Gå til innhold
  • Bli medlem

Båtene på Gjende og Bygdin


Peder K.

Anbefalte innlegg

Tenkte å gå Store Knutsholstind på en dagstur. Båt fra Gjendesheim til Gjendebu om morgenen og retur på ettermiddagen fra Gjendebu til Gjendesheim. Burde være mulig å rekke det, men hvorfor slutter båtene å gå i 16-17 tiden? Er det for å sikre gjester på hyttene? Det er da mange som ikke er "ferdig gått" innen kl 16-17? Skulle tro at det er marked for avganger betydelig senere på kvelden? Litt dumt at jeg må "stresse" ned for å rekke ned til båten... Hvis det først skal være båter der kunne de jo holdt på litt lenger da.

Hrmpf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg i det, Peder. Det er sikkert et marked for kveldsbåt til/fra Memurubu, men kanskje ikke Gjendebu? Uansett kunne jo denne siste båten vært utsatt et par timer. Det er vel kun et fåtall som er "ferdiggått" klokken 17, som i så fall måtte sittet og ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gå Store Knutsholstind på en dagstur. Båt fra Gjendesheim til Gjendebu om morgenen og retur på ettermiddagen fra Gjendebu til Gjendesheim. Burde være mulig å rekke det, men hvorfor slutter båtene å gå i 16-17 tiden? Er det for å sikre gjester på hyttene? Det er da mange som ikke er "ferdig gått" innen kl 16-17? Skulle tro at det er marked for avganger betydelig senere på kvelden? Litt dumt at jeg må "stresse" ned for å rekke ned til båten... Hvis det først skal være båter der kunne de jo holdt på litt lenger da.

Hrmpf :)

Hvorfor går du ikke tilbake via Leirungsdalen til Gjendesheim. Det er ikke så forferdelig langt fra Svartdalen. Dessuten slipper du stresset med å rekke båten tilbake......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spreking du Lyngve! :)

Det er jo et tillegg på ca 15 km da eller 5-6 timer gåtid. Men, joda - det er jo fullt mulig. Poenget mitt er imidlertid at når først båtene er der og forurenser, så kan de jo forurense så mye og lenge at det passer inn i mine planer også! :) Dessuten trasket jeg gjennom Leirungsdalen tidligere i sommer og det var liksom ikke det som stod høyest på ønskelista akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spreking du Lyngve! :)

Det er jo et tillegg på ca 15 km da eller 5-6 timer gåtid. Men, joda - det er jo fullt mulig. Poenget mitt er imidlertid at når først båtene er der og forurenser, så kan de jo forurense så mye og lenge at det passer inn i mine planer også! :) Dessuten trasket jeg gjennom Leirungsdalen tidligere i sommer og det var liksom ikke det som stod høyest på ønskelista akkurat nå.

Normalgange i enkelt terreng er 4-5 km/t, dvs. burde det gå på 3-4 timer. Så jeg tror faktisk at man ankommer Gjendesheim på ca samme tidspunkt ved begge alternativ. Jeg ville mye heller foretrukket 3 timer i eventyrdalen Leirungsdalen fremfor å stå som sild i tønne på Gjende-båten :(

Dessuten hater jeg rutetider og timeplaner, som styrer det meste av hverdagslivet ellers....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var så mye støy her på fjellforum i fjor om en skarve kjetting for å sikre folk som går Besseggen helt i utkanten av Jotunheimen nasjonalpark stiller jeg spørsmålet om det i det hele tatt bør være båttrafikk på Gjende.

Båten går midt inn i nasjonalparken, og lager en masse støy, forurensning, søppel og unødvendig mye menneskelig trafikk.

Er det noen som sier nei til kjetting og ja til mer båttrafikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål Erling. Erfaringene er vel at en kjetting blir irreversibel når den først er der. Båttrafikk kan jo viskes ut når som helst, selv om det selvfølgelig ikke skjer. Det blir jo heller bare mer og mer og mer.

Det er morsomt å sitte på bryggen dypt inne i nasjonalparken og se barnevogner, trillekofferter, tennissko hoppe av båten.

Sist vi var der var gutten på Gjendeboden i full gang med å kjøre en liten traktor hit og dit, stadig vekk, laget masse støy gjorde han. Toppen var da han mandag morgen kom kjørende med 3 dokke-jenter, som stakkar "små", hadde noen tunge sekker. Med høye stønn fikk de så vidt på se sekkene ved traktorhengeren, så de kunne gå de 12 meterne bort til fergekøen. Stakkars bevegelseshemmede vesner. De var vel kanskje rundt 18 år. Med 40 er de vel åreforkalkede og uføretrygdede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalgange i enkelt terreng er 4-5 km/t, dvs. burde det gå på 3-4 timer. Så jeg tror faktisk at man ankommer Gjendesheim på ca samme tidspunkt ved begge alternativ. Jeg ville mye heller foretrukket 3 timer i eventyrdalen Leirungsdalen fremfor å stå som sild i tønne på Gjende-båten :(

Dessuten hater jeg rutetider og timeplaner, som styrer det meste av hverdagslivet ellers....

Tidvis fungerer dette forumet meget bra til både inspirasjon og nytte. Du har et godt poeng Lyngve! Kanskje jeg skal gjøre nettopp som du sier; å gå hjem igjen via Svartdalen og Leirungsdalen. Med dagstursekk så burde det gå relativt raskt.

I begynnelsen av Juli var det mye snø i de høyeste delene (v/ Leirungstjønnin) av Leirungsdalen. Denne snøen er vel borte nå?

Sist, men ikke minst: jeg står fast ved det at hvis det først skal være båter som surrer og går på disse vannene, så kan de holde på lenge nok til at vi kan ta båten hjem igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hmmmm... Noe av grunnen er vel at båten skal kunne korrespondere med bussen til Oslo fra Gjendesheim slik at turgåere ikke behøver legge inn en ekstra overnatting på Gjendesheim før de kan ta buss hjem.

Det snakkes mye om båten skal få gå på Gjende i forhold til forurensning, tilrettelegging etc, men det er uansett flott at det legges opp til korrespondanse med buss som jo er hakket mer miljøvennlig i forhold til alternativet: fler biler. Tipper fler hadde valgt bil fremfor buss dersom de hadde måttet betale for et ekstra døgn på Gjendesheim som følge av at båt og buss ikke korresponderer.

Det har vært mye diskusjoner rundt bruk av båt på Gjende. Dette har resultert i innskrenkninger i ruter og strengere regler rundt når de kan kjøre. Tidligere ble båten liggende ca 2 timer på Gjendebu så turister kunne ta båten inn, spise lunsj og så returnere til Gjendesheim samme dag. Dette ble det en slutt på for noen år siden. Personlig er jeg enig med den beslutningen da det opplegget var mer beregnet på turister som kjørte over valdresflya og ville se norsk fjellheim, men som ikke gikk i fjellet. Den type turisme harmoniserer dårlig med loven som sier en ikke kan rettelegge i nasjonalpark.

Skal innrømme at jeg kanskje er noe subjektiv da jeg har hytte på Gjendebu og bruker båten flere ganger i sesongen. :( Er veldig glad i å gå i fjellet, men innrømmer at det ikke alltid er like fristende med 2 dagsturer og en overnatting for å nå hytta, evt dagstur fra Torfinnsbu. I tillegg har jeg nytt lange somre på Gjendebu fra jeg var 1 år gammel, noe som kanskje ikke ville latt seg gjøre dersom mine foreldre/ besteforeldre skulle bære meg og mat for flere uker over Besseggen og Memrutungene eller fra Torfinnsbu :D

Dette ble noget lenger enn man hadde tenkt seg, men jeg håper det ga litt svar på Gjendebåtenes litt ugunstige tider for turgåere som ikke er "ferdig gått" til kl 16:00 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kerri!

Nu må jeg säga at jeg blev sjalu, tenk at ha ei hytte mitt inne i Jotunheimen! Det vore noe at fortelle for vennerne det!

Hvordan er det, voxer det opp nye hytter der inne, eller er det stopp for nye hytter nå? Hvordan er det runt Eidsbugarden med nye hytter? :wink:

Jeg vil minnes at da jeg åkte med bus senast i Jotunheimen (-99), så var det mye nye hytter på gang sör om Tyin. Är det ännu "värre" der nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det bygges hytter både på Eidsbugarden og Tyinholmen... Er nok litt verre ja..

Det kan vel ikke uten videre bygges på Gjendebu siden dette er i nasjonalparken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt fantastisk!

Kan ikke finnes bedre sted å ha hytte... Å vokse opp med lange sommeropphold (og noen påskeopphold) midt i Jotunheimen kan ikke beskrives! Alle her kjenner vel følelsen som kommer snikende når man står omgitt av fjell og fantastisk natur, og har uendelige topper foran seg, bedre følelse finnes ikke! Litt praktisk er det også å "vokse opp" på fjellet siden fjellvettet omtrent kommer av seg selv :wink:

Det bygges ikke mye i Jotunheimen nei, hytta har stått siden tidenes morgen... Det finnes en annen privathytte på Gjendebu som var eid av Marie - tidligere bestyrer på Gjendebu. Den har vel også stått siden vegetasjonen var mer beskjeden!

Det ble bygget en hytte der for et par år siden som brukes av fjelloppsynet (antar de omgikk noen regler for å få satt opp hytta...) Ellers er det ikke lov til å sette opp så mye som en benk en gang :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tom, Espen:

Dere tok meg der, poenget var vel å si at jeg er litt subjektiv i forhold til Gjendebåten da jeg er opptil flere turer med den hvert år...

Sant at man kan gå både herfra og derfra, vi har nok blitt litt bortskjemt med den båten! Skal innrømme at det er behagelig å kunne frakte mat og div bagasje for flere uker med båt enn til fots. Hadde ikke båten vært der ville nok oppholdene blitt langt kortere!

Det er klart man som selverklært fjellfolk burde tatt bena fatt, men til helgen blir det nok båt igjen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.