Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt meg en Alpackaraft og gleder meg bare verre til å padle på avsidesliggende elver og sjøer med den. Jeg trenger tips om fine innsjøer og elver i Helgelandsområdet. De viktigste kriteriene er:

-Plassert i Nord-Trøndelag, Nordland, eller Troms (men helst så nært Sandnessjøen som mulig).

-Når det gjelder elver må de være trygge å padle alene med Alpackaraft. Skal bruke seilevest, men tror jeg dropper hjelm. Skal også ha en 10-15 kg sekk i baugen, så velt bør unngås.

-Når det gjelder innsjøer bør det helst være fisk der, men dette er ikke et must.

-Gjør ingen ting om de er vanskelig tilgjengelige siden båt og åre veier rett under 3 kg og har plass i sekken.

Annonse
Skrevet

Nå har jeg aldri padlet i området, men har sett mage fine steder fra lufta. Det ser ut som det er ei fin elv, med noen innsjøer, rett nord for Mosjøen. Bor du på Alstahaug er ikke den kjøreturen uoverkommelig :) . Ellers er det jo Namsens øverste del som sikkert kan være fin. Og et område rett øst for Brønnøysund, men jeg vet ikke navnet på den :( Du kan jo forsøke www.norgeibilder.no for hjelp av planlegging ;)

Skrevet

Takk for tipsene!

Det ser ut som det er ei fin elv, med noen innsjøer, rett nord for Mosjøen.

Det er antageligvis Drevvatnet og Fustvatnet du mener. Noen som har erfaringer fra padling der i området?

Ellers er det jo Namsens øverste del som sikkert kan være fin. Og et område rett øst for Brønnøysund, men jeg vet ikke navnet på den

Namsen ser svært lovende ut ja. Skal sjekke den nærmere på nettet. Øst for Brønnøy og hele Lomsdal-Vistenområdet er det en mengde sjøer og elver. Planlegger flere turer dit i sommer/høst.

Skrevet

Tror kanskje Lomsdalselva kan bli noe for stri for Alpackaraft - uten at jeg vet noe om dens egenskaper. Dro en gjeng med kajakkpadlere ned Grunnvassdalen for noen år siden - likeledes ned Åbjøra. Rimelig heftig enkelte steder.

I vårt område tror jeg raften er best for å dra på fiske - og krysse innsjøer i stedet for å vade elvene der det ikke er broer. Børgefjell må jo være perfekt med denne typen båt! Håper du legger ut noen bilder og rapporter i fra turene dine - for det er spennende type utstyr!

Skrevet
Tror kanskje Lomsdalselva kan bli noe for stri for Alpackaraft - uten at jeg vet noe om dens egenskaper. Dro en gjeng med kajakkpadlere ned Grunnvassdalen for noen år siden - likeledes ned Åbjøra. Rimelig heftig enkelte steder.

Takk for advarselen. Siden det jeg planlegger solotur og mobildekningen er varierende (etter hva jeg har hørt), er sikkerheten viktig.

Ut fra kartet ser det ut som det kanskje er mulig å komme seg med elva fra Finnknevatnet til Hundålavatnet. og også muligens videre fra Hundålavatnet fra nedsiden av demningen i nordenden til Hundåla (bygda) ved hjelp av Hundåla (elva). Men ser også at høydeforskjellen er på ca. 200 meter, så det er nok en hel del stryk og fosser som må forseres.

I vårt område tror jeg raften er best for å dra på fiske - og krysse innsjøer i stedet for å vade elvene der det ikke er broer. Børgefjell må jo være perfekt med denne typen båt! Håper du legger ut noen bilder og rapporter i fra turene dine - for det er spennende type utstyr!

Børgefjelltur er en kjempeidé. Kommer til å legge ut beskrivelser av både turene og Alpackaen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.