Gå til innhold
  • Bli medlem

Målet er nådd - alle toppene over 2000 moh, 14.08.2004


Kim

Anbefalte innlegg

Så klarte vi det, både far (57 år) og sønn (27 år). Vi fikk den flotteste av alle turene som avslutningstur. Travers fra Jervvasstind over Styggedalstindane, Sentraltind og Vesle, Midtre og Nordre Skagastølstind. 2,5 time til overnattingsted i Jervvassdalen, 14 timer til bilen igjen, totalt 16,5 time rundt.

Alle toppene er besteget uten overnattinger på turisthytter. Alle turene er planlagt selv og jeg har ledet opp alle klatrerutene. Det var også målet å klare alle toppene uten hjelp fra annet enn en som sikrer og folk til taulag på bre. Det har blitt tusen på tusen med km i bil, men enda flere fantastiske opplevelser. Jeg kommer aldri til å slutte og gå på 2000-meterne :?

Bilder og turreferat er lagt ut på Bergtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jajaja... Skryt skryt skryt...

Synes det er for mye skryting her. Kan dere ikke heller glede dere over turen i stedefor å måtte opprette allslags nettsteder for å legge ut skrytebilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajaja... Skryt skryt skryt...

Synes det er for mye skryting her. Kan dere ikke heller glede dere over turen i stedefor å måtte opprette allslags nettsteder for å legge ut skrytebilder?

Kjære gjest som ikke tør å vise din identitet. Det er nå engang slik at veldig mange liker å sitte og se bilder på nettet og la seg samtidig inspirere til å gå nye turer (og ikke minst lette planleggingen). Jeg får svært mye positiv tilbakemelding på nettstedet mitt. Hadde det ikke vært for det kunne jeg godt lagt ned hele weben. Du må for all del ikke tro at det er for å skryte at et slikt nettsted eksisterer.

Gled deg over turene dine og slutt med denne misunneligheten. Det er vel ingen som tvinger deg inn på bergtatt.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare overse den anonyme pingle gjesten!!

Jeg satte utrolig pris på å lese om traversen, og se alle de flotte bildene. Jeg gikk den for 2 uker siden, og det ser ut til at forholdene er vesentlig forbedret. Snøen er jo nesten helt borte nå. Men veien ned til Jervasskardet så mye verre ut nå enn for 2 uker siden.

Den vesle hammeren fra østtoppen til vesttoppen av Styggedalstind husker jeg også. Måtte av med sekken for å få bedre sats, og ikke minst bedre balanse.

Første passasjen fra skaret og opp til Sentraltind var det litt verre. Jeg kunne ikke gå til høyre som dere p.g.a snø/is og måtte derfor klatre direkte opp den bratte og smale ryggen. Prøvde først uten sikring, men fant fort ut at dette var en meget eksponert 3+/4-. Dermed måtte jeg frem med tauet og finne en forankring i skaret. Men det var jo litt gøy å klatre denne 2 ganger, den siste gangen trygt forankret med jummar på topptau :?

Videre mot Sentraltind var det enkelt uten sikringsmidler. Den siste hammeren som er gradert som 3 i klatreføreren hadde usannsynlig mange gode tak, og derfor ligger den vel heller på 2 tallet. Ikke var den særlig eksponert heller. Se bildet her:

http://home.no.net/lyngve/images/mountains/2351-08.jpg

Men for min del den uhyggeligste opplevelsen var hammeren jeg prøvde å klatre ned på vei fra Sentraltind til Vetle. Jeg kunne se at nordsiden var enkel (II), men det var altfor mye snø og is der. Så jeg valgte istedet å følge ryggen. Halveis nede på den vertikale ryggen begynte alt som var av hånd og fotfeste å løsne. Jeg klarte med nød og neppe å komme meg opp igjen i sikkerhet, og dermed var valget enkelt. Livet er mer verdt enn en slynge til 70 kr. så jeg tok en rappell istedet for......

Gratulerer med 2000-meter fullførelsen Kim. Men det dukker vel opp flere 10 metere etterhvert, når Torgeir løper rundt med målestaver i Jotunheimen, så det skulle ikke forundre meg om du må ut på tur igjen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer begge to!

Det er utrolig inspirerende å lese om og se bilder fra deres og andres turer. Det er flott at dere tar dere tid til å dele opplevelsene deres med oss.

Jeg har ikke lest alle turbeskrivelse deres, så det hadde vært gøy å høre hvilke topper som var værst/vanskeligst og hvilke som var definitivt flottest av disse 2k+ toppene.

Nok en gang - gratulerer så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev

Jajaja... Skryt skryt skryt...
Javisst er det skryt, men det må vel være lov å skryte av dette !

Og når Kim har en så fabelaktig god web-side hvor jeg spesielt har hatt god nytte av rutekartene med graderinger (grønn, gul og rød) synes jeg det må være på plass med litt skryt.

I dette forumet har det faktisk allmenn interesse å vite at Kim er ferdig med oppdraget. Forhåpentlig opprettholdes kvaliteten på web-siden med nye spennende turer - gjerne flere under 2000 m også.

Gratulerer så mye !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gratulerer med full pott, Kim!

Jeg er faktisk mest imponert over hvor raskt du klarer å legge ut bilder og turbeskrivelser på nettet. Det er alltid like spennende å logge seg inn på Bergtatt og se hvor du/dere har vært i det siste.

Den turen dere gikk nå sist må jo bare være DRØMMEN, og så under slike forhold.

Det er lurt av deg å gjøre unna det meste før du evt. får barn (regner med at du ikke har det ennå). Selv har jeg 2 små, og må innrømme at det reduserer litt på framkommeligheten, særlig over 2000 m... Når man i tillegg bor minst 7 timers kjøring fra Jotunheimen, sier det seg selv at 2-3 av de høyeste toppene er maksimalt av hva man får til i året.

Men så har vi jo mye snacks her i sørvest også, selv om toppene ikke kan måle seg helt med de i Jotunheimen.

Igjen, gratulerer så mye, og stå på videre med den store interessen og Bergtatt. Jeg vil for min del si at det er den desidert beste hjemmesiden om fjell/tindebestigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kaste meg på gratulasjonsbølgen, Kim. Flotte bilder og ditto referat. Interessant å se hvordan forholdene i Gjertvasskaret forandrer seg fra år til år. Begge gangene jeg har vært der, har det vært en kjempesprekk som har nådd helt ned i skaret. Første gangen var det dessuten et grovsnølag på bare et par centimeter utenpå blankisen på det bratteste partiet ned mot bunnen av skaret. Høyere oppe var det glatte og fuktige svaberg. Den gang brukte vi 2.5 timer fra skaret og opp på Gjertvasstind.

Ellers er jeg enig i at østryggen på Centraltind ikke er mer enn en god toer. Jeg har bare gått ned der, men fingertakene på det bratteste partiet er jo ekstremt gode med den oppsprukne strukturen i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer begge to!

Det er utrolig inspirerende å lese om og se bilder fra deres og andres turer. Det er flott at dere tar dere tid til å dele opplevelsene deres med oss.

Jeg har ikke lest alle turbeskrivelse deres, så det hadde vært gøy å høre hvilke topper som var værst/vanskeligst og hvilke som var definitivt flottest av disse 2k+ toppene.

Nok en gang - gratulerer så mye.

Vi har passet på å ha godvær på de mest krevende og utsatte turene, hvilket har gjort at de ikke har vært så vanskelig som kanskje fryktet. Maradalstindane krever en del, men vi hadde vedlig gode snøforhold og tørt, fint fjell. Kanskje V-skaret (Skagastølsryggen) hadde den vanskeligste passasjen. Vi gikk feil der og fikk en del vanskeligere klatring enn nødvendig. Så den riktige ruta opp da vi rappellerte ned der på lørdag, og den er nok mye lettere :?

Ellers sleit vi litt med den ene Nåla på Knutsholstindrekka. Der gikk vi også feil og fikk veldig bratt klatring.

Utover det er de fleste toppene som krever mer enn vanlig gange/klyving ikke særlig vanskelig for de som mestrer klatring.

Flotteste turene har vi definitivt hatt i Hurrungane. Siste turen over Styggedals- og Skagastølsryggen var en ren nytelse, mest pga utsikt og omgivelser, men også gleden ved å fullføre prosjektet.

Jeg synes det er litt viktig å få med seg mer enn bare sommeren på 2000-meterne. Høst, vinter og vår byr på særdeles flotte skuer og mulighet for litt spesielle toppturer.

Forøvrig takk for mange hyggelige gratulasjoner og tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag er veldig imponert over alle dere som lyckats med denna bedriften. Ett spörsmål kommer opp da jeg tenker på det: Hur mange i Norge ungefär kan det vare som gjort dette? Kan det vare under hundra, eller flere hundra, eller til og med flere tusen runt om i landet? Om man regner med en p f på 10 m (virker vare vannligst)...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, en liten digresjon:

Jeg får ikke håpe at antiklimakset av å endelig å besteget all 300+ har gitt deg altfor mange mentale forstyrrelser denne uka. Og et betimelig spørsmål vil jo alltid være: "hva i helvete skal jeg gjøre nå.....)

Du får gjøre som Håkon Magne Gjelsvik og ta alle over 1800m. Det er totalt 717 stk av dem og listen finnes her: http://home.himolde.no/~gjelsvik/over1800.htm

Her støter man nok på litt flere klatreutfordringer enn på 2000-metrene. Det kan bl.a. nevnes at Falkungen er en av de tøffere >1800-metrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, en liten digresjon:

Jeg får ikke håpe at antiklimakset av å endelig å besteget all 300+ har gitt deg altfor mange mentale forstyrrelser denne uka. Og et betimelig spørsmål vil jo alltid være: "hva i helvete skal jeg gjøre nå.....)

Du får gjøre som Håkon Magne Gjelsvik og ta alle over 1800m. Det er totalt 717 stk av dem og listen finnes her: http://home.himolde.no/~gjelsvik/over1800.htm

Her støter man nok på litt flere klatreutfordringer enn på 2000-metrene. Det kan bl.a. nevnes at Falkungen er en av de tøffere >1800-metrene.

Jeg har nok å gjøre, Lyngve :?

Hus og jobb, klatring og tur, samboer (som nå også vil opp på alle) og det ene med det andre. Det er ganske behagelig å slippe denne evige 2000-meter lista....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No offense Kim, men du e skada i hodet ditt.... :)

Jeg er egentlig ikke så imponert over det at du har klart å komme deg opp på alle toppene, men det jeg er virkelig imponert over er pågangsmotet og motivasjonen du har visst ved å gjennomføre prosjektet og dratt på tur sommer som vinter så ofte som du har gjort...

Gratulerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Kim. Champagnekorkene får vi sprette seinar. Uansett hvor mange som har gjort det før, så er det en stor jobb og et personlig mål som nås. Ikke noe spesielt å skryte av, men bortsett fra en eller annen tynnhudet "gjest" så er det vel ikke noen som har oppfattet skryt her.

??

(Jeg har et par nye 10 metere til deg nå Kim :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gratulerer så mye til dere begge!! :)

Er du yngste person med alle nå, Kim?

PS! Men du har da igjen en del "Espen-topper"!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til dere begge!! :)

Er du yngste person med alle nå, Kim?

PS! Men du har da igjen en del "Espen-topper"!?

Jeg vet ikke om jeg er yngst. Håkon Magne Gjelsvik hadde vært på alle Røyne-toppene da han var 27. Men jeg har vært på ca 50 i tillegg, rundt 350. Men fortsatt lurer det nok noen Espen-Torgeir-Morten-Kim-topper som kan være aktuelle. Skal avlegge alt som kan ha 10 meter et besøk med tiden, så da blir jeg kanskje den første til å ta alt rusk :)

Men det finnes for all del så mye mer å drive med enn akkurat 2000-metere. Jeg har litt dårlig samvittighet for at f.eks Romsdal og Sunnmøre ikke har fått besøk i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes for all del så mye mer å drive med enn akkurat 2000-metere. Jeg har litt dårlig samvittighet for at f.eks Romsdal og Sunnmøre ikke har fått besøk i år.

Jeg får slenge meg på gratulasjonsbølgen, Kim :) Går mye tid til et slikt prosjekt. Men man kan ikke kalle det bortkastet tid... :)

Når snøen om ikke lenge for alvor griper fatt i Jotunheimen > 2000m har vi fortsatt et par mnd igjen av fot-topptur-sesongen på Sunnmøre/nordvestlandet. Vi har ofte perioder i sept-nov med strålende turvær og dagtemperaturer på 15-20 grader. Sept/okt er dessuten en fargesprakende flott årstid!!!!! Så du har god tid til å gjøre noe med samvittigheten............

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe "Gjest" ikke er en feig Fjellforum-bruker, som ikke tør å tilkjennegi seg selv ved pålogg. Uansett så er kommentaren kun patetisk. Stakkaren må da kun være misunnelig. Gjest - hvis du synes så dårlig om nettstedene, hva gjør du så her? Finn heller ei røys å grav deg ned i!

Og hva Lyngve og Tom angår, vet ikke jeg om de spøker eller krangler... Alltid skal noen på død og liv gulpe opp noe surt. Fatter ikke poenget, og må innrømme at slikt tidvis irriterer meg ikke så rent lite.

Uansett - ingen kan vel være annet enn imponert av innsatsen til Kim (og Gunnar). Og Bergtatt.net er en bra web!!

Så jeg bifaller hyllesten, og håper på flere gode turer, være seg i felt eller via Bergtatt!!

Heia Kim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.