Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 dager? Sorry, ungkarer rømmer nok til et nytt hi etter maks 3 dager........ :D

OT: Det sa du ikke. Du snakket om en sprek, norsk tinderangler, ikke nødvendigvis en ungkar 8):!: ... (det ene utelukker ikke det andre, vet du :D). Ok, spøk til side. Det blir nok ingen ungkar på meg, nei :evil:! Men teltnetter blir det, og Kili :).

Annonse
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skrevet

Jupp, opp kommer dere nok rimelig sikkert. Bare å lytte til kroppen det, men lèt ikke etter mulige plager.

Amboseli er jo strategisk mtp safari. Vært der flere ganger, og alltid fått med meg ALT av dyreliv.

Et nesehorn som pisser som en brutal brannslange og en skillpadde som pu.... ei skilllpadde er foreløpig høydaren :D

Gled deg til turen :D

Skrevet

Jeg gleder meg helt vanvittig. Og det var godt å høre, det du sa om Amboseli. Det har jeg nemlig hørt andre steder og. Bare at ingen ferdige opplegg inkluderer den parken (overnatting i krateret på Kili heller ikke, for den saks skyld), og knapt noen som gjør Kili drar dit. Skjønner egentlig ikke det, for det må jo være optimalt å kombinere (ikke bare beliggenhetsmessig). Dessuten ser Kilimanjaro ingen steder flottere ut enn fra Amboseli. Så den som er litt opptatt av estetikk i tillegg, må jo bare dit :D .

Vi flyr til Nairobi (med KLM), blir hentet av lodgen i Amboseli på flyplassen, tilbringer to netter der og så blir vi kjørt til Namanga, hvor vi hopper på shuttelen til Moshi. Så blir det Kili, 8 dager via Lemosho og med kraternatt (tur til Ash pit'en), og på slutten av turen er det tre dager i Serengeti (Ndutu)/Ngrongoro, med returfly fra Kilimanjaro Intl. Det burde bli passe bra, det :D!

Skrevet

Ja Julia, å se Killi fra Amboseliområdet er estetisk flott. HØYT og SVÆRT, fryktelig SVÆRT :D

Min første tur, tiden jeg fortsatt levde som lyngsubber, i Amboseli så jeg storheten av Kilimanjaro!

Ble flere turer dit før jeg fikk smaken på topper, okt 86.

Jobb og miljø har utsatt ytterligere progresjon desverre, men nå er både en klin gærn turkompis og guts på plass...

Er takknemlig for det.

Gled dere viilt til turen

:D

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Du kan helt sikkert se frem til en fantastisk tur. Selv valgte jeg en tur på Mount kenya ( http://gunnarkjarstad-naturfoto.blogspot.com/2009/09/mt-kenya-toppen-er-nadd.html ). Turer i Afrika er en fantastisk opplevelse. Noen tips fra min side er:

- Vær kresen i rutevalget, velg den flotteste ruta, etter hva jeg hører faller ikke Coca Cola ruta inn i denne kategorien.

- Prioriter mange dager i fjellet, da får du akklimatisert deg på en god måte, turen blir dermed lystbetont.

- Drikk mye vann. Vann bidrar til bedre pH balanse i kroppen og dermed økt velvære (inkl mindre risiko for høydesyke).

- Med mange akklimatiseringsdager er det liten fare for høydesyke, men du kan jo ta med deg en pakke med Diamox dersom du ønsker å være på den sikre side.

- Du kan ikke trene deg til å tåle høyden, det er likevell en fordel å være i god form. Dersom du løper 3 mil i uka bør kondisen være grei. Jeg anbefaler imidlertid noen lengre fjellturer i forkant av turen.

- Husk ørepropper! Gjelder spesielt dersom du skal sove i hytter/sovesaler.

- Beregn god med tips til bærerne, de fortjener det virkelig. 5-10 doller pr dag er nok normalt. Obs de vil gjerne ha US dollar og ikke lokal valuta. Guide bør ha noe mer og kokken noe mellom. Det kan nok være lurt å gi litt tips i løpet av turen og ikke alt siste kvelden. Vi merket en opptur på maten etter at de fikk noe tips. (Vi hadde 4 bærere/guide/kokk på to personer).

- Det kan være kaldt på fjellet, vær forberedt på det.

- Vi valgte et lokalt selskap. I forhold til norske operatører fikk vi et bedre opplegg til en rimeligere pris. Norske operatører har nok bedre forsikringer, reisegaranti osv. Det kan nok finnes en del useriøse lokale operatører. Vi valgte Mount Kenya Climbing Expedition, tror de har turer til Kilimanjaro også.

Kos dere på tur, dere har store opplevelser i vente. Det største problemet med en slik tur er at lysten for neste tur blir svært stor. 7-summits neste?

Skrevet

Absolutt alt GK skriver er jeg helt enig i helt til jeg kom til følgende fomulering som nesten fikk meg til å miste fjernkontrollen i potetgullposen:

Dersom du løper 3 mil i uka bør kondisen være grei

Så god kondis trenger man vel neppe. Mulig det er nødvendig for en litt tøff toppdag på Mt Kenya, men på Kilimanjaro går man stort sett med museskritt. Normal Galdhøpigg-kondis synes jeg får være nok.

Skrevet

Å - Tror du ikke kondisen er god nok til for å gå opp på Kilimanjaro :P

Var nok litt upresist skrevet.

Løper du tre mil i uka er kondisen så god at du bør henge på deg lodd slik at ikke høydesyken tar deg. Min erfaring med Mount Kenya er at kravet til kondisjon ikke er så stort på denne typen turer. Du går saaaakte pga høyden. Riktig nok blir du andpusten på grunn av lite oksygen i lufta, men det er derfor du går sakte. Det gjør også guidene og alle andre deltakere. Det lønner seg imidlertid å være i god form, alt blir så mye mer morsomt da.

På Mount Kenya var det ikke det store behovet for kondisjon etter min mening, men siste dagen var lang nok og god form en stor fordel. Tror nok den beste treningen til slikt er lange fjellturer.

Skrevet

Jeg var på Kilimanjaro i høst, og gikk Lemosho ruten. Fantastisk flott tur på til sammen 7 dager opp og ned. Tror nok at jeg hadde hatt en enda finere tur om jeg hadde vært i bedre form, men for å sitere ei bok jeg leste så kan det være en fordel å være i middels form eller dårligere, for da sparer man så mye på kreftene og går så seint som alle bør gjøre pga høyden :D

Jeg er egentlig ingen fjellgeit, liker bedre å sykle enn å gå og synes det er slitsomt å gå fra hytte til hytte i den norske fjellheimen. Til toppen kom jeg meg likevel. Det jeg prøver å si på en litt greiere måte er at du trenger ikke løpe 3 mil i uka for å komme deg til toppen av Kilimanjaro, man går nemlig forferdelig seint, men er du i god form kan du bruke energien på å nyte turen. Forøvrig så er det du gjør kilimanjaro å gå, gå, gå og gå med sekk på ryggen, så den beste forberedelsen du kan gjøre er nok å finne nærmeste bratte og helst veldig ujevne oppoverbakke, ta på deg tunge fjellsko og en sekk på 6-8 kg og gå.

Vi reiste med EcoExpeditions, og har kjempegod erfaring med dem. Anbefales!!

Og tips til slutt: Alle jeg snakket med før jeg reiste sa det var kaldt, men jeg trodde de mente på toppen/toppnatta. Synes ikke det var spes kaldt når vi gikk, men når man er så høyt oppe som 3000-4000 m bruker kroppen mye energi på å puste i den tynne lufta, og har ikke så mye igjen til å varme kroppen. Med mindre du har en veldig varm sovepose og godt ullundertøy å ha på deg inni den kommer du til å hakke tenner halve natta.

Skrevet

Ciao

Var nylig på et orienteringsmøte i regi av Explore Travel i forbindelse med en tur dit i juni 2010.

12 dagers tur, alt innkludert + safari 31.450,-.

Fjellguider skal ha 70$ og safariguidene 25 $. Svært lite annet kommer i tillegg.

Dag 1. Reise

Dag 2. Forbredelser

Dag 3. 9 km - fra 1900 til 2700 moh. - 4 timer.

Dag 4. 12 km - til 3700 moh. - 6 timer.

Dag 5. 11 km - til 4700 moh. - 6 til 7 timer.

Dag 6. Lang natt / dag, starter ved midnatt, toppen 6.30. med lang retur ned til 3700 moh.

Dag 7. 21 km - 5 timer, ned til 1900 moh. med avslutning sammen med guider.

Vet ikke hvilket selskap jeg kommer til å velge da denne tiden ikke passer meg.

Ang. trening satser jeg på utholdene styrke for hele kroppen mer enn ren kondisjonstrening.

Dvs. mange lette knebøy, sykkel, terrengløp, turer med tung sekk + generell styrketrening.

Skrevet

Kom akkurat hjem fra Kili, stod på toppen for et par uker siden.. Gikk Machame opp til siste camp, Western Breach på toppstøtet.

Veldig god form er definitivt ikke noe must, men god mental utholdenhet er veldig kjekt.. den siste natta er lang. ellers gjelder det å ta seg god tid og alt det der, men det er repetert nok i denne tråden allerede.

Når det gjelder firma er det mye å spare på å handle direkte i Moshi. Man kan enkelt finne en tur for 12-1300 $ + tips, enda billigere om man er flere. den nedre kvaliteten på de forsjkellige firmaene er stort sett gode, men det finnes selvfølgelig litt dyrere. high-end firma som tilbyr det lille ekstra.

om jeg skulle valgt på nytt tror jeg kanskje jeg hadde valgt et firma som heter Tanzania Rift Valley. Så flere forskjellige som reiste med dem og de tilbøy høy kvalitet for en bra pris. bra telt, bra mat og veldig bra guider. dette var det eneste firmaet jeg så som hadde gamow-bag, noe jeg ser på som en stor fordel.

Alex.

Skrevet
Kom akkurat hjem fra Kili, stod på toppen for et par uker siden.. Gikk Machame opp til siste camp, Western Breach på toppstøtet.

Alex.

Dette var interessant. Hvordan var forholdene i Western Breach ? Trodde egentlig det var stengt. Var det klatre eller klyvepassasjer for å unngå det rasfarlige området ?

Skrevet

Sherpa:

en gamow-bag er et bærbart overtrykkskammer som gjør at man kan simulere trykket ved havnivå om noen skulle bli høydesyk og få behov for mer oksygen opp på fjellet.

Western Breach er definitivt ikke stengt, men jeg var alene både i Arrow Glacier og alene på ruta opp til toppen. noe som igrunn bare var ekstra stas. forholdene var gode, dog spennende med klyving/klatring over 5500m. tenkte ved et par anledninger at man neppe hadde gått denne passasjen uten tau i Norge/Alpene, men det gikk fint. ikke noe sted man vil være om man ikke liker luftige passasjer, men samtidig går man i mørket og man ser stort sett ikke mer enn lykta lyser opp..

Anbefaler Western Breach om man vil slippe å tråkle seg oppover i kø til toppen fra Barranco eller via Marangu. I tillegg er toppnatta relativt kort, vi brukte under 5 timer fra Arrow Glacier Camp til toppen. Tøffeste biten er faktisk idet man trer inn i krateret og må opp enda 150-200 høydemeter for å nå toppen. Dette partiet gikk gjennom mye sand og stein, og tok lang tid å forsere.

Alex.

Skrevet
Jeg dro dit fordi jeg ville ha en annerledes tur på et annerledes fjell.

Jo da, Kili er annerledes enn våre norske fjell - det er jo en vulkan. Men skal man gå noe som er skikkelig spennede og uberørt (og uten horder av turister), er Rwenzorifjellene (5109m) i Uganda enda bedre: http://www.mitandi.com/

Ring meg gjerne på 93480589, jeg har guidet til topps og bodd på Mitandi i Rwenzori.

Har masse tips å komme med. Har også gått Kili.

post-1765-133474661693_thumb.jpg

Skrevet
Western Breach er definitivt ikke stengt, men jeg var alene både i Arrow Glacier og alene på ruta opp til toppen. noe som igrunn bare var ekstra stas. forholdene var gode, dog spennende med klyving/klatring over 5500m. tenkte ved et par anledninger at man neppe hadde gått denne passasjen uten tau i Norge/Alpene, men det gikk fint. ikke noe sted man vil være om man ikke liker luftige passasjer, men samtidig går man i mørket og man ser stort sett ikke mer enn lykta lyser opp.

Ha, denne informasjonen var jeg ut etter! Frykter at den nye Breach ruta (den ble jo lagt om etter at den ble gjenåpnet for å minste risiko fra steinras) er litt for luftig og eksponert for meg, og det bekrefter du jo her dessverre for så vidt... Har du noe å samligne med i Jotunheimen?

Skrevet

ingenting å sammenligne med i jotunheimen.. men jeg kan forklare litt nærmere - det var langt fra "fryktelig eksponert", men det var relativt bratt og enkelte steder hvor man bare MÅ unngå å falle for eks. men jeg følte meg helt safe hele tida, alt kommer an på hvor vel du føler deg på ruter hvor du må klyve litt.. "luftigheten" er ikke all verden altså, men sikkert nok til å få et lite usg i magen om man er ømfintlig for sånt..

jeg anbefaler ruta, bl.a fordi man er (mer eller mindre) alene. dette gjør opplevelsen mer eksotisk i mine øyne, og man slipper gå i kø fra barranco opp til gilmans eller opp marangu til stella..

bare å spørre om du har mer du lurer på ang WB.

Alex.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Mange norske selskaper tar utrolig høye priser på å klatre Kilimanjaro. Vil anbefale å sjekke ut www.lilleheimreiser.no og sende de en forespørsel. Fikk ganske gode priser fra de på min forespørsel for ikke så lenge siden. :lol:

Skrevet

Jeg kikket på den nettsiden. Tar man prisen jeg betalte hos Gamme Reise & Event AS, trekker fra flybilletten og den heller luksuriøse safarien i dagene etter fjellturen så blir det ikke rare forskjellen i pris.

Skrevet

det billigste vil jo uansett være å bestille direkte med en turoperatør i enten moshi aller arusha. disse finner man haugevis av, enten på nettet eller når man ankommer. har man dårlig tid er det selvsagt best å bestille på forhånd, men ved å skippe det norske mellomleddet kan man ofte spare noen tusenlapper.

selv om man kanskje kan synes det er risky å bestille over nett finns det en hel del varianter for å gardere seg mot å bli lurt. det enkleste er for eks å google navnet på firmaet man har funnet/fått anbefalt for så å se hvilke opplevelser gamle kunder har hatt.. slike forum som dette eller summitpost funker også for å forhøre når man føler man har funnet et firma man kanskje vil bestille med.

eneste gode grunn jeg kan se for å velge et norsk firma er at man eventuellt er beskyttet av Norsk Reisegarantifond, noe som gjør at man får tilbake penga om firmaet skulle gå konkurs eller ikke være istand til å tilby reisen selv om man har betalt. dog er ikke alle små, norske firma som tilbyr denne typer turer underlagt NRF.

alex.

Skrevet
Jeg kikket på den nettsiden. Tar man prisen jeg betalte hos Gamme Reise & Event AS, trekker fra flybilletten og den heller luksuriøse safarien i dagene etter fjellturen så blir det ikke rare forskjellen i pris.

Var innom Gamme og kikket, og forstod at det var kun inkl. 2 dagers safari der, så da blir det billigere alt i alt.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Reiser til Kilimanjaro i februar 2010 og har ikke lyst til å dra på mer enn nødvendig.

Lurer derfor på om det holder å bruke en "Ajungilak kompakt super" Quallofil 7 sovepose?

Er det bare siste natt og dag som er kald, og hvor kraftige støvler trenger man for det siste toppstøtet?

De første dagene går man jo svært lettkledd forstår jeg, og da kan det vel bli litt "overkill" å utruste seg for

polekspedisjon hvis det hele er over på noen timer.

Skrevet

Du trenger nok bare vanlige solide fjellstøvler av lær, ingen dobbelte alpinstøvler. Men når det gjelder soveposen er jeg usikker, for jeg kjenner ikke den, og heller ikke deg mtp kuldeømfintlighet. Om det er bare den siste natta som er kald, avhenger vel også av ruta. Går du Lemosho eller Machame er du vel på 3800 allerede andre natt, og da må du regne med rundt null allerede. Hopper du over Karanga og går rett til Barafu på 4600, har du vel to kalde netter, med Karanga blir det tre. I Barafu må du vel ta høyde for ca. -5 til -10. Husk at du fryser lettere i høyden, spesielt når du i tillegg kanskje er utmattet, sliten og småklamm. En sovepose som holder deg varm til -10 under norske forhold bør være tilstrekkelig. Husk og at turen er tøff (mye tøffere enn man kanskje tror), og går det en ting igjen under turrapportene, så er det det at folk ikke trodde det skulle være så kaldt. Ikke undervurder kulden!

Det er vel strengt tatt uansett bærerne som bærer soveposen din, og du forbedrer toppsjansene en god del ved å være godt utvilt (det blir du ikke hvis du fryser). Nå kan du jo si at den siste natta teller ikke siden du begynner å gå ved midnatt, men du kryper jo til køys i 18-tiden, og det blir 6 dårlige, kalde timer rett før den tøffeste etappen hvis du ikke har det komfortabelt da.

Jeg er tilbake fra turen min 7.februar, så jeg kan jo avgi en kulderapport da. Vi sover i krateren, og da regner jeg med -15, faktisk (og siden jeg er frysepinne, har min sovepose en komfortgrense på -25. Den er av dun og veier bare 1800 g lel, med VBL 2000 g. Det må være overkommelig! Da bruker jeg den heller som dune den første natten og svetter litt, enn at jeg fryser lenger oppe. Å fryse på tur er det verste jeg vet.). Men så sover vi jo også de andre plassene, og jeg skal huske å sjekke tempen på de enkelte campene oppover underveis.

Skrevet

PS: Gode votter har jeg hørt er viktig å ha med. Tynne handsker, varme ullvotter og overtrekksvotter av Goretex må være optimalt. Det finnes også sånne skovarmere som går på batteri. En duppeditt, kanskje, men har hørt fra folk som sa de reddet hele toppen for dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.