Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellbukse fra Norrøna, Bergans, HH eller Fjellräven


Neko

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe meg ny bukse til bruk på noen fjellturer i året og de dagene Bodø-været er på sitt værste. Jeg jobber på sportsbutikk der jeg får god rabatt på de produktene vi har i butikken, så har derfor noe begrensede alternativer. Jeg ønsker ikke at buksen skal koste mer en ca 2000 i orginalpris.

Foreløpig har jeg lagt av ei Helly Hansen Odin Guide (link)-bukse til meg. Buksa var meget behagelig å ha på og virker praktisk, men jeg ønsker gjerne å vite om det er noen med erfaring med denne eller lignende bukser fra HH? HellyTech er jo i utgangspunktet ikke like vanntett som Gore Tex eller Dermizax, men hvordan er det i praksis?

Det sto å vippet mellom HH-buksa og denne (link) Rask-buksa fra Bergans. Passformen og comforten til Bergans kunne ikke sammenlignes med HH. Ellers noen erfaringer med denne? Er klar over at dette på papiret er ei mer vanntettbukse, men vil gjerne vite fra noen som har testet den utendørs.

Ellers vurderte jeg noen Norrøna-bukser, blant annet Svalbard (link), men jeg er redd vann lett siler igjennom Softshell-buksene. Buksene fra Norrøna blir dyre før de er ordentlig vanntette.

Jeg er altså ute etter noen som har erfaringer eller god informasjon om de nevnte buksene, eller andre fra de merkene som står i tittelen som ikke er av de aller dyreste modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bergans Istind (3-lags dermizax i likhet med Rask) som allround-bukse, både om sommeren og om vinteren. Den blir selvsagt for varm på de varmeste dagene i lavlandet, men da er det uansett shorts-vær. Det jeg liker med buksen er at den er vanntett nok til å erstatte regnbukse, og i tillegg har lufting nok til å kunne fungere også under aktivitet i normale sommertemperaturer. For meg var det viktig å ha én bukse som kunne brukes til "det meste", og det formålet oppfyller den stort sett (selv om det nok er mest en typisk vinter/skibukse). Nypris i sin tid var vel ca 1800 for 2 år siden, men jeg tror ikke den er i handelen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet.

Bergans er egentlig den jeg er mest sikker på "hvor jeg har", så noen med kommentarer til noen av de andre buksene/merkene?

Hei.

Har brukt en 3-lags Bergans (utgått modell, Anatomic) bukse i 4-5 år nå og er veldig fornøyd med slitestyrke, vanntetthet samt komfort hva gjelder Dermizax-tekstilet. Buksen har vært mye brukt i alle sesonger.

Hva gjelder HellyTech har jeg ikke riktig så gode erfaringer. Kjøpte en jakke for ca. 6 år siden, og stoffet føles stivere (ikke stretch) og klammere enn Dermizax. Vanntettheten var også vesentlig dårligere og etter kort tid hjalp ikke lenger re-impregnering for å gjøre tekstilet vanntett. Har ikke brukt jakken på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

Er litt skeptisk til Helly Tech, til tross for at jeg har en HH-vinterjakke med Helly Tech, som jeg ikke har hatt problemer med. Slik det ser ut nå så tror jeg faktisk jeg ender opp med Helly Hansen. Buksa var så utrolig mye bedere å ha på enn Bergans, at jeg tror jeg er villig til å ta sjansen på den.

Skal kjøpe på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.