afe Skrevet 5. mai 2015 Skrevet 5. mai 2015 Det er godt mogleg at tanken fekk meir varme på forsøket med kjelen lågare. Og med høgare temperatur på tanken, vert trykket og effekten også høgare. I så fall er ikkje forskjellen i virkningsgrad så stor som antyda. Det vil i så fall kunne verifiserast med høgare forbruk. Mitt inntrykk er også at reklamen ikkje overvurderer effekten på Svea 123r. Forskjellen på Svea 123r og pumpeprimusar med oppgjeve effekt på 3kW er i alle fall langt frå så stor som forholdet mellom oppgjeve effekt. 1 Siter
a_aa Skrevet 5. mai 2015 Skrevet 5. mai 2015 @afe : Gode poenger! Skulle jeg ha gjentatt forsøket, ville jeg ha ha veid Svea umiddelbar før og etter at kjelen ble satt på/av. Da hadde man i tillegg kunne funnet nøyaktig drivstoffforbruk og med brennverdi for drivstoffet kunne man beregnet virkningsgrader ganske godt. Siter
afe Skrevet 6. mai 2015 Skrevet 6. mai 2015 Eg reknar også med at det sotar eindel når forbrenninga er så dårleg at det luktar eksos. Det er ikkje sikkert at du ser så mykje sot under kjelen, det er i så tilfelle inni varmeribbene at soten vil setje seg. Der er det heller ikkje lett å få vaska vekk soten, så varmeoverføringa kan bli dårlegare med åra. Om dette betyr noko får kvar enkelt vurdere. Siter
Philipp Skrevet 8. mai 2015 Skrevet 8. mai 2015 Jeg syntes også at kjelestøttene er for høye når man bruker kjele med varmeribber (bruker selv en Optimus ETA 1 l kjele på min 123 R). Har nå ombygget kjelestøttene så at de er a) lavere og lengre for å kunne holde ein vindskjerm av aluminium. Funker nå veldig bra og kombinasjonen av brenner-kjele-vindskjerm gjør 123R’en meget effektiv nå. Ingen sot eller eksoslukt heller. Dumt er bare at de originale kjelestøttene er 3,5 mm tykke og at det var vanskelig for meg å skaffe slik stål. Etterhvert fikk jeg tak i strikkenåler lagt av messingrør med 3,5 mm i ytre og 3 mm indre diameter og som gjør de nye kjeleholdere av 3 mm stål akkurat passende. Elsker denne deilige brenneren, nesten som min ombygget Primus 71 Hilsen, Philipp Her følger et lite termodynamisk appendiks til forrige post (sorry hvis noen begynner å gå lei )... Målte tappevannstemperaturen i dag, noe jeg glemte i går. Den var i dag 8°C, og for å være litt konservativ antar jeg at gårsdagens starttemperatur var 10°C - altså skulle de 650 gram vann varmes opp 90°C fra start til slutt i begge tilfeller. Vannets spesifikke varmekapasitet er 4,18 J/g°C. Da blir total energi tilført vannet ila oppvarmingen 244 530 J. Så kommer det interressante: Når den mengden energi overføres i løpet av 165 sek (uten kjelestøtter), betyr dette en gjennomsnittlig tilført effekt til vannet alene på 1482 W (W = J/s)! I tillegg produserer altså Svea også for energitap i form av varm eksos og strålingsvarme til omgivelsene - jeg gjetter at dette utgjør 17-18% og i så fall tyder det på at totaleffekten da fort kan være opp mot 1800 W Når samme mengde energi i stedet overføres i løpet av 235 sek (med kjelestøtter), er den gjennomsnittelige effekten som når fram til vannet 1040 W. Hvis vi fortsatt antar at Svea produserer opp mot 1800 W (og siden den i dette tilfellet har en mer fullstendig forbrenning, bør det være enda mer sannsynlig), forsvinner altsåanslagsvis 750 W i form av varm eksos og strålingsvarme til omgivelsene. Konklusjoner: * Sveas "reklame-effekt" på 1400 W er ikke en overdrivelse, snarere motsatt. * Bruk av kjelestøtter når man allerede har passende kjeleribber anslagsvis dobler varmetapet til omgivelsene, noe som langt fra oppveies av mer fullstendig forbrenning. * Bruk uten kjelestøtter bør kun gjøres utendørs, i motsatt fall er faren for eksos-/kullosforgiftning svært høy, og det kan altså ta liv. 1 Siter
+Walle Skrevet 8. mai 2015 Skrevet 8. mai 2015 Noen som har forslag til plastbeholder med lokk som svea'en passer inne, men som samtidig er såpass liten at det er ikke blir mye tomrom mellom svea'n og veggene på boksen. (Slik at den dermed kanskje går nedi en Optimus Terra Weekend kasserolle?) Dumt er bare at de originale kjelestøttene er 3,5 mm tykke og at det var vanskelig for meg å skaffe slik stål. Etterhvert fikk jeg tak i strikkenåler lagt av messingrør med 3,5 mm i ytre og 3 mm indre diameter og som gjør de nye kjeleholdere av 3 mm stål akkurat passende. Har du mulighet til å legge ut målene på kjelestøttene? Altså lengde fra 90 grader og ut til hver ende? Og gjerne også lengden fra enden til sporet for "låsingen" i den lengden som skal festes i kjelen. Er på jobb og har dermed ikke tilgang på brenneren, men jeg har tilgang til verksted Siter
a_aa Skrevet 8. mai 2015 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Jeg syntes også at kjelestøttene er for høye når man bruker kjele med varmeribber (bruker selv en Optimus ETA 1 l kjele på min 123 R). Har nå ombygget kjelestøttene så at de er a) lavere og lengre for å kunne holde ein vindskjerm av aluminium. Funker nå veldig bra og kombinasjonen av brenner-kjele-vindskjerm gjør 123R’en meget effektiv nå. Ingen sot eller eksoslukt heller. Tror at Primus (ikke Optimus, vel?) ETA-serien generelt er videre og lavere, i hvert fall i siste versjon. Det kan være en fordel mhp fullstendig forbrenning. "Ribbekransen" under Optimus Terra Weekend HE har en indre diameter på bare 6,8 cm - det betyr at flammer som stikker lenger enn 2 cm ut fra kanten på flammesprederen allerede er inn i ribbene og blir kraftig avkjølt i det varmen fraktes over til kjelen. (Edit: Forutsatt at kjelen settes rett på vindskjermen, altså.) Den tidlige avkjølingen gjør at forbrenningsreaksjonene stopper opp før alt er blitt til karbondioksid og vann. Med en videre kjele med større diameter på "ribbekransen", vil flere reaksjoner rekke å fullføres før temperaturen tas ned. På den annen side er vidde og høyde på Optimus Terra Weekend HE bortimot perfekt for å ha Svea'n inni Uten at jeg har prøvd, vil jeg også tro at forbrenningsgraden kan bli noe bedret ved å strupe litt ned og minske mengden bensingass som skal rekke å forbrenne før den bli avkjølt. Dumt er bare at de originale kjelestøttene er 3,5 mm tykke og at det var vanskelig for meg å skaffe slik stål. Etterhvert fikk jeg tak i strikkenåler lagt av messingrør med 3,5 mm i ytre og 3 mm indre diameter og som gjør de nye kjeleholdere av 3 mm stål akkurat passende. Et utgangspunkt for en titanmodifikasjon, kanskje? Elsker denne deilige brenneren, nesten som min ombygget Primus 71 Hadde tre gassbrennere før jeg kjøpte Svea. Nå blir de knapt brukt... Endret 8. mai 2015 av a_aa Siter
afe Skrevet 8. mai 2015 Skrevet 8. mai 2015 Min ETA-kjele (tidlegare versjon på 1l) er akkurat så trang innanfor ribbene at det ikkje går å få kjelestøttene på innsida. Boksen eg brukar, har vore brukt til medisin på 1990-talet. Boksen min passar så akkurat nedi Primus-kjelen, at eg ikkje er sikker på om han passar i Optimus-kjelen. Primus-kjelen er laga for å kunne bruka presskannepresse nedi, derfor har kjelen heilt loddrette sider. Kjelen er same kjele som vert solgt som Litech-kjele utan varmeribber. Men eg har også ein eldre Litech-kjele med tilsynelatande same form og storleik, og boksen passar ikkje nedi denne. Eg hadde bare 2 gassbrennarar før eg kjøpte Svea 123r, og eg har ikkje tent nokon av dei etterpå. Den eine av desse gassbrennarane fulgte med ETA-kjelen eg brukar, så den delen av settet er fortsatt i bruk Og på grunn av pakkbarheita til Svea 123r i kombinasjonen med den gamle medisinboksen og ETA-kjelen, kan heller ikkje Radius 42 yte konkurranse. 1 Siter
a_aa Skrevet 10. mai 2015 Skrevet 10. mai 2015 Grunnen til at jeg har fyrt gassbrenner i det siste, kom jeg på nå, var at jeg tok fly i påskeferien. Da valgte jeg å ta med en gassbrenner og en panne, og så kjøpte jeg en gassboks når jeg kom fram. Det er jo temmelig strenge regler for å ha brannfarlig væske i flybagasje, og jeg feiget ut Hvordan løser dere dette? Her blir jo en av fordelene med Svea - tank og brenner i èn enhet - mer en ulempe... Siter
Kristian123 Skrevet 12. mai 2015 Skrevet 12. mai 2015 Grunnen til at jeg har fyrt gassbrenner i det siste, kom jeg på nå, var at jeg tok fly i påskeferien. Da valgte jeg å ta med en gassbrenner og en panne, og så kjøpte jeg en gassboks når jeg kom fram. Det er jo temmelig strenge regler for å ha brannfarlig væske i flybagasje, og jeg feiget ut Hvordan løser dere dette? Her blir jo en av fordelene med Svea - tank og brenner i èn enhet - mer en ulempe... Hva med å tømme 123R'n og passe på at den er tørr nok til at det ikke lukter bensin av tanken? Har ikke prøvd primus på flyet selv, men har sett flyansatte bare lukte på tanken om det er bensin i den. Siter
a_aa Skrevet 12. mai 2015 Skrevet 12. mai 2015 @Kristian123 : Litt pessimistisk Det er jo en bomullsveke gjennomtrukket med bensin som må tørke først i så fall. En pussig ting jeg nå kom til å tenke på, er at da jeg fikk Svea'n i posten, så var det jo rester av en væske på tanken, som til og med piplet opp igjennom dysen da tanken ble varm i hendene mine og jeg fiklet med nøkkelen. Sjekket ikke om den var brennbar, men om det ikke var bensin, må det i hvertfall være en væske som blander seg godt med bensin - hvis ikke hadde jeg ikke fått fyr på sakene Og om det faktisk var bensin eller noe tilsvarende brennbart, ja hva da? Posten har jo også strenge regler for brannfarlige væsker i forsendelser. Hmm... 1 Siter
psychodaddog Skrevet 12. mai 2015 Skrevet 12. mai 2015 Opplevde akkurat det samme når jeg fikk min. Satt i sofaen å fikla med svea'en, det kom væske ut? Siter
a_aa Skrevet 12. mai 2015 Skrevet 12. mai 2015 Jepp. Kan jo ha vært en ufarlig bensinkompatibel transportvæske av noe slag, men fåglarna vet Siter
afe Skrevet 13. mai 2015 Skrevet 13. mai 2015 @Kristian123 : Litt pessimistisk Det er jo en bomullsveke gjennomtrukket med bensin som må tørke først i så fall. Bensin er lettflyktig, så litt tid i sola, med tanklokket av, gjer mykje. Litt luftbytte i tanken i form av nokre raske pust med ei sykkelpumpe hjelper i denne prosessen. Når ein reiser på tur og kan planlegge i god tid, er dette enkelt å få til. Det er sjølvsagt vansklegare når ein skal heimatt og har bare nokre timar frå turen er avslutta til ein skal på flyet. Siter
Ola Nordmann Skrevet 13. mai 2015 Skrevet 13. mai 2015 Etter mye lesing om primuser på dette forumet har jeg også kjøpt meg en Svea 123R. For en nydelig liten sak! Gleder meg til å prøve den. Holder nå på å fylle den nå for å "trutne" veken. Ser at bruksanvisningen sier at man maks må fylle den opp 2/3 (eller 1.2 dl). Det jeg lurer på er hvordan ser/vet man når man har fylt dette? Tar med det på gefylen eller er det noen andre måter (f.eks. at bensin skal nå randen av tuten når den tippes i 45 graders helling eller lignende)? Og hva er risikoen ved å fylle for mye? Brann/eksplosjon, eller vil den bare ikke virke pga for lite volum å bygge opp trykk i gassen? Har jo lyst å være på den trygge siden, men det er jo litt dumt om jeg bare fyller den halvfull da brennetiden reduseres med 25%. 1 Siter
Omnilite Skrevet 13. mai 2015 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har omsider prøvefyrt min nye 123r for første gang i ettermiddag. Brukte Primus Powerfuel på den, to raske oppkok av vann i den medfølgende alu-kjelen viste ikke spor av sot på under kjelen:-) Har noen spørsmål til drevne 123 eiere: 1) Er det normalt med en anelse "propellfly" lyd i den? 2) Det står i instruksjonsarket hva man skal gjøre for å tenne den, og hva man ikke skal gjøre, men ikke noe om hva som bør gjøres etter bruk. Bør f.eks lufteskruen eller tanken åpnes for å slippe ut trykket i tanken? 3) Ved å regulere på ventilen fikk jeg redusert effekten til noe som jeg opplevde som ett nivå lavere enn fullt, er den egentlig beregnet for alltid brenne på max (ikke simmre)? Siter
Gjest Björn Skrevet 13. mai 2015 Skrevet 13. mai 2015 Grunnen til at jeg har fyrt gassbrenner i det siste, kom jeg på nå, var at jeg tok fly i påskeferien. Da valgte jeg å ta med en gassbrenner og en panne, og så kjøpte jeg en gassboks når jeg kom fram. Det er jo temmelig strenge regler for å ha brannfarlig væske i flybagasje, og jeg feiget ut Hvordan løser dere dette? Her blir jo en av fordelene med Svea - tank og brenner i èn enhet - mer en ulempe... Här kan du/ni läsa om vad som gäller för flygresor. Observera vad som står längst ned om tändstickor och tändare!!! https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Camping-sport--och-friluftsprodukter/ När det gäller svea så finns det en risk om man stöter på personal som tar sitt säkerhetsjobb på stort allvar, som öppnar köket och säger att det luktar bensin. För att då neka dig att ta det med dig. Siter
a_aa Skrevet 13. mai 2015 Skrevet 13. mai 2015 @Ola Nordmann : Jeg fyller til bensinen akkurat når opp til bunnen av påfyllingsstussen når tanken står horisontalt, det funker fint @Omnilite : 1) Lyden skal minne deg på en av historiens beste fimer, lyden av Bell-helikoptrene i begynnelsen av "Apocalypse now!" 2) Ingen lufting like etter slukking. Istedet kan du lufte før du tenner på nytt for eventuelt å fjerne undertrykk etter nedkjølingen (hvis du gidder). 3) Neida, det skal gå an å "simre" med den, men det er bare ca 5-10° vridning fra null til full, her snakker vi finjustering Og som du sikkert så, etter at du passerer 90° fra null går det nedover igjen, siden rensenålen da er på vei oppover i dysehullet og sperrer for bensindampen. @Björn : Jepp, det var akkurat tanken på den overivrige som fikk meg til å gå for gassbrenner istedet... @afe : Tviler på at jeg tar sjansen, uten bruken av en vannpumpetang Får da tatt ut veken og tørket den for seg selv. Og kanskje litt etterberberingsvann på tanken til slutt for å berolige den overivrige - forslag til dufter? Siter
HakonJ Skrevet 13. mai 2015 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har omsider prøvefyrt min nye 123r for første gang i ettermiddag. Brukte Primus Powerfuel på den, to raske oppkok av vann i den medfølgende alu-kjelen viste ikke spor av sot på under kjelen:-) Har noen spørsmål til drevne 123 eiere: 1) Er det normalt med en anelse "propellfly" lyd i den? 2) Det står i instruksjonsarket hva man skal gjøre for å tenne den, og hva man ikke skal gjøre, men ikke noe om hva som bør gjøres etter bruk. Bør f.eks lufteskruen eller tanken åpnes for å slippe ut trykket i tanken? 3) Ved å regulere på ventilen fikk jeg redusert effekten til noe som jeg opplevde som ett nivå lavere enn fullt, er den egentlig beregnet for alltid brenne på max (ikke simmre)? 1. Propellflylyden er varemerket til 123'en 2. Du trenger ikke gjøre noe som helst. Når brenneren er avkjølt vil du uansett ende opp med undertrykk i tanken. Bare husk å utligne trykket før bruk. 3. Den skal være utmerket å simre med, men det er litt treghet i systemet, så du ser ikke effekten av justeringen før etter et par sekunder. Prøv deg forsiktig frem, skru ned litt og litt. På min kan jeg ha suppegryta stående på uten at det koker. 1 Siter
Hege P. Skrevet 13. mai 2015 Skrevet 13. mai 2015 Å simre går helt fint, men etter som tanken blir varm og bensinen minker virker det som trykket øker. Når tanken er nesten tom virker primusen veldig hissig, og jeg må skru ned mer og mer. Opplever det samme på min Optimus 8R, som egentlig er samme primus, men bygget som en optimus 111. 2 Siter
Timmey78 Skrevet 13. mai 2015 Skrevet 13. mai 2015 Bestilte en slik gammeltype 123 på Ebay i dag:) Blir spennende å se. Finnes det noen repsett til de gamle fortsatt? Siter
a_aa Skrevet 13. mai 2015 Skrevet 13. mai 2015 @Timmey78 : Mener du av den typen uten innebygd rensenål (uten "R" til slutt i betegnelsen), eller? (Edit: På den modellen, som vel ble avløst av 123R på sytti-tallet en gang, står nøkkel/spindel litt på skrå fra horisontalplanet.) Siter
dsk Skrevet 14. mai 2015 Skrevet 14. mai 2015 Jeg liker innebygget rensenål, men alt har sin pris. 123 uten R er lettere å regulere på svak varme. dsk Siter
HakonJ Skrevet 14. mai 2015 Skrevet 14. mai 2015 Jeg liker innebygget rensenål, men alt har sin pris. 123 uten R er lettere å regulere på svak varme. dsk Har hørt det samme, men hva er egentlig grunnen til dette? Dess lavere du stiller effekten, dess lengre unna dysa havner nåla, så nålas påvirkning bør vel bli mindre når du justerer ned effekten? Har også hørt at det hjelper å ta ut nåla og sette inn på nytt slik at den står lavere i brenneren. Er ganske fort gjort, så det er kanskje verdt et forsøk om man sliter med effektjusteringen. Siter
a_aa Skrevet 14. mai 2015 Skrevet 14. mai 2015 @HakonJ : Jeg tror bare det indirekte har noen med nålen å gjøre, derimot tror jeg det har mer direkte med skråstillingen å gjøre (og det er mulig nålmekanismen var årsaken til at de gikk vekk fra den vinklingen). Øverst i siden på stigerøret opp fra tanken (med en veke inni) er et hull som stenges og åpnes ved at en stang med avrundet ende føres fram og tilbake slik at den lukker mot kantene av hullet - eller ikke. Dersom hullet og stangen ikke er 90° på stigerøret, tilsier geometrien at stangen må føres lenger for å rekke fram til hele hullkanten når det skal stenges. Det betyr at nøkkelen må vris mer for å gå fra halvstengt til stengt når opplegget er skråstilt - og da er det altså også enklere å regulere på lav effekt. Håper det ga mening Siter
Timmey78 Skrevet 15. mai 2015 Skrevet 15. mai 2015 @Timmey78 : Mener du av den typen uten innebygd rensenål (uten "R" til slutt i betegnelsen), eller? (Edit: På den modellen, som vel ble avløst av 123R på sytti-tallet en gang, står nøkkel/spindel litt på skrå fra horisontalplanet.) Den men skrå regulering ja. Ville ha en rett gammel en;) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.