barre Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 Nu har jag lagt ut bilder fra en tur jag gjorde for en månad sedan ungefär! Den gick fra Ustaoset, og sluttade i Vang. Veldig lite mennisker i fjellet var det. Det virker nesten som att, Jotunheimen untatt, det icke er så mange turgåere i de norske fjellen? Trollheimen, tafjordfjella og Skarvheimen har jeg mött veldig lite folk i. Det föles helt fantastisk att jeg har så mye igen av Norge att oppleve. Mine förste ferier i Norge drog jeg till Jotunheimen, trodde icke at noe annet kunne måle sig. Nå föler jeg att fjellnorge bare vokser og vokser for mig, og jeg ser turmuligheter i nesten alle deler av landet! Alle områder har sin charm, men er enda del av en stor helhet. Länken: http://hem.bredband.net/b110314/skarvheimen.html Siter
il Camoscio Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 Jag tror det är ännu mer folk på Hardangervidda än i Jotunheimen, och hyttene i Rondane (inklusive Grimsdalshytta som egentligen ligger i Dovrefjell) är tämligen fulla i augusti. Mitt intryck är att det finns en del folk i alla fjällområden men att de ofta gör väldigt begränsade turer, kraftigt bundna till de betjente hyttene. I Breheimen är det en tur som innefattar Sota Seter, Nördstedalseter, Sprongdalen och Arentzbu, ungefär. Men jag tror att jag gick fyra hela dagar där (av sex och en halv) utan att möta någon. I Trollheimen är det triangeln. I Dovre är det en sväng som innefattar Åmotsdalshytta och Reinheim. 1997 övernattade jag på Vangshaugen och där fanns gäster som bara gjorde dagsutflykter; de kan knappt ha hunnit upp på fjället innan det var dags att passa middagen. Och i Jotunheimen kan man hitta hur ensamma varianter som helst; I Leirungsdalen går nästan bara utlänningar med tält, I Hjelledalen och Fleskedalen, de kanske båda vackraste, har jag gått utan att möta någon alls. Eller pröva att gå från Memurubu med hela karavanen som ska över Besseggen, men styr ned mot Russvatnet vid passet. Den plötsliga ensamheten (och skönheten) drabbar som ett pukslag. I Tafjordfjella är det inte så få människor i slutet av juli och början av augusti, och deras turer bestäms av de båda betjente hyttene, samt Veltdalen och stigen utmed Torsvatnet, erkänt vacker. Jag behöver knappast säga att jag var helt ensam på min etapp senast mellan Reindalsjöen och Djupvatnet (som jag nog borde ha länkat över, orösat, mot Hamseviki). Även mellan Bjorli och Torsbu förstås (orösat), en lördag-söndag. I Skarvheimen är det en hel drös med folk som bl a går mellan Geitrygghytta och Steinbergdalshytta och vidare mot Aurlandsdalen; på den första sträckan låter många av dem sina ryggsäckar fraktas med bil! Det är också många som kommer med båt till Iungsdalshytta och gör en dagstur i omgivningen. Var glad för det! Jag antar att dessa försiktiga turister är de som ger oss stigar och, framförallt, broar. Nordnorge ska vi bara itne tala om. När jag övernattade på Calalveshytta i Sulitjelmafjellene, 1998, kring den 20 juli, var jag första sommargäst på den stugan! Skarvheimen är verkligen fint. Har själv gjort två rurer från Finse till Jotunheimen, 2000och 2003, och har en del kvar, trots det, både längst i öst, där du gick, och i de icke tillrättalagda delarna. Den västra leden är den som ger mest vildren. il C. Siter
barre Skrevet 17. august 2004 Forfatter Skrevet 17. august 2004 Du har nog rätt angående att det är mycket folk i flera områden, men att de verkar begränsa sig lite till vissa sträckor... Jag har nog heller inte varit på tur under den riktiga högsäsongen på ett par år, när jag tänker efter. På Iungsdalshytta som du nämner, bodde det nu när jag kom dit fyra personer. Och detta var fredag till lördag, när man kan tänka sig att folk är lediga! Och på Bjordalsbu, en dagsetapp norrut, vet jag med säkerhet att det endast bodde en person lördag till söndag. Jag klagar absolut inte, men jag tycker det är anmärkningsvärt att det står fina stugor nästan tomma under en solig helg i mitten av juli! Men ja, jag är också tacksam för de stigar och broar som finns! Jag utnyttjar faktiskt gärna också hyttorna jag passerar för att ta en kopp kaffe och eventuellt prata lite med folk, även om jag numera föredrar att bo i tält. Jag tycker att det är en sådan frihetskänsla att inte vara låst vid förbestämda dagsetapper, man kan gå både kortare och längre om man känner för det. Siter
il Camoscio Skrevet 25. august 2004 Skrevet 25. august 2004 Jag tror det är ännu mer folk på Hardangervidda än i Jotunheimen, och hyttene i Rondane (inklusive Grimsdalshytta som egentligen ligger i Dovrefjell) är tämligen fulla i augusti. il C. Jag kollade övernattningsstatisitiken på DNT:s hytter, i årboka (där dock inte ÅST:s, KNT:s eller TT:s hytter redovisas). Då skulle rangordningen bli, ungefär: 1) Jotunheimen 2) Rondane 3) Skarvheimen 4)Hardangervidda. Men då tror jag Skarvheimen innefattar Finsehytta, och jag är tämligen säker på att de flesta som övernattar där går på Hardangervidda. Slår man ihop siffrorna från Finse, Iungsdalen och Geiterygghytta och drar bort från totalen för Skarvheimen blir nästan inget kvar! Dvs. det är tämligen ödsligt kring Bjordalsbu, Sulebu,Slettningsbu, Kljåen och vad de nu heter. I siffran för Rondane (där Rondvassbu dominerar) ingår helt säkert övernattningarna på Grimsdalshytta. Tror det var i Fjell og Vidde jag läste det: 80 procent av övernattarna på betjente hytter är norrmän. Undras vad man kom fram till om man gjorde statistik på tältare? Rätt övertygad om att det är fler vardera av tyskar, holländare och danskar än norrmän. il C. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2004 Skrevet 25. august 2004 På Iungsdalshytta som du nämner, bodde det nu när jag kom dit fyra personer. Och detta var fredag till lördag, när man kan tänka sig att folk är lediga! Och på Bjordalsbu, en dagsetapp norrut, vet jag med säkerhet att det endast bodde en person lördag till söndag. Jag klagar absolut inte, men jag tycker det är anmärkningsvärt att det står fina stugor nästan tomma under en solig helg i mitten av juli! Var innom begge disse i sommer (beg. av august - midt i beste tursesongen). På Bjordalsbu overnattet det kun 2 personer utenom oss, men på Iungdalshytta var det MYE folk. På Kongshelleren overnattet 38 stk (sengeplass til 16?),....godt argument for å ta med seg Järvenduk på tur:-)) - og i Aurlandsdalen var det rett folksomt! - virker som trafikken varierer veldig fra nesten folketomme områder til de mer "eksponerte" rutene. Dette kjenner jeg igjen fra Trollheimen, der de fleste dessverre ikke beveger seg utenom "Trekanten". haldis Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.