Gå til innhold
  • Bli medlem

Sveits reisetips


Anbefalte innlegg

Vi har planlagt å reise til Sveits sommeren 2009. Jeg lurer på om noen har noen reisetips? Vi tenkte å dra til Zermatt og Wengen. Det er ikke ønskelig med turer der det er mye klatring. Vet noen om noen fine hytter å bo på i områdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker dere breturer?

gå fra zermatt opp breen(ev ta heis) mot tete blance(rettstavet) og videre mot arolla. halv veis er dere en hytte som dere kan bo i(veldig enkel standard) før att så gå ned til arolla dag 2 eller tilbake til zermatt.

dette er en del av haute route.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker sikkert på Schönbielhütte (2694) Robert, http://www.section-monte-rosa.ch/cabanes_3.htm

Vi var der på ski i slutten av april, hytta kan anbefales, hyggelig vertskap.

Ut i fra det jeg så da vil fotturen fra Zermatt opp høyre siden av dalen og inn langs (restene av) breen være veldig fin. Ruta er tidlig snøfri. Flere muligheter derifra, men breturen til Tete Blanche (3724) / Col de Valpelline / Tete de Valpelline (3798) er et bra valg om en liker/behersker bre.

Tur/retur Zermatt-Schönbielhütte følger ei stor morene, og krever ikke brevandring. Storslåtte omgivelser der inne.

På motsatt side av Tete Blanche ligger hytta Cabane de Bertol (3311). Spektakulær beliggenhet og adkomst via metallstiger. Sistnevnte visstnok for å "utelukke" de som ikke har noe der å gjøre :P En tur dit står på programmet for meg en gang i framtida...

http://www.cas-neuchatel.ch/cabanes/detail.aspx?cabane=2

Som enkel og grei overnatting i Zermatt kan Jugendherberge Zermatt anbefales.

http://www.youthhostel.ch/hosteldetails.html?&user_hostels_pi1[location]=all&user_hostels_pi1[bez]=ZER&cHash=d786abf937

Har ikke prøvd noe annet, men der var det veldig greitt og god service.

Vet ikke hvordan dere tenker å reise. Vi brukte fly til Geneve og tog deifra til Zermatt. Veldig behagelig måte og reise på, synes jeg. Sjekk ut billettyper på forhånd, noen kan bare bestilles fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager men det var ikke den hytta jeg tenkte på.

den jeg tenkte på er rund!, selvbetjent med en "vakt" husker ikke prisen per person.

inne i hytta er det en brits som man sover på rundt 3/4 av hytta. i midten er det en kamin slik att man kan lage seg enkel mat.

i tillegg så er der 2 bord og noen benker.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips :D

Er det noen fjell i området som er ganske greit å komme seg på toppen til uten klatreutstyr? Jeg var i Dolomittene i Italia for to år siden, der var det mulig å komme opp på en del topper over 3000 m uten klatreutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Turen til Zermatt ble veldig bra. Vi gikk til Schönbielhütte og der var det meget flott! Vi tok den lengste turen via dalen som går opp før dalen inn ved Matterhorn. Anbefales! Vi bodde også bra på Welchen i sentrum. Dette var et rimelig alternativ i forhold til mange andre hoteller.

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.