at mange mener at Svea 123 ikke bør være valget når vintrene er her, og temperaturene synker. Årsakene er mange, blant andre:
a. vanskelig å få nok forvarme inn på forgasserrøret og inn på en kald tank til å få god og nok forbrenning
b. som gir lav varmeutvikling og fortsatt lavt tanktrykk
c. og som gjør feks snøsmelting etc til en langvarig seanse.
 
I utgangspunktet tror jeg at de som mener dette har gode poenger, og at det finnes bedre løsninger. Men hvordan få det beste ut av Svea vinterstid?
 
Forslag:
i) Øk forvarmingstiden ved å ha glassull/-tau/-remse i forvarmingsskålen - man kan da ha mer sprit/bensin der uten at det renner utover og gir farlige situasjoner
ii) Øk effektiviteten ved å bruke kjeler med varmeribber uten (eller lave) kjelestøtter når godt ventilert
iii) Øk tanktrykket ved bruk av spesiell pumpe/tanklokk (produseres ikke lenger)
iv) Øk tanktrykket ved å minimere varmetap ved å isolere under (og evt også rundt) tanken (dette er et innredigert punkt)
v) Øk tanktrykket ved å manipulere drivstoffet?
 
i), ii), iii) og iv) mener jeg er tested-and-true-løsninger. v) er hovedgrunnen til denne posten :-) - hva kan gjøres?
 
Jeg forutsetter at heptan er hovedingrediensen i renset bensin, og har kokepunkt rundt 98 °C. Etanol har kokepunkt rundt 78 °C. Aceton har kokepunkt rundt 56 °C. Alle kokepunkt ved 1 atm.
 
Kan man lage en "vinterbensin" for Svea ved å blande inn noen prosent av feks etanol eller aceton for å få bedre trykkoppbygging ved lavere temperaturer i tanken? Hvor homogen ("godt blandet") vil en slik blanding bli? Vil det faktisk gi bedre trykkoppbygging - og kanskje så mye at det fort blir en risiko? Andre forslag enn etanol og aceton?
 
Noen som har tanker/meninger om dette? Noen som har faglige (kjemi/termodynamikk) innspill? Noen som faktisk har prøvd det og har praktisk erfaring med hva som skjer? Alle belysende innspill velkomne her :-)
Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

i), ii) og iii) mener jeg er tested-and-true-løsninger. iv) er hovedgrunnen til denne posten :-) - hva kan gjøres?

 

 

Kjemi er ikke mitt bord, men hva med å føye til isolasjon fra underlaget til listen over ting man kan gjøre for vinterbruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du får nok futt i Svea'en selv på -40 om du bare lager en forrvarmingsveke av glassfiber og forrvarmer ordentlig med rødsprit. Er det riktig kaldt hjelper alltid pumpen ja. Varmeribber burde alltid være standard på kjeler til snøsmelting mener da jeg.

 

Svea'en har en effekt på ca 1400-1800W, noe som fungerer helt greit til snøsmelting men tar selvfølgelig lenger tid enn en 2600-3600W+ brenner. Dette og at jeg heller bruker Stillebrennere som går på parafin til teltturer på vinteren gjør at jeg heller går for noe annet enn Svea'en.

 

 

Skal du ha en minipumpe, så finner man den innimellom på Ebay. Er faktisk ikke sjelden jeg ser dem.

 

 

Hvis bensin ikke duger pga temperaturen så anbefaler jeg heller å droppe turen :P

 

 

 

 

Edit- denne posten ble skrevet med 1,5 i promille og Engelsk retteprogram så ta forbehold til det ^^

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en youtube video for en tid siden der en kar eksperimenterte med å legge en karbonfilt bit rett oppå brenneren. Dette var en spritbrenner dog. Resultat var litt kortere koketid *med* filten enn uten. Mulig forklaring var at kaldt vann i gryta kjølte ned brenneren litt, mens med karbonfilten ble brenneren isolert fra denne påvirkningen. Mulig det også handlet om at filten påvirket flammespredningen (varmefordelingen). Husker ikke. Om jeg finner tilbake til videoen skal jeg poste en link.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian123 : Høres fornuftig :-) enten vi nå snakker promiller eller prosenter :lol:

 

@zimwalker : Egentlig skal jo kaldt vann i gryta kjøle ned brenneren litt, fordi det er det samme som at brenneren leverer varme opp til gryta - og det er jo det vi ønsker :-) På Svea ønsker vi jo i tillegg at en liten andel av varmen går nedover, for å fordampe flytende bensin under dysen og for å gi trykk på tanken. All annen varmeflyt ønsker vi å minimere, tror jeg - og greier vi ikke det godt nok, kan det kanskje være noe i det der med å flytte litt varmeflyt fra å gå opp i kjelen til i stedet å gå nedover til fordamping og trykkoppbygging :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke en prime pad fra Primus? De har to typer med forskjellig diameter på hullet i midten, den til Omnifue/Omnilite har mindre diameter på hullet i midten enn diameter på stigerøret på Svea, men de har en til den gamle multifuel (tror det var til den) der er hullet større. Ved å klippe i en side inn til ringen og tre den på stigerøret burde den sitte fast likevel. Jeg kjøpte noen prime pads billig fra en restekorg på XXL til Omnifuel, akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte de andre også siden jeg har skaffet meg en Svea i mellomtiden.. Eneste jeg har merket at prime pads'ene smuldrer lett opp hvis man tar noe særlig på de etter de har vært brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke effekten som i hovedsak gjør Svea 123 lite attraktiv til vinterbruk, men tankvolumet. Det er på litt over 1dl. Til vanlig vinterbruk, og spesielt med 2 personer, må man altså fylle tanken opptil flere ganger per dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man lage en "vinterbensin" for Svea ved å blande inn noen prosent av feks etanol eller aceton for å få bedre trykkoppbygging ved lavere temperaturer i tanken? Hvor homogen ("godt blandet") vil en slik blanding bli? Vil det faktisk gi bedre trykkoppbygging - og kanskje så mye at det fort blir en risiko? Andre forslag enn etanol og aceton?

Bensin på pumpe vert tilsatt butan vintertid. Det er kanskje ikkje lurt å eksperimentere med heimeblandingar av slikt.

Erfaringa mi er at 123r fungerer heilt grei i kulda så lenge ein isolerer mot underlaget med til dømes ei korkplate. Men likevel er det nokre punkt som du ikkje har belyst, og som gjer at eg likevel ikkje synest 123r er eigna til anna enn dagsturar.

Snøsmelting krev ein stor kjel. I alle fall dersom ein ikkje har tenkt å etterfylle med snø kontinuerleg. 123r er for ustø til at det eignar seg til slik bruk. Tanken har også sine begrensingar. Det ikkje trygt å etterfylle tanken på ein varm brennar, i alle fall ikkje inne i teltet. Med snøsmelting, matlaging og fyring i telt, foretrekk eg brennar med større tank, slik at eg ikkje treng å etterfylle tanken i løpet av kvelden. Då er ikkje 123r rette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HakonJ og @afe : Jeg har ingen illusjoner om at Svea er en ideell brenner for vinterturer, og jeg har ingen problemer med å akseptere at tankstørrelsen også er et moment som kan tale mot Svea når den brukes i årstiden der man må regne med høyere drivstfforbruk. 

 

Men poenget med post #133 ovenfor var ikke bare å slå fast hva ulempene kunne være, men også å drodle litt rundt hvilke tiltak som kan gjøres for å redusere ulempene (uten å tro at Svea da ender opp som den perfekte vinterbrenner etterpå :-) )

 

Selve tankstørrelsen ser jeg ikke det er realistisk å gjøre noe med, sånn er det bare. Derimot er det allerede nevnt et tiltak ii) som kan øke effektiviteten, og følgelig senke drivstofforbruket - dog er nok ikke dette gunstig inne i et telt. Man kan også tenke seg at man kan eksperimenterer for å finne ut i hvilket pådragsområde Svea gir best brennstoffeffektivitet i form av overført varme pr enhet drivstoff. Økt drivstoffeffektivitet vil altså gi mindre hyppig behov for å etterfylle tanken. Neste tiltak kan være å se på hva du bruker når du etterfyller tanken - er det en 5 litersdunk og en kronglete trakt vil du ha potensial for å gjøre ting enklere og sikrere her også :-) Selv vil jeg ha en løsning der jeg slipper trakt, og har foreløpig brukt små 1dl-flasker med sprutetut - stikker tuten ned i stussen på Svea, vrir åpen sprutetuten og klemmer bensinen innpå. Er ikke helt trygge på flaskene (har dem i en egen ziplock-pose i sekken), og tror jeg vil gå over til Trangia-flasker etterhvert, det virker som tuten på dem heller ikke vil fordre trakt.

 

Bedre stødighet kan man jo bla få gjennom tiltak iv), dersom man bruker en korkplate som isolasjon (jeg bruker en rund med diameter 20 cm). Er ikke det tilstrekkelig, har i alle fall MSR en justerbar gasbokstripod som visstnok også skal passe til Svea (diameter under Svea ligger mellom diametrene på 100g og 230g bokser) - og for de nevenyttige er det helt sikkert mulig å lage seg en lett og funksjonell løsning som gjør noe tilsvarende.

 

Disse forslagene kan ha sine egne ulemper, og de vil uansett ikke gjøre Svea til den ideelle vinterbrenner - men kanskje litt mer brukbar, om nå Svea er den brenneren du faktisk har? :-)

 

Takk for tipset om butan, forresten - visste ikke det med innblanding i vanlig bensin vinterstid! Men med kokepunkt på ca -0,5°C deler jeg skepsisen til å eksperimentere med butan... :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre stødighet kan man jo bla få gjennom tiltak iv), dersom man bruker en korkplate som isolasjon (jeg bruker en rund med diameter 20 cm). Er ikke det tilstrekkelig, har i alle fall MSR en justerbar gasbokstripod som visstnok også skal passe til Svea (diameter under Svea ligger mellom diametrene på 100g og 230g bokser) - og for de nevenyttige er det helt sikkert mulig å lage seg en lett og funksjonell løsning som gjør noe tilsvarende.

 

 

Den fra MSR passer bra den, jf tidligere innlegg  http://www.fjellforum.no/topic/13654-svea-123/page-4#entry319227

 

Var en av disse videoen jeg så vedr. å bruke karbonfilt mellom brenner og gryte (her på spritbrenner):

 

https://www.youtube.com/watch?v=z5jWUNtszjg

 

https://www.youtube.com/watch?v=KVv-ZDRcQOE

 

Hiram Cook heter mannen og kanalen.

 

Edit:

hans nåværende kanal: https://www.youtube.com/user/MrHiramCook/videos

hans gamle kanal: https://www.youtube.com/user/hiramcook/videos

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolasjon mot underlaget er nok til å gjera 123r fullt brukbar i kulda. Avkjøling frå underlaget er spesielt effektiv dersom brennaren står på smeltande snø, så det må unngås.

Derimot er det allerede nevnt et tiltak ii) som kan øke effektiviteten, og følgelig senke drivstofforbruket - dog er nok ikke dette gunstig inne i et telt.

Det er sikkert allereie nevnt i tråden, men sjølv brukar eg ein Primus Eta-kjele (som diverre ikkje er i salg lenger, men Optimus har liknande kjel med varmeribber) som fast tilbehør til 123r. Det treng ikkje vera kaldt for at dette skal fungere ;) Kjelen min er akkurat stor nok til at 123r i ein plastboks passar nedi kjelen. Slik vert det eit kompakt, komplett, ryggsekkvenleg kjøkken. Denne pakkbarheita er nykkelen til at eg er så fornøgd med 123r.

Neste tiltak kan være å se på hva du bruker når du etterfyller tanken - er det en 5 litersdunk og en kronglete trakt vil du ha potensial for å gjøre ting enklere og sikrere her også :-) Selv vil jeg ha en løsning der jeg slipper trakt, og har foreløpig brukt små 1dl-flasker med sprutetut - stikker tuten ned i stussen på Svea, vrir åpen sprutetuten og klemmer bensinen innpå. Er ikke helt trygge på flaskene (har dem i en egen ziplock-pose i sekken), og tror jeg vil gå over til Trangia-flasker etterhvert, det virker som tuten på dem heller ikke vil fordre trakt.

Trangia sin sikkerheitskork er perfekt til å fylle på 123r og dei fleste andre klassiske primusane. Korken passar også på dei fleste aluminiumsbrennstofflaskene derso.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea i en Firemaple FMC-XK6, 1 liter kjele med varmeveksler. Ved å ta bort kjelestøttene blir avstanden til bunnen av kjelen den samme som for en vanlig kjele uten veksler og kjelestøttene montert.

Har du god tid er det enkelt å bestille kjelen fra dx.com eller aliexpress. Fikk min for under 200 når dollarkursen var litt hyggeligere. Har enda ikke funnet en lignende plastboks til den som @afe har. post-13618-0-94947300-1433011248_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Kristian123

Kom akkurat på at jeg hadde en tom av denne, ved å skjære av halsen går Svea nedi. Den er litt avrundet i bunnen så det blir litt avstand nederst og mangler nå lokk, det er en bakdel om det skulle lekke litt fra Svea'n, men den går nedi kjelen og vil forhindre at det blir riper:-)

post-13618-0-76016400-1433014258_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.