Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur på Skagsnebbene, Hellstugubreahestene og ”Hellstugupiggen” 5. og 6. juni

askogvoll

Anbefalte innlegg

Topptur på Skagsnebbene, Hellstugubreahestene og ”Hellstugupiggen” 5. og 6. juni. 2009

Kjørte fra Bartebyen torsdags kveld etter et bedre måltid. Jeg ble noe overrasket over snøfall på Kongsvoll og Fokstua på veg over Dovrefjell. Tankene var da, jaja det er nå i alle fall nysnø i fjellet. Og nysnø ble det da jeg våknet med 2 cm nysnø på bilen fredag klokken seks.

Fredag 5. juni

Nysnøen gjorde sitt til at jeg slo av vekkerklokken, og sov et par timer ekstra i posen. Klokken åtte så det ut som været begynte å bli bedre, og jeg spiste en boks med turproviant mens jeg så noe skeptisk på fjellene som var dekket med skyer. Jeg stakk derfor en tur oppom Krossbu og kjøpte meg en kopp kaffe og en sjokolade mens jeg ventet på bedre vær. Værmeldingen så veldig bra ut for dagen, og skyene som gjorde meg skeptisk skulle forsvinne ganske så kjapt.
Turen startet litt over klokken ni, og et par timer senere står jeg på Hurrbreatinden som jeg for øvrig hadde vært på akkurat for et år siden på dagen. Setter fra meg ski og staver her, og tar på meg stegjern. Finner etter hvert ut at stegjern ikke er nødvendig på store deler av strekning, men latskap gjør sitt til at jeg ikke orker å ta dem av. Klyvingen er morsom fra Hurrbreatinden og til Bakarste Skagsnebb. Det blir bare en kort drikkepause på toppen før ferden går videre mot Fremste Skagsnebb. Jeg har lenge gått og fryktet at det skulle være vanskelig å ta seg ned til Fremste Skagsnebb, men det kan hende at det gode føret denne dagen gjør at det ikke er så altfor ille, da jeg syntes at klyvingen mellom Hurrbreatinden og Bakarste var vanskelig. Det tar ikke så altfor lang tid å komme meg ned på det laveste punktet mellom Bakarste og Fremste Skagsnebb, og herfra går det raskt frem til toppen. Utsikten fra toppen av Fremste Skagsnebb er helt fantastisk, og man får virkelig følelsen av å stå på en topp da bilvegen er mer enn tusen høydemeter lavere enn i forhold til meg.
Turen tilbake til Hurrbreatinden går greit, og jeg får faktisk til å stå på ski helt ned til bilen som er parkert ved Krossbu.
Dagens tur varte på rundt seks og en halv time, og det var ikke et eneste menneske i syne selv om skiføret var perfekt og blå himmel.

Lørdag 6. juni

Etter en natt i bil ved Spiterstulen våknet jeg til frostrøyk og is på bilvinduene. Temperaturmåleren viste minus fem grader, og det tok derfor litt tid å stå opp. Klokken halv syv var jeg ferdig pakket og hadde spist en god frokost.
Jeg tar på meg skiene ca en kilometer før bretungen og etter tre og en halv time setter jeg fra meg skiene og ryggsekken ved hytten til NVE på Søre Hellstugubreahest. Tar meg en kjapp tur oppom toppunktet før jeg spenner på meg skiene og går til Nørdre Hellstugubreahest. Det er ikke noe spesielt vanskelig å ta seg opp på denne, og jeg returnerer til hytten på Søre Hellstugubreahest. Tar meg en lengre pause her, og nyter utsikten utover breen. Utsikten er fantastisk, og et helikopter flyr over breen mens jeg slapper av.
Jeg spenner på meg skiene igjen, og renner i sporene mine et stykke før jeg skifter kurs over breflaten mot Hellstugupiggen. Det er ikke mange sporene på breen, og enda færre (ingen) spor til Hellstugupiggen. Etter å ha parkert skiene i kanten mellom fjellet og breen går jeg snørennen som ender opp litt til høyre for toppunktet på ryggen. Snørennen er bratt, men går greit med stegjern og isøks. I fra det siste hakket og til toppunktet må jeg omgå litt til venstre for å unngå å gå rett opp steinblokken som blokkerer vegen. Omgåelsen til venstre er grei, og jeg følger noen hyllepartier til toppen.
Det er godt å stå på toppen, og selv nå når klokken er to på dagen er det ikke et eneste menneske å se på noen av toppene i nærheten eller på breen. Det er litt rart å stå alene her inne med blå himmel og perfekt skiføre en tidlig dag i juni.
Jeg kommer meg ned på breen, og renner så langt det er snø i dalen. Tar av meg skiene, spenner disse fast til sekken og er ved Spiterstulen en liten time senere. Har da brukt syv timer og femti minutter på dagens tur.

post-2512-133474628416_thumb.jpg

post-2512-133474628432_thumb.jpg

post-2512-133474628449_thumb.jpg

post-2512-133474628478_thumb.jpg

post-2512-133474628498_thumb.jpg

post-2512-133474628528_thumb.jpg

post-2512-133474628549_thumb.jpg

post-2512-133474628569_thumb.jpg

post-2512-133474628583_thumb.jpg

post-2512-133474628607_thumb.jpg

post-2512-133474628621_thumb.jpg

post-2512-133474628637_thumb.jpg

post-2512-133474628651_thumb.jpg

post-2512-133474628664_thumb.jpg

post-2512-133474628678_thumb.jpg

post-2512-133474628694_thumb.jpg

post-2512-133474628711_thumb.jpg

post-2512-133474628732_thumb.jpg

post-2512-133474628754_thumb.jpg

post-2512-13347462877_thumb.jpg

post-2512-133474628781_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Erik Aaseth (eaa) foreslo navnet "Hellstugupiggen". Et navn som har blitt brukt av dem fleste som har vært på toppen siden, til tross for delte meninger om hvor "piggete" toppen er. Tore (tinderangler) lasermålte den, mener å huske at den målingen ble rundet av til 12 meter. For øvrig omtrent samme som mine GPS målinger.

Gyldig er et annet spørsmål, hvis p.f. >= 10 meter er det samme som "gyldig", så ja, dersom andre kriterier legges til grunn: neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel for så vidt ingen andre mål for "gyldighet" enn at den er målt til PF >= 10, så lenge det ikke finnes noen offentlig godkjenningsordning eller lignende? Om PF 10 bør være tilstrekkelig er et annet spørsmål. Personlig ville jeg foretrekke om normen var PF >= 30 - det ville vært mest riktig i mine øyne. Jeg innser likevel at det er PF 10 som har fått fotfeste blant samlere.

Ellers er jeg enig i at Skagsnebb er et spennende område. Kanskje en noe undervurdert topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nesten vondt i magen av å se nærbildet av "Hellstugupiggen". Atomsilda og jeg snudde vel på den øverste av hyllene med mose på i mars under helt andre snøforhold. Sekken med slyngebånd lå nede i lia. Idioter! . Til tross for lav pf er jo denne "toppen" litt interessant med tanke på sin ensomme beliggenhet og dermed morsomme utsikt fra en sjelden vinkel. En drøy motbakke ekstra får man også, så det er ikke bare en såkalt grushaug man slenger bortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayhassen hadde en fin tolkning av yr.no en gang som jeg har sett verdien av. Når yr.no melder dårlig varsel på langtidsvarselet, så er det stor sansynlighet for at det endrer seg til det positive. Melder yr.no fint vær på langtidsvarselet bør man heller være litt obs....

Busken du mistet vell ikke noe på stegjernet når du var på Hellstugupiggen.. Fant en liten metallsak som holder stegjernene sammen rett før topppunktet...

Gyldig eller ikke, synes toppen var morsom jeg, og den ligger litt utenfor allfarvei så det krever litt ekstra om man skal ta turen oppom.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nesten vondt i magen av å se nærbildet av "Hellstugupiggen". Atomsilda og jeg snudde vel på den øverste av hyllene med mose på i mars under helt andre snøforhold. Sekken med slyngebånd lå nede i lia. Idioter! .

Og får å salte såret ennda litt til:

Hadde dere gått opp renna til venstre for selve toppen, så kunne dere idiotene spasert bort til toppen med hendene i lomma :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.