Gå til innhold
  • Bli medlem

isøks og stegjern


sinje

Anbefalte innlegg

Annonse

Selv er jeg også på jakt etter ny breøks til tinderangling (se egen tråd: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16777 ).

Den gamle er 70 cm lang og av tradisjonell type bortsett fra at skaftet er type T.

Type T vil si en teknisk øks hvor skaftet tåler 400 kg, den andre type en Type B hvor skaftet tåler 280 kg. I praksis har ikke dette allverdens å si, men under klatring der man bruker øksen som sikring og hvor man forventer rykk belastninger vill jeg gått for Type T. Til tinderangling er det sjelden man bruker isøksen på den måten.

Til tinderangling er det en fordel med en litt kortere øks, problemet med min øks er nemlig at den kan bli litt for lang i bratta, særlig dersom man har den på ryggen og klyver i fjell.

Til middels bratt is og snø er en lengde på 70 cm fin, men jeg er altså nå på jakt etter en kortere øks p.g.a. problemene nevnt ovenfor.

Når det gjelder stegjern kan jeg anbefale grivel G12 på det varmeste, det finnes i utgaver med fester som passer de fleste sko, er myk nok til bre og stiv nok til lett klatring.

I tillegg er det nærmest uslitelig, ihvertfall har ikke jeg klart å slite ut mitt par enda til tross for ikke ubetydelig gange på stein og fjell mellom snø og bre flekker.

(Er noen ganger for lat til å ta av stegjerna dersom jeg skal krysse ett kort stykke som er bart.:? )

http://www.grivel.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også snowwalker, veldig fornøyd i grunnen. På toppturer med ski hvor jeg må gå med støvler blir også trinsa på den ene staven tatt av og staven kortet helt inn slik at den kan stikkes dypt i snøen.

Men jeg ville ikke anbefalt deg å kjøpe en snowwalker egentlig. Den er alt for svak til å kunne brukes på redning, som jeg antar er grunnen til at du vurderer sele. Jeg sikler på Aztar, virker som en fornuftig øks. Eller Cobra om jeg har shitloads of cash da.. Det blir en med T-skaft og grep. Orker ikke tanken på å klatre når det er skikkelig vinter med hansken rett på metall - det er kaldt! Blir dårlig friksjon også. Så det er hovedgrunnene til at jeg ser videre fra snowalker.

Snowalker kan være et riktig valg hvis du går uten staver eller du klatrer/traverserer snørenner uten tau og ønsker den ekstra sikkerheten det er å kunne bremse seg selv med øksa.

Når det kommer til sele ville jeg gått for en veldig minimalistisk en, som er god selv med sekk. Alpin sele, uten padding og mye utstyrsløkker. Går du med tung sekk kan det være lurt med brystsele. Skal du gå på bre vil jeg ikke anbefale kroppsele da den har veldig høyt innbindingspunkt slik at man lett kan tippe over av en plutselig belastning. Det beste er å ta seg et kurs og få førstehåndserfaring med de forskjellige løsningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.