Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg antar at Austadbotntind V2 2020 m. (Se liste over områdeinndelinger - Vest Jotunheimen), er den første "toppen" med varde man kommer til når man følger ryggen fra vest.

Jeg har vært på denne "toppen" 3 ganger (på vei til Vest-toppen - V1 og Store Austadbotntind), men aldri regnet dette som noen egen topp.

Spørsmålet mitt blir derfor: Er det vanlig blant de ivrigste av dere her på forumet, å betegne denne heller "tvilsomme" toppen som noen egen 2000 meter :?:

Rune.

Annonse
Skrevet

De fleste som samler topper like å ha noe mer håndfast enn bare hvor mye "toppfølelse" en topp gir. De samler derfor etter en primærfaktor.

Denne V2 har mer enn 10 meter, den er derfor en topp for de som samler etter 10 m. pf. og IKKE en topp for dem som f.eks. samler etter liste på 30, 50 eller 100 m pf.

For øvrig enig med deg i at du ikke får noen toppfølelse av V2..

Men samtidig er det mange artige topper med en p.f. mellom 10 og 30 meter som er mye morsommere enn en del topper med langt høyere p.f. (eks. Søre Nål). I tillegg får man i en del tilfeller noen morsomme omveier når man samler 10 m.

Hva man samler er en personlig sak. Den diskusjonen har vært tatt mange ganger. Det blir helt feil å gå subjektivt inn på hver enkelt topp. Det er objektive kriterier som bør gjelde, i alle fall dersom man i noen grad ønsker å diskutere / sammenligne sin samling med andre.

For øvrig er det jo fritt frem å samle subjektivt på fine topper etter eget utvalg.

Skrevet

Morten: Ja, jeg kjenner til denne primærfaktoren på 10 meter, som de fleste bruker. Austadbotntind V2 har visstnok en p.f. på 25, dersom man bruker samme skala/målemetode.

Dette viser at "småtopper" (som egentlig ikke er noen topp/tind), allikevel taes med i beregningsgrunnlaget når man gjør "status" på antall 2000 metere!

Dersom den samme måleenhet (altså p.f. 10), er utgangspunktet for antall topper over 2000 meter (dvs. 300), synes jeg dette tallet blir kunstig høyt og noe tullete!

Rune.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.