Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett teleskopstang m. snelle


Trollhatten

Anbefalte innlegg

Hadde akkurat dette problemet ifjor. Var ikke aktuelt å bære rundt på lange stangholdere etc. Mener selv at jeg har funnet den optimale løsningen.

Da jeg begynte letingen ifjor trodde jeg teleskopstenger var et dårlig alternativ. Etterhvert ble jeg overbevist.

Jeg kjøpte disse stengene:

Shimano Exage AX STC Mini Tele 210ML 7`/5-20gr.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41049

Shimano Exage AX STC Mini Tele 180L 6`/3-15gr.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41048

Begge er kjempefine stenger, men 210ML er klart den beste stanga om du skal kaste langt. 180L er så liten at den ser ut som et leketøy, den er ideell for små bekker/elver med mye vegetasjon.

Av sneller kjøpte jeg det billigste jeg fant ifjor, det var ikke lurt. Disse stengene er så lette at man også trenger det letteste av sneller for å balansere.

I år har jeg oppgradert til:

Shimano Symetre 500 FJ

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49459

Shimano Sedona 500 FD

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49458

På disse snellene har jeg lagt 0,18 monosene.

Skal du ha en stang ville jeg gått for 210ML. Snellene ser og føles veldig like ut, Symetre er muligens noe mer holdbar.

Vekten er lavere enn stekepanna du må ha med for å tilberede fangsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har også Shimano Exage AX STC Mini Tele 210ML 7`med en litt kraftigere snelle - liten shimano twinpower. Ingen unnskyldning for ikke å ta med stanga på tur!!! Fast innslag i jaktsekken og i hanskerommet på bilen når jeg er på tur... Fin å kaste med - og kjøre fisk på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker:

Flue:

Ron Thompson Travel Force 9' 4/5 (145g med stangpose)

Okuma Airframe AF 4/6 (180g med snøre)

Spinner / sluk:

Ron Thompson X Symmetry 210 (195g med stangpose)

Okuma Epix Pro EPF 15 (245g med snøre)

I tillegg kommer det jo diverse sluker, fluer, etc. Ca 200-500g alt etter hva jeg tar med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Interessant det der tojol. Det jeg er på kikk etter er noe som kan brukes til å fiske sei og torsk fra berget. Kan den stanga og snella du anbefalte klare slikt fiske tror du? Torsk er trege tunge skapninger, og sei på et kilo eller to er sprelske som en ørret eller laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg en Shimano Beastmaster UL ifjor vår. Kanskje den ultimate lettvekteren, og kaster utrolig langt! UL står som kjent for ultra light, og om jeg husker rett er kastevektene på 0-7gr :?: , dvs du kan slenge avgårde ei markklyse UTEN tilbehør som søkke eller dupp :lol: . Og ja, jeg bruker min mest til fjellfiske nettopp pga at den er lett, kaster langt, og den kaster langt med små spinnere/sluker/etc. Kommer i sett med snelle og fireline (bruker 0,04mm på min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STX Exage-stengene er en drøm å kaste med (til å være teleskopstenger). Vi var 4 stk som hadde hver vår 9-fots stang i canada ifjor, og de bar faktisk både tyngre sluker og lette spinnere veldig bra. Når det er sagt, må det opplyses om at dette er sprø stenger som er knekker lett. Både jeg og en kamarat knakk våre stenger under kjøring av fisk (større canadarøye) tidlig på turen, så det blei endel mekking og skjøting uti villmarka. Jeg hadde nok gått for en speedmaster om jeg skulle kjøpt idag.

Uansett hvilken modell du velger, gå for en 9-fots stang. Kan ikke sammenligne kastelenger mellom 6-7 fots stenger og 9 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.