Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaie med brukket fot i hagen


Anbefalte innlegg

Vi har ei kaie med brukket fot i hagen. Den kommer seg ingen vei. Den forsøker å komme seg av gårde ved å halte avgårde og støtte seg til vingenen, men det går heller dårlig. Har forsøkt å gi den mat, men den virker ikke videre interessert. Kråker og måker sitter i trærne rundt og venter på at den skal dø virker det som....

Hva skal jeg gjøre med den?

A) Kort prosess (kan ikke bruke hagla, da jeg bor i tettbygd strøk)

:shock: Gi den mat og vann

C) Ingenting?

D) ????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A) Går bra, det finns mange kaier...

D) Da jeg var liten hadde vi en kylling (klekket den ut i et skjærerede) med totalt feil benstilling. Vi bandt sammen bena med hyssing så den hadde normal avstand mellom føttene, og etter noen dager gikk den som den skulle. Kanskje du kan gjøre noe tilsvarende? Spjelke benet med en liten pinne og tråd? Er nok en fordel med tråd av dårlig kvalitet så pinnen faller av når benet er grodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi spjelket beinet på den, og den har flyttet inn i en eske i garasjen. Tilgang på brød og vann har den. Så får vi se i morgen hva vi gjør. Nå har i hvertfall kråkene fløyet, så nå kan vi få sove i fred, og vi våkner ikke opp i morgen med hagen full av fjær og blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med til dyrlegen, finnes mange dyrleger som har spesialisert seg på kjæledyr, undulater o.l., finner du den rette dyrlegen så kan han spjelke foten på skikkelig måte, ...koster kanskje noen kroner, men fint å kunne hjelpe en fugl i nød, ...og så kan du kanskje få ei tam og fornøyd kaie i hagen med tid og stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med til dyrlegen, finnes mange dyrleger som har spesialisert seg på kjæledyr, undulater o.l., finner du den rette dyrlegen så kan han spjelke foten på skikkelig måte, ...koster kanskje noen kroner, men fint å kunne hjelpe en fugl i nød, ...og så kan du kanskje få ei tam og fornøyd kaie i hagen med tid og stunder.

Hmm... Det aner meg at Kattugla ser frem mot et lettfanget bytte? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tur til dyrlegen blir det ikke. Kikket innom i garasjen i dag med litt vann og mat. Den så ut til å være piggere alt. Den kan få bo hos oss frem til helga, men da må den ut (vi skal avgårde på tur). Den får trene litt i hagen, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seigpining - knekk nakken på den. Lovhjemmelen finnes i dyrevernloven.

En fugl med knekt fot har liten sjanse til å overleve i vill tilstand. Det er heller ikke lett å få en fot til å leges på en tilfredsstillende måte. Den blir fort en taper om du skulle klare å den frisk nok til å slippes løs.

Sorry but thats nature.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seigpining - knekk nakken på den. Lovhjemmelen finnes i dyrevernloven.

En fugl med knekt fot har liten sjanse til å overleve i vill tilstand. Det er heller ikke lett å få en fot til å leges på en tilfredsstillende måte. Den blir fort en taper om du skulle klare å den frisk nok til å slippes løs.

Sorry but thats nature.

Den kan godt halte litt når den leter mat. Så lenge vingene fungerer går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillte spørsmål og fikk svar som følger fra fuglehjelpen:

Overskrift: Heling av skade hos fugl

Spørsmål:

Vi har tatt vare på ei skada kaia vi fant i hagen vår. Den hadde tydeligvis knekt et bein, og den kunne ikke fly. Kråkene satt i tretoppene og siklet på den. Vi har spjelket beinet med en ispinne og sportstape, og da greide den å gå, om enn litt utstødig. Kaia har nå fått midlertidig bopæl i ei eske i garasjen vår, hvor den får vann og mat. Hvor lang tid tar det før skaden er helet og vi kan slippe den løs? Har tenkt å la den få gå litt ute i hagen hver dag, slik at vi ser om den kommer seg.

Svar:

Det var flott at dere har greid å spjelke beinet på den måten dere beskriver. Hvor raskt det gror er ikke helt lett å si, men det bør kanskje kunne gå i løpet av 2-3 uker. Det kommer også litt an på om bruddet sitter i leggen hvor det ikke er noen muskler, eller i låret. Kaier kan fores med det meste - alle kråkefugler er altetere. Hvis dere lar den sitte i en stor pappeske, og ha vann og mat tilgjengelig, så kan dette gå bra. Det er egentlig best at fuglen ikke får hoppe mye omkring mens bruddet gror.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Polardego, det er nok ikke helt som du sier. Det finnes faktisk regler for å sette ville dyr i bur, og i de aller fleste tilfeller så er dette ulovlig selv om det er for å redde dyrets liv.

En ungdom et sted i Norge tok en gang en liten reveunge inn i huset sitt etter at moren og søsknene var blitt skutt. Denne ble vist på tv med det resultat at reven ble forlangt avlivet av viltnemda. Enden på visa ble at reven ble gitt til en lokal dyrepark som hadde tillatelse til å holde ville dyr "bak lås og slå".

Det er lov å avlive skadet vilt selv om det er fredet og utenom jaktsesongen.

Rådet fra meg er: Gjør det du mener er riktig for deg og ikke informer andre enn de du stoler på. Verden er full av hjerteløse paragrafryttre og du skal ikke se bort fra at noen vil forlange fuglen avlivet. Om ikke beinet skulle bli bra så er det store skjanser for at fuglen klarer seg bare resten av "maskineriet" er i orden. Men husk at en tam kaie kan bli en virkelig plageånd i nabolaget.

Jeg kjente en gang en gutt som hadde en tam skjære. Den tok seg gjerne den friheten å lande på naboenes middagsbord hvis de spiste med vinduet åpent, og i "Madlaleiren", KNM Harald Hårfagre, marineleiren ved Stavanger, hadde de en gang en tam kråke. For uten at den en gang gikk inn på et rom og trakk ut tapen på en mengde musikkasetter som stod i en hylle, måtte den til slutt skytes etter at den hadde angrepet et barn i et forsøk på å skaffe seg mat.

Selv hadde jeg en gang en Lomvi som var tilgriset av olje. Jeg vasket den med salo og foret den med fisk dyppet i olivenolje. Olivenolja smører tarmene slik at eventuell annen olje som fuglen har fått i seg ikke blir tatt opp i kroppen men kommer ut bak. Fuglen bodde hos meg i noen uker før den ble sluppet ut. Den så ut til å klare seg fint.

Som sakt, gjør det du føler er riktig for deg og går det bra så er det en god følelse å se at fuglen flyr, men går det ikke så har du i alle fall forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.