Gå til innhold
  • Bli medlem

Dumhøe og Vestre Skardstind 14.juni 2009

Atomsilda

Anbefalte innlegg

Gode værmeldinger for søndag gjorde at jeg stakk avgårde fra Gjøvik på lørdag kveld. Målet denne gang var Dumhøe og Vestre Skardstind. En grei tur fra Geitseter! Stor var overraskelsen da jeg ankom bomkassa i Leirdalen....der sto askogvoll!!! Da tenkte jeg med ett....da røyk nok det godværet!!  :D Han pleier jo å ha møkkaværet med seg i bilen ned fra Trøndelag...  :D 

Etter en kort prat dro vi begge inn til Geitseter. Jeg hadde med meg campingbord og stoler og vi fikk en prat over en øl før vi la oss. Jeg i telt og askogvoll i bilen! Hans mål på søndag var Fremste Storgrovhøe og Storgrovtind. 

Starten gikk ca kl. 06.15. Været VAR faktisk ikke bra, -og jeg forbannet denne karen med det dårlig været!!  :) Likevel skulle det vise seg at været snudde og det ble helt knall!! Endelig kunne skia bli igjen i bilen og fjellskoa var klare for sin første tur!!!Det var tøffe bakker opp Rauhammeren, men formen er stigende og etter 2t5min sto jeg på toppen av Dumhøe!  :D Det var hardt og fint å gå på snøen som jeg møtte på ca 1900moh. Artig var det at da jeg satt og ventet litt på Vestre Skardstind,- så jeg askogvoll på Fremste Storgrovhøe. Jeg ropte rimelig høyt og han hadde visst hørt meg!!! Moro det da lyden ga ekko mellom de fantastiske tindene her oppe! Nesten vindstille og en trolsk stemning var det denne dagen. Ventet også til askogvoll stilte seg opp på Storgrovtind etter kort tid med klyving fra Fremste Storgrovhøe! Merkelig med dette fraværet av vind. Ned i Leirdalen og nedover Gudbrandsdalen blåste det mye mer.

Litt rart å sitte slik alene ved en varde å mimre litt...tenke på at man har vært på nesten alle de toppene man har rundt seg. Det er nå mange igjen på den berømte lista fortsatt,- og mange bratte kneiker gjenstår. Noen ganger lurer man på hvorfor man driver med dette slitet, men når toppen nærmer seg og kroppen føles bra er det rimelig "ålreit" esse!!!  :D Etter denne mimrestunden like ved kjempen Skardstind,- "kosta" jeg på nedover å brukte 1t5min ned til bilen. Glad og lykkelig etter en kort flott tur med en overraskende forandring av været!! Pakket teltet og kjørte ned til bommen og fyrte opp stormkjøkkenet slik at askogvoll og jeg fikk oss en kopp kaffe og litt Real turmat! Herlig her nede ved elven...sol og varmt. Det begynner å bli sommer i fjellet! Tenk hva vi har i vente framover!

Turen: Ca 12,5 km, 4t og ca 1200høydemetre.
En flott tur som kan anbefales. Ingen vanskeligheter. Kun bratte bakker  :D En fabelaktig utsikt til norges høyeste fjell!

post-2015-13347462906_thumb.jpg

post-2015-133474629066_thumb.jpg

post-2015-133474629072_thumb.jpg

post-2015-133474629078_thumb.jpg

post-2015-133474629083_thumb.jpg

post-2015-133474629089_thumb.jpg

post-2015-133474629095_thumb.jpg

post-2015-133474629101_thumb.jpg

post-2015-133474629108_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjapp, fin tur , Jørn. Det siste bildet i serien din var spesielt fint. Deilig å se at vinteren er i ferd med å slippe taket, til tross for at det i øyeblikket er snø og -6 grader på Galdhøpiggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur Jørn! Kommer nettopp hjem fra en tur i Jotunheimen selv. Prøvde å se etter deg på Dumhøe, men det var flere fjell som skygget for deg. Ja, skyene slapp ikke taket fra toppene før nesten i 10.00 tiden hos oss, men da ble det plutselig helt knall og skyfritt! :) Agno, vi var på tur i Heimen i går også, men intet snøvær, bare lettskyet og pent vær. 8)

Kommer muligens med rapport i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.