Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnere


Anbefalte innlegg

Hei hei... Mulig det skulle vært postet et annet sted, men men.

Vi er 3 gutter med forholdsvis god erfaring fra friluftsliv og god fysisk form, men ingen fra toppturer.

I sommer planlegger vi en tur opp på Norges tak da vi har hørt dette er en grei og lett tur

for newbies. Vi har aldri klatret og den ene av oss har høydeskrekk. Hvor anbefaler dere å starte turen fra?

Vi skal ikke ha med noen guider, da vi alltid har klart oss alene og ikke vil la klokka bestemme, vi har også tenkt å overnatte der oppe.

Er det noen plasser det er forholdsvis greit å slå opp telt i umiddelbar nærhet av piggen?

Breer er vi heller ikke veldig kjente med så det er kanskje Spiterstølen som bør være utgangspunkt for turen.

Vet ikke hvor mange dager vi skal tilbringe der oppe, men hadde vært moro å fått med seg en topp eller to til over 2000 meter og min drøm er jo å komme meg opp Storen etterhvert, men det får en ta en annen gang, må jo kurses litt i klatring og sikring da.

Fin fint om noen erfarne fjellrever kunne kommet med noen bemerkninger vedrørende vår lille sommerplan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på, dette klarer dere fint.

Skulle gjerne anbefalt teltplass på Spiterstulen, men det gjør jeg ikke pga hva jeg syns om folka som driver der, har ingenting med underlaget å gjøre..

Det er jo dette stedet som er naturlig å gå opp så sant dere ikke vil på bre. Er dere i normal form skal dere ikke bekymre dere for å komme til topps!

Styggehøe og Spiterhøe er to andre topper dere kan vurdere fra samme teltplass, fine topper. Styggehøe kan kanskje se litt skummel ut, men det løser seg oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har breerfaing vil jeg anbefale å gå fra Spiterstulen, ja. Som Mayhassen sier bør ikke det by på problemer hvis dere er i normalt bra form.

Angående å telte i nærheten av toppen, så er det mulig å finne en ok plass mellom steinene i nærheten. Har ikke gjort det selv, men har sett noen turrapporter der andre har gjort det. Bare vær klar over at dere ikke får veldig mye plass for dere selv oppå der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville teltet litt nedenfor toppen, litt til venstre for bildet her:

http://www.arcticpeak.com/images/Galdhoepiggen2006/Galdhoepiggen.jpg

Eventuelt slått opp teltet på en av de breene som vises på bildet dersom dere finner et noen lunde flatt sted. Da slipper dere å sove på stein.

Selv la jeg meg til mellom noen store steiner på toppen, det er helt stille og rolig der helt til første taulag fra Juvvasshytta kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, nå begynner det å ligne på noe. Den ene av oss er vant til å bære mye da han jobber med slikt til daglig, men har sagt han ikke skal ha med noen HK416 opp på piggen. Sove på stein er ikke noe problem for oss, da vi sover hvor som helst bare det er i noenlunne liggende stilling.

Når det kommer til bekledning antar jeg det fungerer med det samme som en bruker når en sover ute i guds frie eller, og skotøy er viktig. Så noen nye fjellsko er ikke noe en har tenkt på såfremt det fungerer med forsvarets M77 sko. Gnagende sår er noe en ikke setter på ønskelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til bekledning antar jeg det fungerer med det samme som en bruker når en sover ute i guds frie eller, og skotøy er viktig. Så noen nye fjellsko er ikke noe en har tenkt på såfremt det fungerer med forsvarets M77 sko. Gnagende sår er noe en ikke setter på ønskelisten.

Gode klær er viktig. Særlig dersom dere skal ligge høyt. Vind og vanntett samt noen varme er viktig. Selv foretrekker jeg en god ullgenser, men det er selvsagt individuelt. Men regner med at dere har vært ute en vinternatt før :) . Husk at været så høyt er mer utsatt enn i lavlandet og snø kan forekomme omtrent hele året over 1500 meter. Pakklister er veldig individuelle, men det flere forslag på bl.a DNT sine hjemmesider som kan danne utgangspunkt for hva dere bør ha med.

Forsvarets M77 fungere greit til Piggen, men vil anbefale at dere om dere skal tinderangle fremover skaffer dere noen skikkelige toppturstøvler/Fjellstøvler. Det er en investering, men kjøper dere en god støvel og tar godt vare på dem, har dere skotøy i minst 10 år ved "normal bruk". (husk de kan brukes i skogen også :D ) M77 har en litt for tynn såle til at det er behagelig i virkelig ur, noe det er nok av i Jotunheimen. Videre er den ikke så stiv i ankelen som ønskelig for denne typen aktivitet. Sålen på M77 er også så myk at den er uegnet for brevandring da stegjern vil kunne ødelegge støvelen. Skal det klatres/klyves er også en stivere støvel å anbefale. Støvler må selvsagt gås inn, men er helt enig i at gnagsår ikke er på noens ønskeliste :oops:

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.