Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikingskar - Hvor er det nøyaktig?


morten

Anbefalte innlegg

Var en tur i Hurrungane for noen uker siden. Fra Gravdalsskar skrådde vi bortover mot skaret mellom Midtre Ringstinden og Stølsmaradalstinden. I skaret ligger en mindre topp. Vi vurderte det som plundrete å runde denne og ta oss opp helt innunder Stølsmaradalstinden og vurderte det som muligens enklere å ta seg opp like nord for denne lille toppen. Bratt snø og litt bratt klyving ført oss opp i skaret. Er dette Vikingskar, eller er Vikingskar det som ligger på andre siden av den vesle toppen? Eller er begge de to skarene for Vikingskar å regne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge klatreføreren er vikingskar det skaret mellom Store Stølsmaradalstind og "en liten topp". Se beskrivelsen av rute 135 i den nye klatreføreren. Altså er vikigskar det skaret som ligger på den andre siden av den toppen du valgte å ikke runde, om jeg forstår deg og føreren rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at Vikingskar var hele skaret mellom Midtre Riingstind og Stølsmaradalstind (jeg har ikke lagt merke til at det var noen topp å snakke om i skaret når jeg har vært der). Men hvis det er to skar der, og en vil skille dem med hensyn til navn, er det vel naturlig at det er det dypeste som er Vikingskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at navnegiver har tatt hensyn til den lille toppen. Følgelig bør hele skaret mellom Midtre Ringstind og Stølsmaradalstind betraktes som Vikingskar.

Som en kuriositet kan det nevnes at den lille toppen i skaret er med i Eivind Røynes legendariske liste som "i Vikingskard". Den er angitt som 1800 meter høy, med en PF på 15 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.